Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operational Combat Series (The Gamers/MMP)

Startat av tinG, 29 mars 2005 kl. 00:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 8 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Vilket värde får en helt oprövad, men vältränad enhet (som säg ett luftburet amerikanskt regemente under 1944/5)?

4 eller 5. Vill minnas att 82a luftburna har ett regemente i Tunisen som är en femma.

Annars är det vällan inget större fel på ditt resonemang. I5 i Östersund är lätt AR3 hösten 42. Och ligger i grymma hedgehogs.

Andreas Lundin

I 4.0 reglerna står:

Citera5.7g No unit in Reserve Mode can be  in a Hedgehog hex at the end of any Movement Segment.

Någon som vet anledningen till denna regel? Jag kan för min själ inte komma på någon anledninge till detta. Och hur skall man minnas en sådan detalj? Vad händer med en enhet som råkar befinna sig i en hedgehog i Reserve Mode i sluten på en Move-fas? "Dör" den?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Om jag inte minns fel är ursprungsanledningen de barocka stackningsreglerna i OCS 3.0, som definierar EXAKT i vilken ordning alla enheter och markörer ska stackas. Man kunde då maskera hoggar med reservbrickor. Eller om det var tvärtom.

Fast det hela motiveras även med att hog=statiskt försvar, reserv=mobilt försvar. Du kan inte samtidigt vara nedgrävd och på språng, och det ligger det ju onekligen nånting i.

Fast slutregeln blir en sån där bisarr OCS:ism som jag kan bli tokig på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Fast slutregeln blir en sån där bisarr OCS:ism som jag kan bli tokig på.

Om man bortser från dina semantiska problem så blir det lite tokigt med att det faktiskt inte går att gräva ner artilleri i reserve mode.  :shock:

Andreas Lundin

Jag får väl böja mig för det...

Vad händer då om man "råkar" hamna med en reserve mode unit i en hog? Kommer Dean och skjuter mig när jag sover då? :P

Spelade f.ö. färdigt det första GBII scenariet idag (det som är 3 rundor). Trots att läget såg helt hopplöst ut efter runda 1, så fick jag en dubbelrunda runda 2 och 3 och lyckades ganska bra med att skapa all helvetes oreda i de ryska linjerna. Bryansk med omnejd föröddes!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Kommer Dean och skjuter mig när jag sover då? :P

Typ. Eller så skickar han BigPapaBear.  :cry:

Elias Nordling

>Vad händer då om man "råkar" hamna med en reserve mode unit i en hog? Kommer Dean och skjuter mig när jag sover då?

Prova "tappar sin reservstatus"
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Typ. Eller så skickar han BigPapaBear.  :cry:

Damn straight!  8)

För övrigt tycker jag att Elias gav bra svar på varför man inte kan vara i en hog och stå i reserv, även om det borde vara såhär:

En enhet som står i reserv kan inte tillgodoräkna sig hogen. Man borde alltså få fysiskt befinna sig i samma ruta, bara inte skörda frukterna av bunkrar å annat elände etc.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraEn enhet som står i reserv kan inte tillgodoräkna sig hogen. Man borde alltså få fysiskt befinna sig i samma ruta, bara inte skörda frukterna av bunkrar å annat elände etc.

Fick typ samma svar på houserule på CSW. :up:

A F

Citat från: "BigPapaBear"Damn straight!  8)

Men detta löser inte problemet med väl nedgräft artiller.

Andreas Lundin

Vad är det för fel med nedgrävt artilleri? Jag har själv grävt värn åt haubitsar. De är väl inget konstigt? Ni OCS-rävar får upplysa mig... Man kan ju tänka sig en houserule att art i reserve-mode i en hog endast kan skjuta - inte flytta. Skulle det laga detta?

tinG

Var finns den här regeln om reserve och hedgehogs?
Någon som har funderat över att använda optional regel 21.9?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Vad är det för fel med nedgrävt artilleri?

Inget alls.

Citat från: "Andreas Lundin"Man kan ju tänka sig en houserule att art i reserve-mode i en hog endast kan skjuta - inte flytta.

Art kan vara i reserv i en HH. - Inga enheter i move mode kan dra nytta av en HH.

Andreas Lundin

CiteraVar finns den här regeln om reserve och hedgehogs?

Här:

Citera5.7g No unit in Reserve Mode can be in a Hedgehog hex at the end of any Movement Segment.

CiteraNågon som har funderat över att använda optional regel 21.9?

Ja, det verkar intressant. Kör man med denna regel finns ju inga problem med ovanstående. Om man inte heter Ric van Dyke förstås!

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Art kan vara i reserv i en HH. - Inga enheter i move mode kan dra nytta av en HH.

Låter bra i min bok.
En mycket bitter liten man.