Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Highway to the Kremlin

Startat av Andreas Johnson, 8 mars 2005 kl. 11:11:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Johnson

Funderar på att dra iväg en order på detta spel från OSG.
Nån som testat det och har några synpunkter?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

CiteraFunderar på att dra iväg en order på detta spel från OSG.

Har du spelat något spel av Kevin Zucker tidigare?

Om inte, förvänta dig en aning, hur ska vi säga, ansträngda regler. De får krysta väldigt hårt för att få ut vad de vill ha sagt. Det känns som om en bättre regelskrivare skulle kunna få ner dem till hälften och ändå göra dem betydligt tydligare.

Systemet är väldigt processorienterat, och särskilt stridssystemet är invecklat och färglöst på samma gång. Jag vill gilla hans spel, och det finns mycket att tycka om, men också mycket att reta sig på.

Det är inte så att spelet är trasigt eller så, det funkar alldeles utmärkt. Det är rätt mycket en smaksak om man gillar Zucker-spelen eller ej.

Om du HAR spelat Kevin Zucker tidigare och gillar det: Ett säkert köp. Du får ett spel som är snyggt med regler du är bekant med på en intressant kampanj.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraFunderar på att dra iväg en order på detta spel från OSG.

//...förvänta dig en aning, hur ska vi säga, ansträngda regler. De får krysta väldigt hårt för att få ut vad de vill ha sagt. Det känns som om en bättre regelskrivare skulle kunna få ner dem till hälften och ändå göra dem betydligt tydligare.
Förstår vad du menar här, och jag håller med. Detta är dock något som gäller mågna speldesigners/regelskrivare...

CiteraSystemet är väldigt processorienterat, och särskilt stridssystemet är invecklat och färglöst på samma gång. Jag vill gilla hans spel, och det finns mycket att tycka om, men också mycket att reta sig på.

Det är inte så att spelet är trasigt eller så, det funkar alldeles utmärkt. Det är rätt mycket en smaksak om man gillar Zucker-spelen eller ej.

Zuckers spel är annorlunda och innehåller en hel del ovanliga, oväntade men historiskt korrekta (?) mekanismer. Även om jag kan hålla med om kritiken mot stridssystemet måste jag få tillägga att reglerna för Force Marsch, Attrition, Vedettes (kavalleriregementen på rekon patruller), Fog of War m.m. är mycket intellegenta och inovativa reglermekanismer som man bör ge Zuker mycket kredit för...

Jag vill definitivt gilla Kevin Zuker's OSG's spel. Önskar bara att jag hade haft tiden att få mer erfarenhet i FtF-spel... (Kinnander!?)

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

CiteraZuckers spel är annorlunda och innehåller en hel del ovanliga, oväntade men historiskt korrekta (?) mekanismer.

Grejen är den att de inte alltid är särskilt historiskt korrekta heller. Stridssystemet i HttK och dess släktingar, till exempel, är konstigt, ger ingen inblick i hur Napoleonslag utkämpades, och har svårt att simulera någonting annat än Borodino-slakter.

C-J

Napoleon hade grundlade sina segrar innan själva slagen utkämpades, alltså på den operativa nivån, och det är den nivån dessa spel simulerar.

C-J

Andreas Johnson

OK, men hur fungerar det att köra solitär?
Det är väl mycket "fog of war" som kanske inte
fungerar så bra då?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

CiteraNapoleon hade grundlade sina segrar innan själva slagen utkämpades, alltså på den operativa nivån, och det är den nivån dessa spel simulerar.

Det är ingen ursäkt för ett stridssystem som tvingar spelarna att fatta extremt artificiella beslut, som drar ut på tiden utan att vara spännande, och som inte är särskilt bra på att simulera dessa segrar du talar om.

CiteraOK, men hur fungerar det att köra solitär?
Det är väl mycket "fog of war" som kanske inte
fungerar så bra då?

Nä, det skulle jag inte rekommendera. Hela spelet bygger egentligen på att man inte vet var motståndaren har sina trupper.

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraNä, det skulle jag inte rekommendera. Hela spelet bygger egentligen på att man inte vet var motståndaren har sina trupper.
Håller helt med. Funkar dåligt solo.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte