Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_CanuckWannabe

"Sweden fights on" någon som spelat?

Startat av CanuckWannabe, 5 april 2005 kl. 15:46:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

CanuckWannabe

Det gled med ett "Sweden fights on" senaste inköpsrundan. Någon som spelat det och har någon uppfattning om hur fort man kommer igång med det och hur lång tid det tar att spela?
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Andreas Johnson

#1
Mycket bra spel! Har spelat det både solitär och FTF. Reglerna känns väldigt genomarbetade men det tar ett tag att läsa in alllting. Ska man spela FTF krävs det nog att en av spelarna kan reglerna bra om man ska komma igång ordentligt redan vid första tillfället.

Det första scenariet (som för övrigt är väldigt tight och bra) klarar
man på en kväll men slagen behöver nog tre till fyra gånger på
kanske fyra timmar per gång. Går snabbare solitär.

För övrigt finns reglerna som "living rules" på GMTs hemsida med uppdateringar och ändringar.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

tinG

#2
Citat från: "Andreas Johnson"Mycket bra spel! Har spelat det både solitär och FTF. Reglerna känns väldigt genomarbetade men det tar ett tag att läsa in alllting. Ska man spela FTF krävs det nog att en av spelarna kan reglerna bra om man ska komma igång ordentligt redan vid första tillfället.

Det första scenariet (som för övrigt är väldigt tight och bra) klarar
man på en kväll men slagen behöver nog tre till fyra gånger på
kanske fyra timmar per gång. Går snabbare solitär.

För övrigt finns reglerna som "living rules" på GMTs hemsida med uppdateringar och ändringar.

Ett väldigt snyggt litet spel. Men jag måste säga att jag inte blir klok på det. Reglerna är tydligt skrivna, allting är vakcert och prydligt.

Alla trupper står i fina rader, hästarna trivs och frodas och manskapet utvilat och villigt att gå i strid. Sen tjuter någon i hornet, trummarna börjar spela och K A O S utbryter, totalt K  A  O  S !

Har själv läst väldigt lite som denna tidsperiod och detta gör att jag är lite utlämnad till regelsystemet för att få någon känsla höver hur man 'slogs på rätt vis" under trettioåriga kriget. Det är extremt svårt att flytta effektivt. Kavalleriet är väldigt opålitligt och tenderar att snabbt försvinna från spelkartan, vare isg det går bra eller dåligt i närstriderna. Infanteriet har inte mycket chans att slå igenom en försvarslinje, särskilt omöjligt i den fall då försvararen har hunnit få upp lite kanoner i sin linje, eller står på en kulle/höjd.

Jag har spelat (FTF) alla fyra scenarion i SFO och alla har resulterat i trefyra rundor av virvlande lokala kavalleristrider på flankerna medans infateribrigaderna i snigelfart försöker krypa fram utan att det skall resultera i K  A  O  S  !  !

Himmla kul spel. Men frustrerande!!!!

Här två bilder från Friendly Fire 2004. 2nd Beintenfeld scenariot. Det är jag med svenskarna till höger och Mickael Rydfalk med Kejsarens trupper till vänster.





Se där en morgontrött Scipio med kaffemuggen i näven ...eller har jag fel, kan det vara en tärningsmugg?!  :D

Jonas

Ps. hoppas att det är OK att jag snor dina fina bilder Klas!?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

#3
Det är nu ett tredje spel i denna serie på väg ut på marknaden, själv kommer man få det gratis för att man var speltestare :) . angående kaos med kavalleriet så är det en stor skillnad på det första och andra spelet i serien. Det finns dock 2 problem med serien, det är att infanteri kan fastna nedanför steep slopes och att infanteriformationer kan bryta ihop av den enkla anledningen att andra ledet inte vet vad som försigår framför den första. Out of command regeln är också lite överdrivet dramatisk och jag tycker faktiskt att den är bättre i "systerserien" till detta spel som täcker huggenotkrigen. Ni kan ta en titt på slagen vid Dreux och Ivry på vassal om ni är intresserade.

magnus lindström

#4
förresten så kommer det fjärde spelet i serien täcka Gustav II Adolfs karriär.

Scipio

#5
Citat från: "magnus lindström"Det finns dock 2 problem med serien, det är att infanteri kan fastna nedanför steep slopes och att infanteriformationer kan bryta ihop av den enkla anledningen att andra ledet inte vet vad som försigår framför den första.
Hur menar du? Kan andra linjen börja få för sig att springa hemmåt även fast man håller på få genombrott frammåt?

Hur kan dom fastna? Har inte tillräckligt med MPs eller är det för besvärligt att attackera uppför steep slopes?

Du har förresten inte provat "Prussias Glory"? Någon som vet hur den står sig jämte "Musket & Pikes"?
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

magnus lindström

#6
Hur de kan fastna: Om enheten slutar sin förflyttning i hexagonen just nedanför en sluttning så kan dom bara se den första hexagonen ovanför samma sluttning. Om enheten vill avancera upp för sluttningen nästa aktivering så måste den vara under CHARGE order för att förflyttningen kommer före enheten adjacent to fienden. Men en enhet som är under CHARGE order måste röra sig mot den närmaste fienden den kan se så då kan det bli problem om det dyker upp fiender ute på flanken eller liknande för då måste man anfalla dom istället.

Resultatet kan bli att 1: en enhet utan CHARGE order fastnar nedanför (kan inte avancera pga fienden ovanför) 2: en enhet med CHARGE orders kan förflytta sig iväg från platsen ut mot flanken.

Problem med LOS är liknande: andra träffen ser inte vad första sysslar med så om dom har charge orders kommer dom att röra sig mot vad dom kan se som t.ex. fientligt kavalleri på flanken. Detta gör att enheten bryter samman.

Men mot problemet med steep slopes så finns det en möjlighet, det är att helt enkelt rusa upp för sluttningen utan att skjuta (men få charge bonus), det är en chansning men det var något liknande kungens trupper gjorde vid Naseby.

Out of command: kan sluta i lustiga situationer där enheten vänder ryggen mot fienden bara för att komma in command igen. I systerserien så kan enheten välja att bara stå still och vänta.

magnus lindström

#7
förresten bra foton men hade vore häftigt om dom togs en bit in i spelet.

Scipio

#8
Citat från: "magnus lindström"förresten bra foton men hade vore häftigt om dom togs en bit in i spelet.
Här är en länk till Klas hemsida där bilderna finns i "blädderform".
http://www.klasm.com/ASL/AAR/FriendlyFire_2004/Friendly_Fire_2004.html
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

#9
Citat från: "magnus lindström"Hur de kan fastna: Om enheten slutar sin förflyttning i hexagonen just nedanför en sluttning så kan dom bara se den första hexagonen ovanför samma sluttning. Om enheten vill avancera upp för sluttningen nästa aktivering så måste den vara under CHARGE order för att förflyttningen kommer före enheten adjacent to fienden. Men en enhet som är under CHARGE order måste röra sig mot den närmaste fienden den kan se så då kan det bli problem om det dyker upp fiender ute på flanken eller liknande för då måste man anfalla dom istället.

Resultatet kan bli att 1: en enhet utan CHARGE order fastnar nedanför (kan inte avancera pga fienden ovanför) 2: en enhet med CHARGE orders kan förflytta sig iväg från platsen ut mot flanken.

Problem med LOS är liknande: andra träffen ser inte vad första sysslar med så om dom har charge orders kommer dom att röra sig mot vad dom kan se som t.ex. fientligt kavalleri på flanken. Detta gör att enheten bryter samman.

Men mot problemet med steep slopes så finns det en möjlighet, det är att helt enkelt rusa upp för sluttningen utan att skjuta (men få charge bonus), det är en chansning men det var något liknande kungens trupper gjorde vid Naseby.

Out of command: kan sluta i lustiga situationer där enheten vänder ryggen mot fienden bara för att komma in command igen. I systerserien så kan enheten välja att bara stå still och vänta.
Ok, låter ju inte så farligt IOFS.
Om det är de enda problemen så låter det som ett mycket lovande system.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

magnus lindström

#10
Prussias glory är mer abstrakt än SFO. Otroligt vackert men jag fick inget bra intryck av spelet alls.

Scipio

#11
Jag tog lite bilder på FF04 också. Fick med några bilder från längre in i partiet:






Här är resten av bilderna:
http://www.foxtail.nu/roger/FriendlyFire2004/index.html
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

magnus lindström

#12
det ser inge vidare ut för svenskarna.

Lars Wistedt

#13
.. och gillar dem skarpt! Det blir kaos och med rätta - beskrivningen av dåtidens slag visar tydligt att när väl förbanden var i strid så var kommenderande generalens möjlighet att påverka insatta förband mycket begränsad. Och det här med kavalleri som förföljer slagen fiende från fältet... mycket realistiskt, se bara på svenska kavalleriet vid Lund 1676! Vi höll på att fölora just när vi skulle till att vinna... :x
Om det finns någon i Mälardalen som känner för ett parti av något av spelen  - Lion of the North, This Accursed Civil War, Sweden Fights on eller Under the Lily Banners - så skicka ett mail!
Det går alltid att få ihop ett litet parti någon gång!
/ Lars W
Enköping

magnus lindström

#14
Snart är Lion of th eNorth ett minne blott:)