Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Johnson

Fast nu har jag lite svårt att hänga med på om folk är allvarliga eller ironiska..... :?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

ragngand

Citat från: "ragngand"Det som upprör med tullens avgifter är godtyckligheten i vad som fångas in, att betala moms är egentligen en rättighet - det är tufft att betala skatt!
Jag vet inte hur det är med andra, men jag är hyfsat seriös med min kommentar (ursäkta lånet från Mona Sahlin).

Jag tycker att det är ruskigt bittert att få betala moms och avgifter vid inköp från utlandet, men det är faktiskt en skyldighet vi har. Problemet för mig är att det är så slumpartat om man drabbas eller ej, vilket känns djupt orättvist.

Annars tycker jag att det är rättvist med skatter vid konsumtion så att pengar kan omfördelas från de som har till de som inte har.
Robert Andersson
Umeå

magnus lindström

Moms är förlegat gammalt övrförmyndartänkande. De tar ju halva lönen i skatt redan.

BernadotteOnline

Citat från: "Elias Nordling"Jag hoppas att ingen av er tänkte kandidera som moderat minister.

Det var ett jädra gnäll på tullkostnader, men väldigt litet om hur mycket billigare spelen är för att dollarn ligger på 6.30 istället för 11.50 som den gjorde ett tag. Växelkursen är väl ett minst lika godtyckligt prispålägg.

Men det är väl den naturliga snålheten, plus att det faktiskt är lättare att kringgå tullen än valutamarknaden som gör sig hörd. Ett evigt gnäll var det i alla fall, och litet obehagligt är det att höra detta planläggande av olagligheter.

Gnäll är inte kul!
Det är dock en mänsklig hobby att testa hur man kan lura myndigheter.
- 70 och 80-talet Öresundssmuggling
- Bordershopping i Tyskland idag

Det finns gott om nationalekonomer som menar att vi haft en "bättre" värld (läs: till fördel för utvecklingsländer) om vi haft fri handel, utan moms, och tagit in skatterna på andra aktiviter i samhället.
Kan inte detaljerna i dessa libertarianska teorierna och hur de vill hanterat skatteintag för att kompensera för momsbortfallet.

Det går ju bra att vara libertarian ang tullavgifter, men man får inte gnälla över dålig sjukvård.

ragngand

Citat från: "magnus lindström"Moms är förlegat gammalt övrförmyndartänkande. De tar ju halva lönen i skatt redan.
m'kay, tänk inte "De tar ju halva lönen i skatt redan", säg istället "Vi tar..." istället eftersom staten utgörs av folket.

BTW hur vansinnigt mycket tjänar du om du verklien betalar halva lönen i skatt???
Robert Andersson
Umeå

Sten Ekedahl

Tror det börjar bli dags att flytta över disussionen till Boxen med den vändning den tagit på slutet. :wink:
Wargames - Laborationer i historia

Holmgren

Citat från: "Sten Ekedahl"Tror det börjar bli dags att flytta över disussionen till Boxen med den vändning den tagit på slutet. :wink:

Tråden får stå kvar så länge, men deltagarna uppmanas att hålla sig till ämnet, dvs inköp av krigsspel från länder som inte är med i EU och tullens agerande i de fallen. Skattepolitik i allmänhet avhandlas inte på det här forumet.

Ett inlägg har tagits bort.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

magnus lindström

Ja gissade nästan att det skulle försvinna;) men jag starade tråden så jag är glad.

bambaladam

Höjden av tullmongo drabbar mig idag:

Mitt inköp från GMTs Julrea, värde 45 dollar plus 16 dollar frakt = 61 dollar

Tull plus avgift = 221 kronor eftersom GMT fraktat dyrare på eget bevåg så värdet nu uppskattas till 77 dollar.

Mitt tålamod är slut. Nedanstående är mailet tullen fick nyss.

CiteraHej!

Jag mottog idag en avi rörande försändelse med ID XXXXXXXXX.

Tullvärdet är beräknat utifrån en totalkostnad på 77 dollar inklusive frakt, med postens avgift blir det en totalkostnad för mig på 221 kr. Det bifogade kvittot visar att jag endast betalat 61 dollar inklusive frakt. Leverantören har på eget bevåg bestämt sig för ett dyrare fraktalternativ, något de måste få göra om de vill men jag knappast kan behöva betala för.

Paketets innehåll är dessutom felaktigt deklarerat som "spel till videospel". Innehållet är gamla vanliga brädspel och har inget med video att göra.

Jag kommer att hämta ut paketet under de närmaste dagarna, så ber att få överskridande belopp utbetalat istället för en ny avi med det korrekta beloppet. Om det är möjligt vill jag även debitera er 100 kr i administrativ avgift för mitt besvär, en summa ni kan skjuta till när ni betalar ut mina dryga 25 kronor, men jag har inga större förhoppningar om det. ;)

Om det blir några pengar över när jag betalat en bankavgift för att lösa ut er penningförsändelse ska jag köpa några karameller och njuta av dem mer än vanligt. Men det kanske räcker till en hel bulle, vem vet. :P Sockertillskottet kommer att komma till nytta när jag sätter mig ned med mina nya spel.

God Jul och Gott Nytt År!

Hoppas ni får det lite lugnare efter alla paket såhär inför julkaoset!

Mvh,
Jan Salomonsson

Spelen kostade 45 dollar. Jag får betala 221 kr till Sverige för att GMT vill vara snälla. Sen får jag betala 25 kr för att få ut de 25 kr jag ska få tillbaka av Sverige.

:down:

Man blir ju fan gubbe i förtid av det här landet. Men då åker man väl på en gubbavgift.

Andreas Johnson

:D

Om dom inte redan vet vad du heter och var du bor så gör dom säkert det nu.....

Men det spelar nog ingen roll i slutänden, bättre att få avreagera sig lite.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

bambaladam

ja asså egentligen är det rätt otrevligt och omoget av mig

men det är också löjligt att ta ut en avgift på 100 spänn för att ta ut en avgift på 96 spänn.

tinG

NES - Overlord expansion första spelet som smög sig förbi T-mongot seden i maj!
Nu vänder det! :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Tull plus avgift = 221 kronor eftersom GMT fraktat dyrare på eget bevåg så värdet nu uppskattas till 77 dollar.

Jag hade tur och slapp tullen. Fråga - fick du verkligen betala den dyrare fraktkostnaden eller körde GMT den snabba varianten för att vara snäll? Jag fick superexpressfrakt (med tillhörande prislap på deklarationsblanketten) men beställde och debiterades bara för sölfrakt.

För övrigt ett fantastiskt tjusigt brev till tullen!  :up:  :lol:
En mycket bitter liten man.

bambaladam

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "bambaladam"Tull plus avgift = 221 kronor eftersom GMT fraktat dyrare på eget bevåg så värdet nu uppskattas till 77 dollar.

Jag hade tur och slapp tullen. Fråga - fick du verkligen betala den dyrare fraktkostnaden eller körde GMT den snabba varianten för att vara snäll? Jag fick superexpressfrakt (med tillhörande prislap på deklarationsblanketten) men beställde och debiterades bara för sölfrakt.

För övrigt ett fantastiskt tjusigt brev till tullen!  :up:  :lol:

De körde den för att vara snälla. Trist att tullen inte fattade det.

Stardust

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=725621

Det kanske är förbättringar för krigsspelare i sikte :)