Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Svempa Hassel

Startat av BigPapaBear, 16 oktober 2007 kl. 20:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

...är han någe bra?

Passerade förbi ett gäng av, vad som verkade vara, hans nyutgåvor i pocketformat och blev lite nyfiken. Fick lite Biggles-känsla (positivt som 11-åring, inte riktigt samma pirr nu...), men jag kan ju ha fel.
En mycket bitter liten man.

A F

Döden Pa Larvfötter haller faktiskt. Men mycket är ren dynga.

sfclinken

Jag tycker dom är ok. Lättläst buss/bil/tåg lektyr. Ingen större variation mellan de olika titlarna men han har en viss tragikomisk berättarstil som jag fastnar för.

Kriget e så jäkla skitigt men ändå sitter de alltid där och rapar, fiser, slår varandra på käften, stjäler och retar gallfeber på befälen. Jordnära?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Läste dem alla som tonåring. Tycker han har lite "På västfronten intet nytt" ambitioner men det blir bara extrem våldsporr av det. Den första, Frontkamrater, är den som anses vara närmast verkligheten. De andra är ett expoaterande av framgång med mer av det han trodde sålde i den första. Då dyker de uppdiktade figurerna upp. I en bok är han i Stalingrad, i nästa utanför. Och det fanns inget 27 Pansarregemente i 16 Pzdiv. Och strafförband i tyska armén sysslade med manuellt arbete och var inte utrustade med Tiger. Han påtalar hela tiden hur mycket de avskydde SS och hur de ibland bekämpade dem (finns inget stöd för det i seriös litteratur). Lite misstänkt för en dansk i tysk tjänst kan man tycka.
Men samtidigt så kan jag inte komma ifrån att jag läser om dem ibland på stranden eller så... Mer konsekvent än så är inte jag. De är stundtals roliga och läsvärda på grund av historian som berättas snarare än tack vara historien eller  ett korrekt ramverk.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Ja att läsa dom för att lära sig historia är nog fel inställning. Men som "Pulp Fiction" funkar det som sagt. Precis på samma sätt som Casca och Remo...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "