Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Close Action - The Age of Fighting Sail (CoA)

Startat av tinG, 3 april 2005 kl. 00:36:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 11 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Hej

Jag har nyligen 'committat' mig till ytterligare krigsspelsaktiviteter, denna gång virtuella sådana. Spelet heter Close Action och är ett taktiskt sjökrigsspel på de stora segelfartygens tid. Scenariot som jag deltar i (mitt första någonsin skall tilläggas) utspelar sig i juni 1804 utanför Frankrikes flottbas Toulon. Viceamiral Nelson leder sin flotta i strid med en nästan dubbelt så stor fransk flotta under Viceamiral Latouche-Tréville.

Läs mer om Close Action och om vårt scenario på Broadsides. En förträfflig fan site på vilken vi också sköter om korrespondansen gällande spelet.

För övrigt kan sägas att spelarna bara kan kommunisera med varandra via flaggsignaler. Min kapten har TRE ord per runda, Nelson har SJU. Excempel: PORT LINE AHEAD TARGET RIGGING LOWER SAIL = I slaglinje sväng babord (vänster din landkrabba!!!), skjut mot riggen, reva segel.

Det är kul som attans... nu har jag precis skjutit in min första salva i det franska skeppet Annibal. Effekten är förståss hemlig tills en viss punkt på den är blir synlig för medspelarna...
 Här en ögonblicksbild från runda 4: Jag seglar The Donegal som är den brittiska slaglinjens andra skepp. Victory först och Excellens efter mig skjuter också mot Annibal



Annibals retureld gav mitt skepp en skada i skrovet (1 av 36 steps). Min rigg har ej tagit skada (0/29), ej heller har min besättning ännu tagit några allvarliga förluster (0/29). Vinden är frisk och vår lilla flotta har positionerat sig uppvind från fienden vilket är en stor fördel...

Som sagt, hur spännande som helst! Rekommenderas starkt.

/Jonas

p.s från en som inte rädds online spelande!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

butch

#1
wow! Spännande. Fortsätt rapportera!
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

tinG

#2
The Donegal's besätting kämpar vidare och Amiral Nelson har lett sin flotta in i närstrid med fransmännens främre division. Det franska skeppet Annibal har tagit mycket eld men även flera av de brittiska skeppen har börjat ta skada. Mitt Donegal har dock klarat sig relativt bra, säkert delvis beroende på att hon seglat i närheten av flagskeppet Victory som verkar dra till sig mycket uppmärksamhet från fransoserna!



Det som inte syns på bilden här är att engelska Canopus' besättning nu  efter en 'critical hit' bekämpar eld ombord!

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#3
Runda 16 och striden är på väg in ett avgörande skede när den franska rear-divisionen med 4 fräscha skepp nu åter närmar sig från öster.

Mitt skepp Donegal är fortfarande i stort sett intakt men minst två av de fem brittiska skeppen börjar känna av effekten av den franska kanonelden!



De båda franska skeppen Annibal (masterna har fallit) och Bucentaure (brinner) ligger riktigt illa till och förväntas att inom kort sträcka vapen...

Fransmännen har uppenbarligen lite svårigheter med kommunikationerna då Swiftsure nyligen var nära att kollidera med Rear-divisionens första skepp Scorpion. Scorpion tvingades att gå upp i vindögat och har därför tappat all sin fart och ligger för närvarande helt död i vattnet!

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#4
Slutstriden närmar sig!



Två franska skepp, var av ett är den franska befälhavaren, Viceadmiral Latouche-Treville's, driver för vinden. Kontraadmiral Pelley's Formidable har i denna desperata situation kolliderat med Intrepide och dessa båda försöker nu trassla sig från varandra.

Den engelska flottan under Viceamiral Nelson på Victory kämpar hårt mot den numerärt överlägsna fienden. Canopus och Excellent är ganska svårt skadade, medan Belleisle, Donegal och Victory fortfarande är i tämligen gott skick - Victory har utsatts för ofantligt mycket fientlig eld men har återigen visat sin storartade strycktålighet!

Mitt Donegal gungar vidare. Masterna har tagit ganska mycket skada (1/4) och delar av riggen föll ner och skymde vår kanoneld från styrbord! Detta har nu ordnats upp. Förlusterna i manskap har hittills varit små.
Efter vår defilering av Annibal och Latouche-Treville's Bucentaure har Donegal girat runt den fiendens Rear-division och förföljer nu Mont-Blanc.

Leve Nelson!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#5
Jo, striden forstätter. Det var ett tag sedan jag uppdaterade er nu...



Mitt skepp Donegal seglar vidare, fortfarande relativt oskadd. Värre är det som synes men andras skepp. 3 franska och 1 brittiskt skepp har redan sträckt vapnen och får nu istället koncentrera sig på att ta hand om sina döda och skadade, samt försöka hålla sina fartyg flytande!

Britiska Canopus är riktigt illa åtgånget och vårt flaggskepp Victory börjar också se härjat ut men hon biter fortfarande ifrån sig. Vad gäller  motståndarna är situationen oklar... (vi vet bara om det som vi kan se själva).

Striden har avtagit något medan de båda flottorna omgrupperar. Nelson har beordrat den brittiska styrkan att söka fördel av vinden nordost om den drivande Bucentaure. Fransmännens formation har hamnat i svårigheter då det nu ligger en rad utslagna skepp (f.ö. inkluderande deras egna flaggskepp!) dom och britterna. Det kan bli svårt att navigera sig fri genom detta drivande hinder av bråte! Dessutom är vinden påväg att vrida sig till nordostlig riktning vilket betyder att dom blir tvungna att kryssa!

/mvh Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#6
Nära 3 timmar in i striden utkämpas en kamp på liv och död. Skepp mot skepp och i stort sett utan koordinerad ledning.



Här ses Nelson's Victory i närkamp med det franska Scipion som olyckligtvis (för grodlegsätarna) rammat in i Royal Navy's tyngst bestyckade bredsida...
Mitt eget Donegal är illa därann. Jag har förlorat hälften av mina sjömän och de som fortfarande bemannar kanonerna är fullständigt utmattade.  Min rigg är svårt skadad och alla masterna riskerar att falla om ytterligare fransk eld skador dom. Dessutom är både babord- och styrbordsidorna illa åtgångna.
Donegal kommer inte att sjunka men frågan är om flottan kan nå Gibraltar utan vidare missöden.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Holmgren

#7
Dina rapporter uppskattas verkligen! Keep 'em coming! :up:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

tinG

#8
Fight to the Death!

Båda sidor nu på bristningsgränsen, totalt utmattade efter en 3 timmar strid... där ingen vill medge sig besegrad. Förlusterna är svåra hos båda sidor.



Nelsons Victory påväg att borda Scipion och mitt eget Donegal skyddar flaggskeppets akter från hotande Neptune. Det engelska Canopus lyckas haka av Mont-Blanc's grappelhakar och lösgöra sig. Den franska vice amiralens Formidable närmar sig trots att eld härjar ombord...



Scenariot har nått fram till ett närmast absurt jämnviktsläge med den engelska flottan nära på sönderskjuten och den franska decimerad på sin amiral och de övriga kämpande mot tiden... och sina besättningars avtagande moral.


5 rundor kvar...

& snart ett år sedan vi startade scenariot!!!  :shock:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Magnus2

#9
Hur är CA jämfört med WS&IM?
Enl recensionen på BGG (http://www.boardgamegeek.com/thread/4676) så verkar det variera från "extremely complex" (boarding och signaling) till ganska simpelt (endast 2 typer av skott).
Finns det flera recensioner nånstans?

WS&IM är ju enl min mening ganska enkelt men fantastiskt roligt. Och jag älskar plotting-spel (där verkar jag vara ganska ensam...)

F ö har jag just läst CS Foresters Hornblower-serie igen och är för tillfället helt uppslukad av de stora linjeskeppens era.

WS&IM = Wooden Ships & Iron Men

Magnus

P-O Jönsson

#10
I CA är det lite knöligare att fixa till plottingpapperet inan man börjar spela, annars så är det i princip lika tycker jag. Det finns lite roliga regler för hög sjö, det är blodigare bordnings strider och det tar längre tid att få motståndaren att stryka flagg.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

tinG

#11
Pbem Close Action scenario Chesapeake Bay. 43 spelare över hela världen med varsin tredäckare... Tre rundor in i spelet. På CSW kommer en och annan bild dyka upp under de kommande månaderna (förra scenariot tog över 14 månader att slutföra!).
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte