Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Undrar hur svårt det skulle vara att få spel klassade som böcker/tidskrifter? Har någon försökt?

Har bara hört om försök att få dataspel klassade som 6%-momsprodukt. Mydigheten i fråga hade sällan skrattat så gott...

Brädspel BORDE hamna i samma kategori som böcker. Det är ju bara en massa text och lite bilder egentligen.
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Doomfarer"Undrar hur svårt det skulle vara att få spel klassade som böcker/tidskrifter? Har någon försökt?

Har bara hört om försök att få dataspel klassade som 6%-momsprodukt. Mydigheten i fråga hade sällan skrattat så gott...

Brädspel BORDE hamna i samma kategori som böcker. Det är ju bara en massa text och lite bilder egentligen.

Har oxå kört med "historiedokument" vid tillfälle.  Fungerade bra. Tull tog aldrig lådorna, så jag vet inte om de skulle gett mig den lägre bokmomsen.

Sten Ekedahl

Om avsändaren deklarerade innehållet som "printed matter", vilket iofs ju är helt sanningsenligt :D  , borde väl bok-tariffen vara tillämplig, eller...? :insecure: Det vore i alla fall en liten seger om det skulle funka! 8)
Wargames - Laborationer i historia

bambaladam

Jag har funderat just på "Printed matter". Har även idéer kring "Maps, printed matter and box". Problemet verkar vara att tullen tror det är tv-spel.

bambaladam

Citat från: "Doomfarer"
Citat från: "BernadotteOnline"
Citat från: "bambaladam"Den dagen tullen tar över Sverige är det dags för väpnat motstånd! Är ni med mig, kamrater?  8)

Glömde tillägga att mitt favoritvapen är tärningen. Den som saknar strategiskt kunnande får förlita sig till tur.

Skall du duellera med tärningar?? Kasta dem i huvudet på en tulltjänsteman tills han svimmar????

Gissar att du inte sett mina 100-grams 20 sidiga metalltärningar. :)

Och d4 i plast fungerar bra som fotanglar. Fy fan.  :cry:

Doomfarer

Citat från: "bambaladam"Och d4 i plast fungerar bra som fotanglar. Fy fan.  :cry:

Annars kör vi legobitar, det ultimata vapnet.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

magnus lindström

Nu har mongot slagit till igen. jag har fått ett litet vänligt brev att de inte kan skicka mitt paket om de inte erhåller Kontoutdrag, kvitto eller annan betalningshandling. Hur ska man bete sig några tips? Känns ju lite tråkigt att skicka kvitto till dom så får man till svar: "tack det blir 1000 kronor i avgift"

Jon

När jag var ung och arg fejkade jag fakturor åt höger och vänster för att skicka till tullen när de begärde. Då var fribeloppet 200kr vill jag minnas?

Jag blev aldrig inkallad till någon högre instans så för mig funkade det bra. Numera är jag lite mer försiktigt samt att jag inte beställer 20kg skivor från utlandet varje vecka.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Nu har mongot slagit till igen. jag har fått ett litet vänligt brev att de inte kan skicka mitt paket om de inte erhåller Kontoutdrag, kvitto eller annan betalningshandling. Hur ska man bete sig några tips? Känns ju lite tråkigt att skicka kvitto till dom så får man till svar: "tack det blir 1000 kronor i avgift"

Kan du inte säga att det var gratis?  :)
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Ja jag funderar på det, men då kanske de eldr upp mitt livsfarliga smuggelgods.

ulve

du är ju en känd spelrecensent och olika företag skickar dig saker du skall testa såklart!

magnus lindström

Som speltestare har jag fått spel gratis, kanske detta skulle gå här också?

BernadotteOnline

Citat från: "magnus lindström"Som speltestare har jag fått spel gratis, kanske detta skulle gå här också?

Jo det vore ju en knasig ide.
Kanske skule man erbjuda att betala GMT + Gamers att vara testspelare av deras spel mot att man betalar den för att få testspela. HM??
Jo, mot att få de ny spelen gratis när de är fördigproducerade.

Alltså en förhandsbetalning, som egentligen är en förtäckt betalning för spelen. Sedan postas spelet som "sample" utan kommersiellt värde.!!

Om man recenserar väl kan de säkert ge bort spelen gratis mot speltestet. sp de nu gör för selektiv utvalda.

Elias Nordling

Jag hoppas att ingen av er tänkte kandidera som moderat minister.

Det var ett jädra gnäll på tullkostnader, men väldigt litet om hur mycket billigare spelen är för att dollarn ligger på 6.30 istället för 11.50 som den gjorde ett tag. Växelkursen är väl ett minst lika godtyckligt prispålägg.

Men det är väl den naturliga snålheten, plus att det faktiskt är lättare att kringgå tullen än valutamarknaden som gör sig hörd. Ett evigt gnäll var det i alla fall, och litet obehagligt är det att höra detta planläggande av olagligheter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

ragngand

Citat från: "Elias Nordling"Men det är väl den naturliga snålheten, plus att det faktiskt är lättare att kringgå tullen än valutamarknaden som gör sig hörd. Ett evigt gnäll var det i alla fall, och litet obehagligt är det att höra detta planläggande av olagligheter.

Det som upprör med tullens avgifter är godtyckligheten i vad som fångas in, att betala moms är egentligen en rättighet - det är tufft att betala skatt!
Robert Andersson
Umeå