Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

PÅ BORDET: Case Blue-scenariot  "End of the World"

1.PzA's framstöt mot Grozny augusti-oktober, 1942. Ett mycket spännande litet scenario. Rekommenderas starkt.
Båda sidor har extremt lite resurser (1-3 SP/runda) och tyskarna skall försöka navigera sig fram med 3 x PzD (3. 13. & 23.)och 1 x mot.ID (SS-Wiking) understödda av ett gäng udda trupper, inkl. turkar, georgier, azerberjaner och finnar. Ryssarna pumpar infanteri och NKVD-trupper genom bergspassen för att täcka upp utmed Terekfloden.

Vi har kommit fram till mitten av september och tyskarna står utanför Grozny och försöker skramla fram tillräckligt med SPs för att anfalla. Luftwaffe är i stort sett obefintligt eftersom ALLA piloter hellre vill se Volga.
Ryssarna kämpar för sina liv och kastar massiva motanfall mot de tyska pansargossarna.

Som sagt mycket spännande!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

En bildberikadBaltic Storm AAR på dålig (fransk) engelska.
Jag ser verkligen fram emot detta spel... som ett litet sideboardspel till Case Blue kanske! ;)
-- Napoleon Bonaparte

BernadotteOnline

Citat från: "tinG"En bildberikadBaltic Storm AAR på dålig (fransk) engelska.
Jag ser verkligen fram emot detta spel... som ett litet sideboardspel till Case Blue kanske! ;)

Detta spel MÅSTE jag köpa. Har ju bott och varit i alla dessa städer i tre år på 90-talet.
Ser att man är kluven angående namngivningen på städerna.
De Öst-Pruessiska förblir tyska namn Memel/Klaipeda etc. Men stavningen av de litauska namnen verkar vara kvasi-fonetisk stavning.
Siauliai, Mazekiai, Telsiai etc har alla fått ett "h"  för att symbolisera ^ ovan alla S och z.
Det bor två miljoner exil-litauer i USA, så någon borde kunna fixa detta.

JONAS - du har inte plats för ett sideboard bredvid CB!! :D

tinG

Citat från: "BernadotteOnline"JONAS - du har inte plats för ett sideboard bredvid CB!! :D
VA!?! Då måste vi ju bygga ut! Genast!  
:P
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

CiteraDetta spel MÅSTE jag köpa

Jag har skrivit ut grejerna och börjat klippa ut counters. Ganska fult blev det. .. och lite fippligt, men om du är sugen så finns möjligheter att speltesta i Lund.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Citeraom du är sugen så finns möjligheter att speltesta i Lund.

...eller någon som år på på ett vassalparti? :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"

Jag är med!
Jag ar modulen och är redo att börja närsom helst, på vilken sida som helst.
-- Napoleon Bonaparte

BernadotteOnline

Citat från: "tinG"
Citat från: "Andreas Lundin"

Jag är med!
Jag ar modulen och är redo att börja närsom helst, på vilken sida som helst.

Bra, då tar jag platsen vid brädet! Låt oss hitta ett datum.

Vvornth

Angående Self-trace supply. Enligt 4.0 så är denna 5MP lång.

Vad jag hört i fält (FF) så är det 5MP + 1 hex. Har jag missat något eller är det en 3.X företeelse?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Kristian

All supply trace i OCS är xMP +1hex.

Vvornth

OCS 4.0
On-map supply
"12.3a Direct Draw
To draw supply, units must be within 5 MPs of a dump, or a hex that is adjacent to the dump. Needed supply cabn be drawn from one or more dumps within range.
Always use Truck MPs when counting the path back to a dump. Count the MPs back to the dump just as when movign a unit. If a path of 5MPs ot less can be found, the dump can be used."

Combat Supply
"12.6c Direct Draw
To draw trace supply combat units must be within 5 truck MPs of a supply source or a hex adjacent to that source."

Det är det enda jag kan hitta i 4.0 om direct supply.
Jämför detta med tidigare:

OCS 3.1

"12.3a General Description.
Units get supply from a dump either via an HQ or directly. Units can draw if they are at or within the throw range in MPs from an HQ (+1 hex, see 12.3b (note)) OR at or within 5 MPs (+1 hex) of the SPs themselves. An HQ can use SPs that are at or within 5 MPs (+1 hex) of the
HQ."

"12.3c Direct from Source
Units at or within 5 MPs (+1 hex) of a dump can use that dump for their supply. In this case, the MPs are measured from the unit into the dumpís hex. As happens with HQs above, this draw need only have enough MPs
to get adjacent to the dumpís hex."

Så det verkar som den där extra hexen försvunnit i 4.0, jag kan inte hitta något som tyder på nå annat.

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Combat Supply
"12.6c Direct Draw
To draw trace supply combat units must be within 5 truck MPs of a supply source or a hex adjacent to that source."

Skulle kunna tolkas likadant iof sig. Meningen har ett syftningsfel (eller, tja, syftningsförvirring iaf).
Som jag har förstått är andemeningen i 4.0-reglerna att den extra hexen inte har försvunnit, men jag kan ha fel.
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Grrrr... har nu jagat på consimworld för ett konkret svar på detta och kammat noll. Bristen på struktur på deras forum gör inte saken lättare.

tinG

Jag LOVAR dig att dom INTE HAR ÄNDRAT på detta!
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Det här hittade jag i ett exempel på sid 19.

"... while there isn't enough throw MPs to get into the same hex as the division, but as in all cases with HQs and unit supply ranges adjacent is good enough."

Grrrr. Hur svårt är det att säga det tydligt? Att man ska behöva få fram det fårn ett exempel är ingen höjdare.

Har ju hunnit spela tre turn Korea nu med 5 MP som range. Som tur är så har avstånden vart rätt korta hittils, förutom 3 Inf Divs framryckning längs östkusten (där första kontakten med amerikanska trupper gjorts.

Kul fotnot. Söker man OCS 4.0 eller Operational Combat Series 4.0 på google så kommer krigsspel.se upp som första träff.