Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Det här hittade jag i ett exempel på sid 19.

"... while there isn't enough throw MPs to get into the same hex as the division, but as in all cases with HQs and unit supply ranges adjacent is good enough."

Grrrr. Hur svårt är det att säga det tydligt? Att man ska behöva få fram det fårn ett exempel är ingen höjdare.

Har ju hunnit spela tre turn Korea nu med 5 MP som range. Som tur är så har avstånden vart rätt korta hittils, förutom 3 Inf Divs framryckning längs östkusten (där första kontakten med amerikanska trupper gjorts.

Kul fotnot. Söker man OCS 4.0 eller Operational Combat Series 4.0 på google så kommer krigsspel.se upp som första träff.

Du känner till att 4.0-reglerna innebär en automatiskt lyckad trainbusting varje runda för jänkarna? Di verkar ha beslutat det officiellt på CSW...
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Jonas var (o)vänlig nog att informera mig o detta. Dock så gällde det endast utanför det stolta Nordkoreanska flygvapnets PZ.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Så har man inlett ett samlag med ytterligare en OCS-oskuld  :D  :

Bambaladam (Jan S) och jag tjuvstartade idag (den riktiga skolstarten är på onsdag då han, som tysk, ska få göra sitt första drag i Tunisien).

Efter det väntar en härlig OCS-vår i Stockholm med många inblandade och många olika spel

Case Blue-krigande i Kaukasus står överst på menyn. Herr Fager är värd.

Vvornth

OCS Korea hör ju egentligen inte hemma i 'Andra Världskriget' mappen, men detta är var OCS tråden finns så jag postar denna mini-AAR här ändå. Denna text postades ursprungligen på Ylvas Forum.

5 Aug 1950. Nu har det spelats 12 / 109 turns i OCS Korea.

Vet inte riktigt hur man ska bedömma läget än. Jag (Jacob "Il sung" W) kommer inte hinna etablera "The Pusan Perimiter" vilket kommer att förvärra en redan prekär supply-situation. Amerikanerna (Mattias "Truman" Kusthed) har också pga den tidigare segdragna belägringen av Seoul kunnat etablera ett riktigt brohuvud i Inch'on med en hedgehog 4(!)

I gengäld så har i princip hela den sydkoreanska armén utplånats, det som återstår är ett HQ och en reducerad division. Samt att tre amerikanska FEC regementen fått på tafsen. Ett annat glädjeämne för alla frihetsälskande Koreaner är att hela det Nordkoreanska flygvapnet är intakt och har tillochmed slagit amerikanskt hangarflyg från USS Valley Forge på tafsen vid ett tillfälle. 2 av de ursprungliga 3 av NK 105:e Pansarregementet rullar desutom fortfarande trots oavbrutna luftanfall så fort vädret tillåter..

Amerikanerna har nu fått in folk på allvar i nyckelpositioner på byar i kull- och bergslandskap ungefär 4-5 hexes nordöst om Pusan Perimeter där fronten går. En svår nöt att knäcka, men folkets vilja ska visa sig starkare...

bambaladam

Vill bara kliva ur garderoben efter några lektioner från Björn:

Jag gillar OCS.

Det är skönt att få berätta hur det är.

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Vill bara kliva ur garderoben efter några lektioner från Björn:

Jag gillar OCS.

Det är skönt att få berätta hur det är.

Var inte rädd. Du är bland vänner.

Holmgren

Citat från: "Vvornth"OCS Korea hör ju egentligen inte hemma i 'Andra Världskriget' mappen, men detta är var OCS tråden finns så jag postar denna mini-AAR här ändå.
Det är aldrig fel med en AAR, men det finns i och för sig en befintlig tråd om OCS Korea här.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Vvornth

Jag har blivit lite taggad på OCS nu, inser att de två partier jag för tillfället är inblandad i inte räcker!

Så, vilket cyberbrädesystem är bäst för OCS över internet? Om det innebär någon investering för att få det bästa systemet så är inte det något problem, då åker kreditkortet upp sen ska jag ut på CSW (fasa!) och ragga motståndare till Korea, Burma, Tunisia eller Sicily (Hube's pocket verkar en smula överkurs).

Andreas Lundin

vassalengine.org

Sedan är det bara att köra. men jag kan inte riktigt engagera mig alltså. Det är mycket roligare med ett parti "paw rik-titt".

Tunisienmodulen till Vassal är riktigt bra dock...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Tackar AL (bundy?). "paw rik-titt" låter som något jag saknar kunskap om.

Andreas Lundin

Citerapaw rik-titt

Hm, ja det kanske var ett taffligt försök till lundahumor. Det skall läsas fonetiskt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

SebastianKalucza

Citat från: "Andreas Lundin"
Citerapaw rik-titt

Hm, ja det kanske var ett taffligt försök till lundahumor. Det skall läsas fonetiskt.

Hipp Hipp är något alla borde ha sett! :)

Sten Ekedahl

Citat från: "Andreas Lundin"
Citerapaw rik-titt

Förstod det endast tack vare mina kunskaper i främmande språk.
Wargames - Laborationer i historia

tinG

I ett försök att motivera min motståndare att komma i gång med sin player turn publicerar jag här en liten bildserie frånett pågående (?) VASSAL parti av kommande OCS-titeln 'Baltic Storm'

SETUP

TURN 1

TURN 3 RU initiativ

Nå?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Oj, kraftfull framryckning i söder för ryssen. Jonas, du får börja spela med handicap om du ska spela OCS i fortsättningen. Du får bara halv supply tillförsel samt att alla dina enheter har sina värden halverade.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "