Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Det bästa östfrontspelet?

Startat av tinG, 6 maj 2007 kl. 14:00:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Jag fick intrycket (efter att ha spelat de första sex månaderna) att Red Star Rising var bra.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Red Star Rising verkar vara ett spel där en del anser det ovinnbart för ena sidan när man väl knäckt koden. Tomas Björklund kan säkert kommentera det mer.

Land Without End har jag spelat en del. Den senaste regelfixen för förråd får en del direkt bisarra bieffekter, som dock går att husregla till. Framför allt känns det VÄRT det att husregla till dem. Jag gillade verkligen skalan på spelet, episkt men ändå bara en karta, och enkla och intuitiva regler. Har den där nerven som östfrontspel behöver, känslan för ryssen av att befinna sig på ruinens brant och för tysken att ha öppet mål, men likväl blir det alltid något som kommer emellan tysken och Moskva.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

CiteraDen senaste regelfixen för förråd

Är det 2nd edition rules vi snackar om här? Eller har det kommit ännu nyare regler (har inte följt med på CSW de senaste 3 månaderna eller så)?

(Tack för errata-countersarna till 1914: TitE förresten! Riktigt juste!  :up: )
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraÄr det 2nd edition rules vi snackar om här?

Ja jag har för mig att det var 2nd Edition utan modifieringar. Om man tolkar supply-reglerna ordagrant blir motorvägar bakom fiendens linjer mystiska ogenomträngliga kraftfält, med diverse bisarra bieffekter. Det är ganska lätt att komma på en husregel mot detta efter en stunds funderande.

En kille på Consimworld har tänkt ut en annan variant, som helt enkelt går ut på att man halverar antalet omgångar. Den ser riktigt trevlig ut.

BigPapaBear

Antar att det är svårt att göra ett bra spel på en så pass stor kampanj. Man kanske ska nöja sig med operativa spel på östfronten. De blir ju ändå enorma om man zoomar in lite.

Elias Nordling

Just nu spelar jag för övrigt No Retreat, hela östfronten med mindre än 40 brickor på banan. Det är väl... OK. Återkommer med mer fullständig recension.

Elias Nordling

Barbarossa från World at War #1, utgiven av Decision Games är förresten väl värd en titt också.

magnus lindström

East Front II är snyggt men jag måste vara dålig på det. Jag har svårt att få till svepande manövrar. Det är september och tyskarna har tappat kraft utan att ens kommit över dnepr

Fredrik H

Citat från: "Elias Nordling"Just nu spelar jag för övrigt No Retreat, hela östfronten med mindre än 40 brickor på banan. Det är väl... OK. Återkommer med mer fullständig recension.
Jag läste recensionen. Jag kan för mitt liv inte tänka mig att det bästa östfrontsspelet rockar runt med 40 brickor. Jag är alldeles för megalomanisk för det. Många arga soldater skildras bäst av....många brickor, enligt min ringa mening. Jag vill ha känslan av stora avstånd och stora arméer. Jag är inte heller så förtjust i stridstabeller med EX och DR etc, det känns lite för daterat. Men jag har inte spelat spelet, vilket tar udden av det jag säger.
När det gäller East front med klossar så är jag försiktigt nyfiken. Men solitärvärdet är väl sisådär förmodar jag?! Är det värt jobbet att sätta sig in i systemet? Tar det lång tid att spela? Vill jag ha fler spel om östfronten....? :insecure:

Andreas Lundin

CiteraJag är inte heller så förtjust i stridstabeller med EX och DR etc, det känns lite för daterat

Nyfiken:

vad vill du ha istället? Bucket of dice-system eller combat resolution som i ex-vis Paths of Glory?

Eller menar du att du vill ha mer sofistikerad CRT's, som i Killing Ground, Wacht am Rhein, OCS-spelen, 1914: Twilight in the East?

:)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

CiteraMånga arga soldater skildras bäst av....många brickor, enligt min ringa mening. Jag vill ha känslan av stora avstånd och stora arméer.

Jag håller med.

CiteraJag är inte heller så förtjust i stridstabeller med EX och DR etc, det känns lite för daterat. Men jag har inte spelat spelet, vilket tar udden av det jag säger.

Stridstabellen är litet mer sofistikerad än så, men bara litet.

Fredrik H

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraJag är inte heller så förtjust i stridstabeller med EX och DR etc, det känns lite för daterat

Nyfiken:

vad vill du ha istället? Bucket of dice-system eller combat resolution som i ex-vis Paths of Glory?

Eller menar du att du vill ha mer sofistikerad CRT's, som i Killing Ground, Wacht am Rhein, OCS-spelen, 1914: Twilight in the East?

:)
Jag tycker om TKG:s CRT; förluster åt båda hållen, demoralisering, reträtt, anfallaren kan ta mer förluster än försvararen och ändå avancera etc. Det känns alltid spännande/nervöst att slå på de tabellerna. Så jag antar att jag drar åt det mer "sofistikerade" hållet, vad det nu innebär.
Nu börjar jag förlora mig i vulgära fantasier om ett TKG-spel om östfronten eller Italien. Mmmm. :P

Hinkvis med tärningar kanske statistiskt fyller precis samma funktion som en vanlig tabell, men det ger mig bara obehagliga flashbacks till Axis & Allies. Eller kanske GW-spel. Oavsett vilket så är den metoden inte min kopp te. Vad tycker du/ni själva då, hur skildrar man lämpligen strider på kårnivå i moder Ryssland?

BigPapaBear

Jag tror mer på att zooma in lite och kriga på div/reg-nivå. Känns mer givande och smakar bättre.

Commissar_Piotr

Hej på er!

Bästa östfrontspel är ASL.

För de som inte kan spela ett riktigt spel finns ju alltid Monopol.
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin

BigPapaBear

All hail Piotr, the ASL troll!