Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lästips?

Startat av sfclinken, 30 april 2007 kl. 12:25:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Har någon lite bra lästips om de allierades utbrytning i Normandie? Blev lite inspirerad av spelandet på Lincon och vill sätta mig in i ämnet bättre...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Sten Ekedahl

Carlo d'Este (stavning?) har skrivit en mycket intressant bok som, om jag minns rätt, heter Break out in Normandy. Något tungläst men mycket intressant. Han är mycket kritisk mot Montgommery.
Wargames - Laborationer i historia

Scipio

Håller på att läsa Beyond the "Beachhead: The 29th Infantry Division in Normandy" av Balkoski.
Har också läst flertalet av "Battle Zone Normandy" böckerna och kan rekomenderar dom om man är intresserad av att studera de olika stridsområdena.

"Avgörandets ögonblick" av Tamelander var också ok.

Har nyss beställt "Normandy 1944: Allied Landings and Breakout" då jag fått den rekomenderad.

Beställde också "Fighting the Breakout: The German Army in Normandy from Cobra to the Falaise Gap" av Von Luttwitz och Von Gersdorff för ett tyskt perspektiv.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Citera"Avgörandets ögonblick" av Tamelander var också ok.

Detta var väl ändå ett understatement! Jag tycker nog att den var mer än ok!  :up:  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"Detta var väl ändå ett understatement! Jag tycker nog att den var mer än ok!  :up:  :)
Ok då, den var mer än ok.   :)
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Beställde också "Fighting the Breakout: The German Army in Normandy from Cobra to the Falaise Gap" av Von Luttwitz och Von Gersdorff för ett tyskt perspektiv.

Låter oerhört intressant. Måste kollas upp.
En mycket bitter liten man.

Adjudant

Slaget om Normandie 1944, av Karl-Gunnar Norén. (91-972615-7-2). Väl läsvärd!
There are no desperate situations, only desperate people.