Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleon @ Leipzig (CoA)

Startat av BigPapaBear, 30 maj 2007 kl. 15:36:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är det någon som har provat senaste versionen avNapoleon at Leipzig? Det ser himla mysigt ut.

Är på jakt efter något Nappe-spel i stil med l'Armee du Nord, dvs. någonstans mellan operationellt och taktiskt (mer åt det operationella hållet). Gärna inte för puckade regler (läs:jag klarar av svåra WWI&II-spel, men inte Nappe-diton).
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

Jena!, samma system som Armee de Nord men 1806 års kampanj i Preussen. Jena & Auestaedt å det där......
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"Är det någon som har provat senaste versionen avNapoleon at Leipzig? Det ser himla mysigt ut.

Är på jakt efter något Nappe-spel i stil med l'Armee du Nord, dvs. någonstans mellan operationellt och taktiskt (mer åt det operationella hållet). Gärna inte för puckade regler (läs:jag klarar av svåra WWI&II-spel, men inte Nappe-diton).

Napoleon @ Leipzig av COA är mycket lik SPI's gamla enkla IGO-HUGO strukturer, men har regler för att "regenerera" enheter som slagits ut. Speltid motsvarar alla tre dagarna.
OSG gav ut detta tidigare än COA, men vet inte om det är någon skillnad.

Andra enkla Nappe-spel finns i OSG serien 1X, 2X 5X serierna med flera olika kampanjer. Dock mer strategisk nivå.

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Andra enkla Nappe-spel finns i OSG serien 1X, 2X 5X serierna med flera olika kampanjer. Dock mer strategisk nivå.

Tillhör inte Sun of Austerlitz någon av de där X-serierna? Det var banne mig det knöligaste spel jag någonsin stött på. La ned regelboken med yrsel efter fyra-fem sidor... Snyggt som tusan är det dock!

Jena! verkar klart intressant.

Strv102r

Jag har både Nappe @ Leipzig och Jena plus Six days of glory. Har inte spelat något av dem än. För ett par år sedan hade jag en hyfsad ekonomisk sits och blev lite köpgalen på Ebay...  Nu är det nytt hus och två barn och en shopoholic fru. Bra att jag passade på! (Inte för att jag avstår från att pledga).
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag har både Nappe @ Leipzig och Jena plus Six days of glory. Har inte spelat något av dem än. För ett par år sedan hade jag en hyfsad ekonomisk sits och blev lite köpgalen på Ebay...  Nu är det nytt hus och två barn och en shopoholic fru. Bra att jag passade på! (Inte för att jag avstår från att pledga).

Ska du till Friendly Fire och vill spela Jena! är jag helpå. Har spelat l'Armee du Nord tidigare, så jag har lite koll på bitarna.

...även fast det inte är OCS.  :D

Strv102r

FF
Skulle vara kul. Har inte varit på konvent sedan ett par Gothcon på tidigt 80-tal. Spelade alltid Kellys hjältar och Squadleader (före ASL dagar) och ibland traveller och en gång ett Table top spel (minns inte regelsystemet) som leddes av en officer från det som då hette pansartruppernas stridskola där man följde en förstyrkas ( något som fanns på pansarbataljon på den tiden. Tillfälligt sammansatt men med fastställt utseende; Strvpluton, Pskpluton, ½ Sjvtgtpgrp, 1 E-grp under ledning av Stf Batc Upl) strid under framryckning mot en luftlandsättning. Blev mest taktiklektion (egentligen stridsteknik) snarare än spel. Som 15-åring var man väl sådär begeistrad. Idag jobbar jag på motsvarande skola som taktikofficer...

Tyvärr finns FF inte i planerna just nu. Hustrun jobbar lördagar vilket försvårar konventdeltagande.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.