Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nu finns "Malta" i pocketformat

Startat av BigPapaBear, 28 augusti 2007 kl. 20:25:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Alla som för ett ögonblick övervägt att köpa/spela/sno Second World War at Sea: Bomb Alley bör ha den i sin ägo, då den nämnts varenda gång det spelet kommit på tal.

Malta: Kriget i Medelhavet 1940-1942 av Michael Tamelander
http://www.bokus.com/b/9789185507740.ht ... rch_result

Troligtvis den mest läsglada militärhistoriska bok som producerats i Sverige. Öerhört lättläst och överskådligt. Jättebra återgivning av flygstriderna (inte lika överdrivet långdraget som i hans bok Slaget om Västeuropa).
Personligen anser jag att den bör kompletteras med Van Crevelds Supplying War och Douglas Porchs Hitler's Mediterranean gamble för att få lite olika vinklingar, men jag är å andra sidan svag för krigföring i vackert väder och olika teorier om kampanjen i fråga.  :)

44 spänn borde de flesta ha råd med...
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Instämmer!  :up:

På Adlibris får man den för 39 kr. De är oftast billigare även på andra böcker.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185507741

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Instämmer!  :up:

På Adlibris får man den för 39 kr. De är oftast billigare även på andra böcker.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185507741

Nja... Vet inte riktigt om jag håller med där. Jag tycker nog att Bokus är billigare överlag. Brukar använda sökmotorn på http://www.bokfynd.nu och överlag ligger Bokus bättre till (dessutom får man sådanadäringa medmera-poäng där).

Men hur som helst är det ju onekligen smartare att köpa den där det är billigast. Tror att Bokus har fraktfritt en vecka till.

yvig

Håller med om att Malta är en utmärkt bok. Dock inte perfekt tycker jag. Han borde förhålla sig mer till tidigare forskning och inte bara fokusera på orginalkällorna när han kommer med kontroversiella påståenden tycker jag. Lite svårt att värdera hans slutsats om Maltas obetydelse just nu tycker jag.

/MVH
/Lasse

BigPapaBear

Citat från: "yvig"Håller med om att Malta är en utmärkt bok. Dock inte perfekt tycker jag. Han borde förhålla sig mer till tidigare forskning och inte bara fokusera på orginalkällorna när han kommer med kontroversiella påståenden tycker jag. Lite svårt att värdera hans slutsats om Maltas obetydelse just nu tycker jag.

Håller helt med (även om det i dagens populärhistoriska klimat skall applåderas så fort någon ens närmar sig en primärkälla istället för att mikrovärma ihop en analys av en litteraturstudie). Det var därför jag ansåg att den behövde kompletteras med annan forskning och andra teorier. Dock är den en fröjd att läsa och vilken bok är egentligen perfekt?

Andreas Lundin

Det är nog bara doktorander som har tid och därmed möjlighet att göra allt gediget arbete som krävs att både gå igenom primärkällor SAMT tidigare forskning. du får dock ingen doktorandtjänst någonstans om du säger att du gillar att forska om krig... Det behövs en/ett institution/forskarämne i Sverige som enkom är inriktad/-t på krigshistoria!

Ja, jag vet att försvarshögskolan har allt detta, men jag skule hellre se det på ett "riktigt" universitet. Mest för att ge ämnet legitimitet och "cred" i den svenska akademiska världen, som (helt oförtjänt) är lite misstänksam mot försvarets skolväsende.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Tryggve

Citat från: "Andreas Lundin"Det är nog bara doktorander som har tid och därmed möjlighet att göra allt gediget arbete som krävs att både gå igenom primärkällor SAMT tidigare forskning. du får dock ingen doktorandtjänst någonstans om du säger att du gillar att forska om krig... Det behövs en/ett institution/forskarämne i Sverige som enkom är inriktad/-t på krigshistoria!

Ja, jag vet att försvarshögskolan har allt detta, men jag skule hellre se det på ett "riktigt" universitet. Mest för att ge ämnet legitimitet och "cred" i den svenska akademiska världen, som (helt oförtjänt) är lite misstänksam mot försvarets skolväsende.

Frågan är väl hur pass lätt det är att få anslag till ren "krigshistorie"-forskning, om det skulle ligga på ett vanligt universitet. Med tanke på att alla forskare idag tvingas ansöka om pengar till verksamheten så är väl frågan hur högt det skulle prioriteras.

Andreas Lundin

CiteraMed tanke på att alla forskare idag tvingas ansöka om pengar till verksamheten så är väl frågan hur högt det skulle prioriteras

Ja, det är sant, men också inte. Det är nämligen ingen som vet. Ingen har, mig veterligen, lagt manken till att försöka heller. Dags att starta ett krigshistoriprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

EvilSpook

Citat från: "Tryggve"Frågan är väl hur pass lätt det är att få anslag till ren "krigshistorie"-forskning, om det skulle ligga på ett vanligt universitet. Med tanke på att alla forskare idag tvingas ansöka om pengar till verksamheten så är väl frågan hur högt det skulle prioriteras.
http://www.pcr.uu.se/index_sve.htm

Försök att separera det ämnet från krigshistoria....  :up:

//EvilSpook

Andreas Lundin

Lätt som en plätt! FoKf är samhällsvetenskap! I samhällsvetenskap kan man använda historia som hjälpvetenskap, men metoder och teori ser ganska olika ut. Men det som skiljer mest är frågeställningar.

Inte skulle folket på FoKf ställa vetenskapliga frågor om kavalleriets ursprung, om vilka antika författare som Gustav II Adolf var inspirerad av eller om Rommels religiösa uppväxt, eller vad det nu kan vara frågan om?

yvig

Jag vet inte om jag tycker att krigshistoria skall finansieras med offentliga medel egentligen. Jag menar, samhällsintresset för frågor av typen "Maltas betydelse under AVK" eller stridsvagnsförluster under slaget om Kursk är väl knappast jättestort. Med det absolut inte sagt att all dagens forskning är särkilt givande den heller alla gånger. När jag skrev c-uppsats i literaturvetenskap träffade jag många ytterst dammiga doktorander som forskade på någon ytterst perifer artonhundratalsdiktare från Estland vars totalt okändsskap blev smärtsamt förståelig så snart man läste första raden.

Dessutom har krigshistoria den faktiskt fördelen att det finns relativt många personer som är beredda att betala en liten slant för en bok då och då, och således finns i alla fall lite pengar i verksamheten.

Håller nog med Andreas Lundin om att "fred och konflik" är något helt annat, värt att stödja med offentliga medel. Detta är dock sagt med vetskapen om att EvilSpoof faktiskt har läst "fred och konflik" vilket inte jag har så jag kanske är ute på tunn is?

EvilSpook

Citat från: "Andreas Lundin"Lätt som en plätt! FoKf är samhällsvetenskap! I samhällsvetenskap kan man använda historia som hjälpvetenskap, men metoder och teori ser ganska olika ut. Men det som skiljer mest är frågeställningar.

Inte skulle folket på FoKf ställa vetenskapliga frågor om kavalleriets ursprung, om vilka antika författare som Gustav II Adolf var inspirerad av eller om Rommels religiösa uppväxt, eller vad det nu kan vara frågan om?
Ok - nu har jag visserligen läst där - och det betonas ganska hårt att det är tvärvetenskapligt. Biologi, psykologi, sociologi och samhällskunskap m.m. trängs in. Däremot är det ju inte det djupet. Det vore ju dock kul att genomföra en studie om hur härförarnas antika litteratursmak påverkar krishantering, krigens omfattning, längd och antal döda ...  :)

Men jag förstår vad du menar. Och grundfrågeställningen kvarstår.
//EvilSpook

Andreas Lundin

Jag vet inte om jag tycker att fisförnäma östermalmare skall finansieras i sina operabesök med offentliga medel egentligen...men jag menar dock att både historia och opera hör till det vi kallar civilisation. Således borde båda få plats. Jag får falla till föga.

Utan bildning och högkultur (där jag räknar in historieämnena), ingen civilisation. Utan civilisation se här 8)

EvilSpook

Citat från: "Andreas Lundin"Utan bildning och högkultur (där jag räknar in historieämnena), ingen civilisation. Utan civilisation se här 8)
Håller med (Men förespråkar kanske lite bredare kultur utöver Opera...)!
http://www.youtube.com/watch?v=lj3iNxZ8Dww   :shock:

//EvilSpook

yvig

Citat från: "EvilSpook"
Citat från: "Andreas Lundin"Utan bildning och högkultur (där jag räknar in historieämnena), ingen civilisation. Utan civilisation se här 8)
Håller med (Men förespråkar kanske lite bredare kultur utöver Opera...)!
http://www.youtube.com/watch?v=lj3iNxZ8Dww   :shock:

//EvilSpook

Det var det roligaste jag har sett på länge och jag skulle säkert skratta om jag inte var så upptagen av att gråta...

ps. Var på operan Parsifal i Kärrtorp för ett par veckor sen. Det rockade kungligt, och för de som inte kan sitt stockholm så är Kärrtorp ett fattigt förortsområde och operan var producerad på en shoestringbudget. Mycket bättre än det mesta på Kungliga Operan.