Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GMTs Julrea!!!

Startat av BigPapaBear, 24 november 2007 kl. 14:35:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

thermopylai

CiteraGreat War in Europe deluxe vore ju kul att testa...

Rekommenderar er att vänta till living rules kommer. Det är helt klart ett kul spel, men näst intill ospelbart med reglerna som följer med lådan. De motsäger sig själva vid flera tillfällen, lägg till all counter-errata så förstår jag inte varför inte de som beställt det kräver pengarna tillbaka.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Andreas Lundin

Citeravänta till living rules kommer

OK. Will do. Tack för tipset! :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

Citat från: "Doomfarer"Funderade först på något av WW1 monsterspelen, men då Andreas och Johan redan har dem kan jag förhoppningsvis pilla på deras spel någon gång då de tröttnat på OCS. :)

Paul  -  Tröttnar??? Det kommer inte att hända på länge.  :P

Men du är alltid välkommen att pilla på mina spel.

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Rekommenderar er att vänta till living rules kommer. Det är helt klart ett kul spel, men näst intill ospelbart med reglerna som följer med lådan. De motsäger sig själva vid flera tillfällen, lägg till all counter-errata så förstår jag inte varför inte de som beställt det kräver pengarna tillbaka.

Ted Racier verkar inte tycka att det är särskilt märkliga fel. Han har hållit rejäla försvarstal på CSW.  :roll:  :lol:
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "ulve"Buhu förbeställde Devil's Cauldron åt mig själv i julklapp. Hur skall jag kunna motivera mer klappar? Gäller att vara ruskigt snäll i veckan.

DC lär inte dyka upp förrän nästa jul. Tidigast.  :)

Shoppa på!  :up:

thermopylai

CiteraTed Racier verkar inte tycka att det är särskilt märkliga fel. Han har hållit rejäla försvarstal på CSW.

Jag tror fan inte han läst de nya reglerna. Command-versionen har rena och tydliga regler som sen verkar ha erratats till oigenkännlighet av 100 regeladvokater. Killen som ställt samman de nya reglerna svarar alltid fel när någon frågar, och verkar allvarligt inte ha spelat spelet!  :shock:

BernadotteOnline

Citat från: "thermopylai"
CiteraTed Racier verkar inte tycka att det är särskilt märkliga fel. Han har hållit rejäla försvarstal på CSW.

Jag tror fan inte han läst de nya reglerna. Command-versionen har rena och tydliga regler som sen verkar ha erratats till oigenkännlighet av 100 regeladvokater. Killen som ställt samman de nya reglerna svarar alltid fel när någon frågar, och verkar allvarligt inte ha spelat spelet!  :shock:
Tack för tipset! Då behåller jag mina gamla tidningar och spelar Command spelet istället. 8)

BernadotteOnline

Har nu vridit och vänt på min beställning hos GMT, men kan inte bestämma mig.

1) Håller Combat Commander? Blir det enahanda efter många spelrundor?

2) Hur buggit är nya Great War in the East?

bambaladam

Jag tycker att Combat Commander håller mycket bra. Det finns faktiskt, belackarna till trots, en del grejer att lära sig i det där systemet, och även om man inte vinner VARJE gång man spelar bättre än sin motståndare, så är det oftast kul även att få stryk.

Jag har precis fått hem de första expansionsprodukterna och de bådar mycket gott.

Spelet simulerar en del saker riktigt bra: kaos på slagfältet och i kommandostrukturen. En del andra mindre bra. Man får tolka situationerna som uppstår på det sätt som ger en den roligaste sagan. Mitt senaste parti var kanske det 20:e i ordningen och det roligaste hittills. De element som är "spel" är roliga att pyssla med.

Dessutom är det skitlätt att lära ut och enkelt nog för en 11-12-åring. Bra introkrigsspel. Svårighetsgrad samma som de flesta samlarkortsspel tycker jag. Taktiskt djup större än så. Stora resultat med liten apparat.

Emellanåt lyckas man vända en helt hopplös situation. Då blir det riktigt kul och spännande.

Doomfarer

CC är ett grymt Beer and Pretzels spel. Inget att ta för allvarligt men kul att spela då och då.

Jag var lite avig först, men accepterar man det för vad det är är det kul.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

thermopylai

Great War in Europe är kul när man dechiffrerat reglerna. Vill du ha ett lite mer detaljerat strategiskt WW1 med speltid på 30-100 timmar (svårt att bedöma säkert som nybörjare, vi har spelat aug 1914-sep 1915 på kanske 20 timmar, men då har vi slagit mycket i reglerna) verkar det finnas få spel som är roligare.

BernadotteOnline

Citat från: "bambaladam"Jag tycker att Combat Commander håller mycket bra. Det finns faktiskt, belackarna till trots, en del grejer att lära sig i det där systemet, och även om man inte vinner VARJE gång man spelar bättre än sin motståndare, så är det oftast kul även att få stryk.

Jag har precis fått hem de första expansionsprodukterna och de bådar mycket gott.

Spelet simulerar en del saker riktigt bra: kaos på slagfältet och i kommandostrukturen. En del andra mindre bra. Man får tolka situationerna som uppstår på det sätt som ger en den roligaste sagan. Mitt senaste parti var kanske det 20:e i ordningen och det roligaste hittills. De element som är "spel" är roliga att pyssla med.

Dessutom är det skitlätt att lära ut och enkelt nog för en 11-12-åring. Bra introkrigsspel. Svårighetsgrad samma som de flesta samlarkortsspel tycker jag. Taktiskt djup större än så. Stora resultat med liten apparat.

Emellanåt lyckas man vända en helt hopplös situation. Då blir det riktigt kul och spännande.

Tack för recensionerna!
Andreas har demat och spelat ett parti med mig.
Skall nog köpa uppföljaren och komplettera hans låda.
En nackdel för en medelåldersman med tidsbrist och en lokal i Lund är att det kräver två spelare!

Sten Ekedahl

Citat från: "thermopylai"
CiteraGreat War in Europe deluxe vore ju kul att testa...

Rekommenderar er att vänta till living rules kommer. Det är helt klart ett kul spel, men näst intill ospelbart med reglerna som följer med lådan. De motsäger sig själva vid flera tillfällen, lägg till all counter-errata så förstår jag inte varför inte de som beställt det kräver pengarna tillbaka.

Nja, mot bakgrund av GMT's åtgärdspaket (se nedan) tror jag det här är ett så pass bra tillfälle att köpa spelet för $44.50 (halva priset!) att jag nog slår till, i synnerhet med nuvarande dollarkurs.  :up: Väljer man dessutom långsam frakt borde det mesta hunnit åtgärdas innan paketet kommer fram. :wink:  Sen tror jag att tomten också vill att jag skall ha Empire of the Sun. :)

CiteraErrata Fixes for The Great War in Europe Deluxe

We announced recently that we would be providing several updates to fix map, rules, and counter errata for The Great War in Europe, Deluxe Edition. Here is a status update on where we stand with those fixes:

1. Map. We have uploaded to the website today a pdf file with Map Patches. You can print these on label stock, then trim to fit and overlay the map errata, as noted on the sheet.

2. Rules. Mark Simonitch has indicated that he is passing a final review copy of the updated rules by Ted Raicer and Colin Dunnigan. Once they sign off on them, we will post them to the website as Living Rules.

3. Counters. Mark has completed the updated countersheet, which fixes every piece of counter errata that we know about. Tony is working the printing into one of our January counter print runs. As soon as we have these, we will mail them to game owners we know of at our expense.

Important: If you purchased the game from us, you need do nothing to get the updated counters; we already have you in our database. But if you bought the game from another vendor, please contact our office ladies either via online chat or e-mail and ask to have your name added to our GWiE Deluxe update list to ensure you get a copy of the updated counters.

Note: Here is a link to what we think is the final proof set of these replacement counters. It never hurts to get more sets of eyes on them before we send them to the printer, so if you'd like to help us by checking these, we'd appreciate the help.

GWiE Deluxe Errata Counters

Please contact Mark Simonitch at mailto:simon7itch@aol.com">simon7itch@aol.com if you see anything we missed.
Thanks!

We hope these updates will enhance your enjoyment of this fine game.

Gene
Wargames - Laborationer i historia

BigPapaBear

GMT måste vara på bra julhumör förresten. Beställde och betalade för långsammaste fraktalternativet, men fick det snabbaste*.

* Ni vet det där när UPS-killen Hollywood-kastar sig in, med paketet i famnen, genom flygplanets lastlucka som precis slår igen.

Andreas Lundin

Mina 20st countertrays kom idag!  :D  32$ - ingen tull(-mongo). Värt varenda öre!  :up:

Nu skall det sorteras OCS-brickor! Hm... undrar om man skall slå ihop counterserna i GBII och CB?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East