Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Holy Roman Empire - litteratur

Startat av BernadotteOnline, 22 november 2007 kl. 13:47:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Tysk-romerska rikets histori är intressant och jag kan alldeles för lite.
Kan någon tipsa om bra litteratur för perioden.
Troligen blir det flera volymer, men man skall börja någonstans.

Andra som är intresserade?

Här är kartan till DGs nästa S&T hexagon(?)-spel:

pelle

(Du kanske skulle ha tagit en lite mindre bild, nu när du vet vad som sabbar bredden...)

Jag har det förra spelet i serien, 1066. Det verkar småfestligt som lättsamt multiplayerspel, utan alltför mycket historisk noggrannhet. Har inte spelat än. Spelarna har väldigt mycket frihet att köpa enheter själva och väldigt lite ledning för att få det mer historiskt, men det behöver inte vara dåligt. Är inte överförtjust i rutorna.

bambaladam

Den där kartan lyckas i mina ögon bli enormt och människofientligt ful trots ett egentligen på alla sätt helt rekorderligt grafiskt designarbete. Intressant.

BernadotteOnline

Citat från: "pelle"(Du kanske skulle ha tagit en lite mindre bild, nu när du vet vad som sabbar bredden...)

Många bilder blir det snart tills vi hittar "auto-krympfunktionen"....  :evil:

Tyvärr var den så stor! Sorry!

BernadotteOnline

Citat från: "pelle"(Du kanske skulle ha tagit en lite mindre bild, nu när du vet vad som sabbar bredden...)

Jag har det förra spelet i serien, 1066. Det verkar småfestligt som lättsamt multiplayerspel, utan alltför mycket historisk noggrannhet. Har inte spelat än. Spelarna har väldigt mycket frihet att köpa enheter själva och väldigt lite ledning för att få det mer historiskt, men det behöver inte vara dåligt. Är inte överförtjust i rutorna.

Håller med! Ett snyggt arbete, men någon borde ha reagerat när de fyllde rutorna med färg.
När skogen skall ritas på hexrutorna, inte låter man skogen bli kantig???
Lägg en korrekt färgad karta under  rutorna och hantera gränsdragningarna med reglerna och mindre kart-manipuleringar/justeringar

pelle

1066 ser bättre ut, eftersom de inte har blandat så många skumma färger.
 Däremot är den lika fult kantig. Det konstiga är att trots kantigheten finns
det många rutor där jag är osäker på om de ska vara  "kust" eller
"hav". Känns som att man får det sämsta av två världar. Jag har annars
inget emot
att man låter terrängen på hexkartor tydligt följa hexkanterna, och jag hade
 kunnat leva med det på 1066-kartan om de hade gjort det konsekvent.

BigPapaBear

Citat från: "BernadotteOnline"Tysk-romerska rikets histori är intressant och jag kan alldeles för lite.

Då vi talar om en väldigt lång (och händelserik) tidsperiod skulle jag inledningsvis kika i A history of World Societies av McKay et al. Överlag ett väldigt bra och läsarvänligt översiktsverk som borde finnas i varje hem. Tror den är standard på de flesta universitetsutbildningar i historia i Sverige. Sjunde utgåvan är den senaste.

Tror det var Fager som i något läge refererade till den som "den där boken som man dödar labradorer med om man släpper den från midjehöjd".
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"Tror det var Fager som i något läge refererade till den som "den där boken som man dödar labradorer med om man släpper den från midjehöjd".

Det låter som blygsamme Fager lång väg....... :D

Tack för tipset!

BernadotteOnline

Citat från: "BigPapaBear"Då vi talar om en väldigt lång (och händelserik) tidsperiod skulle jag inledningsvis kika i A history of World Societies av McKay et al. Överlag ett väldigt bra och läsarvänligt översiktsverk som borde finnas i varje hem. Tror den är standard på de flesta universitetsutbildningar i historia i Sverige. Sjunde utgåvan är den senaste.

Beställd på UB.
HA! Nu får studentdj***arna vänta.
Lund é bra!

Andreas Lundin

Du kan annars få låna mitt ex... :)  Tappa den inte på tårna bara!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Du kan annars få låna mitt ex... :)  Tappa den inte på tårna bara!

Ta med den på söndag!