Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Årets julklapp - vilken spelkonsoll skall man satsa på?

Startat av tinG, 11 november 2007 kl. 22:54:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Tjenare!

Går och funderar på att skaffa hem en spelkonsoll nu när det börjar lacka mot jul. Själv är jag totalt okunnig om denna marknad så jag tänkte att jag börjar med att slänga ut en fråga här för att samla in några tips.

Jag har förstås sneglat på Nintendos Wii... ser ut att passa till både barn och vuxna. Är detta det man bör satsa på? Läst några resensioner om att grafiken skulle vara sämre än de andra. Är det något man skall bry sig om?

Tips mottas, tackar på förhand!

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Baserat på att du har tre döttrar och att du själv inte kan nåt om tevespel så hade jag sagt "Wii".
Men å andra sidan så kan det vara förenat med livsfara att springa runt och kasta runt händerna för att styra ett bowlingklot.
Å andra sidan så är det en stor mängd gulligull och helt blodfritt, vilket passar barn bra.
Och så har du klockrena spel såsom WarioWare som är otroligt roligt i alla åldrar.
http://www.youtube.com/watch?v=LEn3fNE6hT8

Å andra sidan, vill du ha grymt med blod, kroppsdelsorgier och tuffa kameravinklar så hade jag satsar på en Xbox 360 med ett styck Gears of War (som sen kan bli Conan: Cimmerian Adventures):
http://www.youtube.com/watch?v=t7Ig2JJRpdo

(Gears of War är för övrigt det bästa spel som kommit på väldigt lång tid).

/Din 80-talist.

Magnus2

Mina stackars barn fick en PS2 förra julen.
I den här familjen ligger vi alltid 4 år efter i utvecklingen.

Men det finns riklig tillgång till barnvänliga och konditionskrävande (eller så får man en jäkla träningsvärk) spel såsom Singstar, Eyetoy och dansmatta.
Mycket och många billiga spel för små barn också.

Barnen är väldigt nöjda, och som du vet, nöjda barn - nöjda föräldrar.

Fast jag har aldrig spelat några actionlir så jag har ingen uppfattning om den duger till det.

silversixx

Magnus2 har rätt i att PS2 har en enorm mängd aktivitetsspel.
Men Rockstar kommer snart till Xbox 360 (trumset, gitar, mick osv) och Wii kommer att få sina varianter på Break-Beat och Singstar inom kort.
Sen så är det lite tufft att ha en nunchaku att spela med.

Andreas Johnson

Rent spontant så borde nog en 360 funka bäst för en person som är intresserad av krigsspel (om vi bortser från barnen ett tag.)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

bambaladam

Jag röstar på PSP. Kommer roligt WH40K-Squadspel till jul, turbaserat, ser bra ut (roligare än "äkta" WH40K iaf). Konsolfrågan därmed löst. Dessutom kan man PSP:a på tråkiga resor och skit.

sfclinken

Frågan är vad du är ute efter. Eftersom du skriver "Spelkonsol" så skulle jag definitivt säga Wii också.

Nintendo Wii har massa kul spel om än kan vissa vara klurig i mindre åldrar med begränsad motorik. Men Nintendo har som alltid bra barnvänliga spel.

PS2 är såklart en klassiker. Hur mycket spel som helst. Lika mycket urkassa titlar som strålande MEN den är ju som någon sa gammal, MEN säkert väl värd sitt pris.

PS3 . Mitt eget val. Varför? För att det inte bara är en spelkonsol. Jag har den till att streama film, spela musik, bildspel, se DVD, se Blue Ray filmer, surfa internet....alles. Sen är det en bonus att man kan spela spel såklart. 90% av alla PS2 spelen funkar, framför allt Eye Toy och Buzz. Två spel som är GENIALISIKA för barnen. Massa kul småspel att ladda ner som också passar barnen. Nackdel? Priset. Kräver mer tekniskt kunnande av användaren (åtminstone någon i familjen).

XBOX 360 är nog marknadens mest overrated konsol. Vad är skillnaden mot XBOX? Ingen annan än prestandan. Inget direkt barnutbud på spelen. Visst, Disney/Pixar spelen men de finns till alla konsoler.

Slutkläm: Ska du ha en renodlad spelkonsol: Wiii. En maskin som klarar allt: PS3.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Tackar för alla svar.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Peter gör en bra sammanfattning.
Dock är jag också på G att shoppa en konsol här i veckan (mitt 8-bitars Nintendo börjar kännas till åren även om Kid Icarus rockar) och jag har precis gått igenom dessa för och nackdelar fram och tillbaka och kommer att köpa en Xbox 360 Arcade i stället.
Anledningen är att den kan det jag vill ha den till. Den har betydligt bättre hårdvara än Wiis rätt dåliga grafik och stereoljud. Och PS3 har inte något mer än XBoxen som jag vill ha (inte intresserad av att spela blueray via tv-spel, sämre att surfa på än en riktig dator osv.).
Det bli billigare (2500 kr) än både Wii (3000 kr om man vill kunna koppla den till TVn via scart) och Playstation 3 (4000+ kr).

Men framför allt så tycker jag att man ska fokusera på vilka spel man tycker är intressanta som finns till de olika konsolerna.
Titta exemplevis på lite recensioner och toplistor till spel för de olika konsolerna och se vad du fastnar för och väg in det, till exempel här: (http://www.gamespot.com/games.html?type=top_rated&platform=1029&page_type=games&tag=subnav;top_games)
"Randomization is too important to be left to chance"

sfclinken

Håller med Scipio även om jag var hård på X360. Bara för jag blev så besviken på den efter att ha älskat XBOXen  :cry:

360n har helt klart bäst price/performance just nu för en ren spelkonsol. PS3 är egentligen för dyr om det är en ren spelkonsol man ska ha. Men Wii slår nog högst i en barnfamilj.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

pelle

Wii har bra partyspel. Ofta är det lika roligt att se på när någon annan spelar som att spela själv. Det räcker för mig, men jag är inte helt nöjd med de vanliga spelen så här långt. Battalion Wars 2 blir nog kul i alla fall.

Andreas Johnson

En riktigt seriös gamer har naturligtvis mer än en konsoll.  8)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Scipio

Citat från: "Andreas Johnson"En riktigt seriös gamer har naturligtvis mer än en konsoll.  8)
Aldrig, det skulle stjäla alldeles för mycket tid från dom riktiga spelen!   :ultra:

sfclinken

Citat från: "sfclinken"360n har helt klart bäst price/performance just nu för en ren spelkonsol. PS3 är egentligen för dyr om det är en ren spelkonsol man ska ha. Men Wii slår nog högst i en barnfamilj.

Glöm det jag skrev...Såg att dom sänkt priset på PS3an. Skiljer bara 1000 spänn. Med tanke på vad du får i en PS3 jämfört med 360 så är det ingen fråga om vad som är mest prisvärt.

Fast det kanske innebär att 360 också rasar snart (igen)...

Oavsett så köper jag Wii till mig till Jul...Hrrm. Till barnen....Och Guitar Hero III på PS3. Så har man säkrat alla konsoler sedan Nintendo 8 bitars. Okej inte alla, har faktiskt inga Sega stationer....
GMY Peter

Scipio

Citat från: "sfclinken"Glöm det jag skrev...Såg att dom sänkt priset på PS3an. Skiljer bara 1000 spänn. Med tanke på vad du får i en PS3 jämfört med 360 så är det ingen fråga om vad som är mest prisvärt.
Jaså? Vart hittar du det? Det billigaste som jag finner är 4k?

Citat från: "sfclinken"Och Guitar Hero III på PS3.
Ja, hade det inte också funnits till Xbox 360 också så hade det varit en dealbreaker.  :)