Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The War that Made America

Startat av bambaladam, 16 maj 2007 kl. 15:23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bambaladam

PBS (tv-bolag i USA motsvarande SVT, men med liiiite större resurser) har gjort en dokumentär om sjuåriga kriget i nordamerika (French & Indian War, har det ett svenskt namn?).

Jag fick hem DVD:n från ebay (35 dollar inklusive frakt) och såg första timmen av fyra igår.

Kändes väldigt bra. De har gjort den rolig att se på genom att använda några grepp som hårdnackade historiker kanske får klåda av, men det vägs upp av mycket bra extraspår där historiker diskuterar innehållet i diskussionsform (kallas för fotnoter, en bra beskrivning).

Håller på att läsa Fred Anderson's Crucible of War som är en riktigt maffig volym, det här känns som ett bra sätt att komplettera med lättsmält överblick. Rekommenderas (så här långt) för alla som är intresserade av det här kriget!

http://www.thewarthatmadeamerica.org/

Vvornth

Citat från: "bambaladam"PBS (tv-bolag i USA motsvarande SVT, men med liiiite större resurser) har gjort en dokumentär om sjuåriga kriget i nordamerika (French & Indian War, har det ett svenskt namn?).

Måste tyvärr begå lite trådkapning för att bemöta detta. PBS har 2007 en budget på 495 miljoner USD (dvs ca 3.9 miljarder SEK). SVT har samtidigt 3.7 miljarder SEK. Så de har i stort sett samma resurser.

Jo, det säger en hel del om oss svenskar (eller vad jag tycker om public service).
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

bambaladam

grym rättning!

ok, det SER UT som de har bättre resurser ;)

sfclinken

Citat från: "bambaladam"grym rättning!

ok, det SER UT som de har bättre resurser ;)

Men det har dom ju?? Hela 200 miljoner. Borde räcka till en trevlig dokumentär om någon otrevlig konflikt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

bambaladam

De har dessutom fått stora mängder stipendiepengar för just den här produktionen. Enligt min USAiska sambo är det ett kvalitetstecken.