Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

B_J_S

Jag har nu fått tag i en spelförsäljare i USA som är villig att skicka ens order som privat post.
Han är till och med villig att skicka med brev som han kommer att skriva under som ett personligt brev till en.

Förhoppningsvis så kommer detta att funger för att slippa moms/post strul och annat som kan öka på ens kostnader  :D

Jag återkommer när jag har fått första leveransen.

//Jonas
//Jonas

Klas Malmström

Citat från: "B_J_S"Jag har nu fått tag i en spelförsäljare i USA som är villig att skicka ens order som privat post.
Han är till och med villig att skicka med brev som han kommer att skriva under som ett personligt brev till en.

Förhoppningsvis så kommer detta att funger för att slippa moms/post strul och annat som kan öka på ens kostnader  :D

Jag återkommer när jag har fått första leveransen.
Vad gäller gåvor så finns det en gräns vad den får vara värd tror jag för att tullen inte skall försöka suga tag i dom också.
Klas Malmström
Linköping

f98alda

Citat från: "Klas Malmström"Vad gäller gåvor så finns det en gräns vad den får vara värd tror jag för att tullen inte skall försöka suga tag i dom också.

Men den gränsen borde rimligtvis vara avsevärt högre än vad ett eller ett par krigsspel kostar...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Klas Malmström

Citat från: "f98alda"
Citat från: "Klas Malmström"Vad gäller gåvor så finns det en gräns vad den får vara värd tror jag för att tullen inte skall försöka suga tag i dom också.

Men den gränsen borde rimligtvis vara avsevärt högre än vad ett eller ett par krigsspel kostar...

Enligt www.tullverket.se så är gränsen på 500 riksdaler (så det är inte så mycket).

Se: http://www.tullverket.se/sokordao/g/gav ... 05731.html
Klas Malmström
Linköping

Sten Ekedahl

Citat från: "Klas Malmström"

Enligt www.tullverket.se så är gränsen på 500 riksdaler (så det är inte så mycket).

Och sen räknar de på en dollarkurs på 8:96 !!!!! (hände mig för bara några veckor sedan :evil: ) så det blir nog till att pynta i alla fall! :P
Wargames - Laborationer i historia

B_J_S

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.

Så är det självklart. De rackarna har tänkt på detta också men de ger själva en öppning på deras hemsida.
CiteraDu kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan.
Så om man har en väldigt stor släkt där alla spelar krigs spel så är det inga som helst problem :P

Sedan kan man alltid leka med hur mycket värdet är på de saker som skickas. Borde inte vara några större bekymmer att minska värdet på sakerna med en % sats.

Om spelen är uppackade dvs ser använda ut så kan man antagligen sänka en del till.
Hmm, en sak att undersöka. :D

//Jonas
//Jonas

Doomfarer

Citat från: "Sten Ekedahl"Och sen räknar de på en dollarkurs på 8:96 !!!!! (hände mig för bara några veckor sedan :evil: ) så det blir nog till att pynta i alla fall! :P

Va?

Tullen må vara ond men skumma växlingskurser brukar de inte ha. Antingen har du räknat fel eller så skall du klaga.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Andreas Lundin

...eller så var detta år 1986! :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Sten Ekedahl

Citat från: "Doomfarer"
Citat från: "Sten Ekedahl"Och sen räknar de på en dollarkurs på 8:96 !!!!! (hände mig för bara några veckor sedan :evil: ) så det blir nog till att pynta i alla fall! :P

Va?

Tullen må vara ond men skumma växlingskurser brukar de inte ha. Antingen har du räknat fel eller så skall du klaga.

Ingen felräkning från mig, inte! Matten kan inte vara lättare. Enligt posttullens faktura: US$ 100 = SEK 896!!!!! Tilläggas kan att växlingskursen för turistvaluta vid samma tidpunkt var 6:58!

Doomfarer

Citat från: "Sten Ekedahl"
Citat från: "Doomfarer"

Va?

Ingen felräkning från mig, inte! Matten kan inte vara lättare. Enligt posttullens faktura: US$ 100 = SEK 896!!!!! Tilläggas kan att växlingskursen för turistvaluta vid samma tidpunkt var 6:58!

Låter märkligt? Kom ihåg att tullen räknar med frakten i värdet så om värdet på spelet var $100 och frakten gick på runt $35 så stämmer det.

Om det inte var så skulle jag klagat. De gånger jag fastnat i tullen har de  haft en helt ok växlingskurs. Inget hutlöst i alla fall.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Sten Ekedahl

Citat från: "Doomfarer"Låter märkligt? Kom ihåg att tullen räknar med frakten i värdet så om värdet på spelet var $100 och frakten gick på runt $35 så stämmer det.

Spel $72 + frakt $28 = $100

Doomfarer

Citat från: "Sten Ekedahl"
Citat från: "Doomfarer"Låter märkligt? Kom ihåg att tullen räknar med frakten i värdet så om värdet på spelet var $100 och frakten gick på runt $35 så stämmer det.

Spel $72 + frakt $28 = $100

Kontakta tullen i så fall och fråga. De svarade ganska snabbt när jag klagade.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

silversixx

Jävla Thoughthammer!
Idioterna skrev ju in fraktvärdet på mitt ex av Scratch one flat top... Det kostade 23 dollars, frakten var på 64! Skickade ett mail om att det var helt jävla orimligt att det skulle kosta så mycket pengar att frakta en sak. Då fick jag ett fint svar tillbaks att de skulle sätta tillbaka den summan som blev över. Pengar som jag inte sett än...
Kontentan är att jag ska betala 180 kronor i postavgifter på ett paket som kostade mig 135 kronor...
Jag ska både överklaga och få kompensation. Det blir Västtrafik-blitz utan dess like (En Västtrafik-blitz är att överklaga sin tjuvåkningsbot tills de inte orkar med en mer och släpper det hela).
Aldrig mer Thoughthammer. Jag borde ha sett hur illa detta skulle sluta med tanke på deras ohyggligt fula logga (En lampa på en pinne som bildar en yxa. Allt snyggt tonat från limegult till svart).
Först legitamationskontroll på systemet, sen en busskontroll och nu tullavgifter. Våldsanarkism är nog den -ism jag känner mest för idag..

BigPapaBear

64 amerikanska bananer i frakt???

Sist jag kollade vägde Scratch one flat top inte över 25 kg...  :?  :D
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Jag fattar inte hur ni lyckas? Idag har jag fått två paket för ett totalt värde av drygt 300 dollar via USPS, gått igenom smort. Senaste transaktionen jag bommat tull på var 2001. Sen dess ahr jag väl gjort ett trettiotal köp från USA och övriga världen som aldrig fastnat.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance