Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Olästa böcker?

Startat av BigPapaBear, 30 september 2007 kl. 23:31:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hur många olästa böcker har du i bokhyllan?

Inga - jag läser i samma takt som jag köper/lånar dem.
0 (0%)
1-10
3 (14.3%)
11-20
5 (23.8%)
21-30
1 (4.8%)
31-40
1 (4.8%)
41-50
1 (4.8%)
51-60
2 (9.5%)
61+
8 (38.1%)

Antal personer som röstat: 18

Omröstningen har avslutats: 30 september 2007 kl. 23:31:55

BigPapaBear

Vi har talat om mängden ospelade spel i hyllorna, och nu nyligen om huruvida man kan/får/bör sälja böcker i samlingen. Den historiska litteraturen har nog en given plats i krigsspelarens bokhylla (säkert med vissa undantag). Det skulle vara intressant att veta ungefär hur många olästa böcker folk har i hyllan hemma.

För statistikens skull kan vi räkna bort böcker som man fått gratis och aldrig någonsin tänker läsa (om nu någon sitter och trycker på sådant...).
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jag har också räknat bort alla böcker jag "förvarar" åt universitetsbiblioteket, medan jag "skriver" på min avhandling. :)

Ändå blir det rätt så många (främst böcker om historia och någon enstaka roman) som man har köpt för att "de kan vara bra referensverk", men som man sedan bara låter stå och samla damm. Bland annat fick jag för några år sedan för mig att jag skulle lära mig en massa om korstågen och köpte upp mig på inhemsk och uthemsk dito litteratur. Inte fan har jag orkat ta mig igenom all den litteraturen, men jag går ibland och slår upp enstaka ord i index... Räknas det som att boken är "oläst"?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East