Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

JULKALENDERN - 4 DECEMBER

Startat av BernadotteOnline, 29 november 2007 kl. 16:03:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

4 december:                    
Vilket krigsspel hör ihop med denna decemberdagen?                  
Se: Förklaring

BernadotteOnline

Slaget vid Lund
Bra spel saknas!  Uppmaning!!

Klockan fyra på morgonen den 4 december 1676 bröt den svenska armén upp från sitt läger i Lilla Harrie norr om Lund och påbörjade övergången av Kävlingeån.

http://www3.lu.se/info/lum/LUM_12_97/LUM12_06_slaget.html

A F

Citat från: "BernadotteOnline"Slaget vid Lund

Kan inte de som vill göra nått med något av de där Sweden Fights On-systemen?

BernadotteOnline

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BernadotteOnline"Slaget vid Lund

Kan inte de som vill göra nått med något av de där Sweden Fights On-systemen?

Sweden Fight On vore nog det bästa systemet för slaget.

Finns det någon som kan systemet i detalj och vill prova?
Uppslag för ny tråd, som redan finns......

magnus lindström

Nja inte särskilt lämpligt, men kan kanske fungera med GA the great eftersom skalan då är mer lämplig. Problemet med SFO är:

1. Specialregel krävs för svenska högerflakens försvinnande och återkommande. Det skulle kunna ordnas. Men vet inte riktigt hur färre svenskar ska kunna slå fler danskar om de även ska vara benägna att förfölja utanför kartan. Jag tror inte att Ben Hull förstår hur långt svenskarna red. Det skulle inte röra sig om pursuit and eliminate, det måste vara pursuit off map.

2. Infanteriet skulle vara utskjutet efter några tärningsslag. Ett nytt table skulle krävas.

3. Omorganiseringen och omgrupperingen som skedde efter första fasen passar inte Musket & Pikes i huvudtaget. Här kulle det istället skapas två olika slag för att lösa detta.

Att en hel flank försvinner och en ny uppstår fungerar helt enkelt inte.

Vad man skulle göra då skulle vara att skapa ett scenario för den första fasen. Det skulle historisk sluta i oavgjort eller marginell dansk seger. Sen så skulle man skapa ett helt nytt scenario för den andra fasen (om någon kan uppskatta styrkorna).

Något som skulle göra svenskarna mer flexibla i inledningen skulle vara att ge svenskarna 2 AC medan danskarna får 1. Eftersom deras befälhavare föll redan förpoststriderna.

När det gäller en manöversituation som Lund (både inledningen och omgrupperingen) så skulle ett spel i typ med Prussias Glory passa bättre. Musket and Pikes lämpar sig bättre för linjära frontslag.

Andreas Lundin

Bra tips!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Det arbetas med en ny modul till Musket and pike som ska innehålla Lund, Landskrona, Fehrbellin och Nybroe. Ytterligare en standalone om Warzawa 1656 planeras. Kolla M&P tråden på CONSIM.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

magnus lindström

Jo jag vet att det är på G, undrar bara hur bra det blir. Man kan ju alltid hoppas. Men som sagt jag anser att M&P passar linjära slag bättre än skärmytslingar och manöverslag.

Jag vill se den spelare som väljer att försöka dra sig ur en strid;)

A F

Citat från: "magnus lindström"Jo jag vet att det är på G, undrar bara hur bra det blir. Man kan ju alltid hoppas. Men som sagt jag anser att M&P passar linjära slag bättre än skärmytslingar och manöverslag.

Det är ju inte så bra om ett system inte kan skildra de slag som ägde rum under eran det ska skildra. Eller missar jag något?

magnus lindström

eran är lång slagen är av varierande storlek och därmed passar olika skalor. Det kan vara lite svårt att skildra Arnhem på arménivå till exempel. Det är skillnad på slag och slag.

A F

Citat från: "magnus lindström"eran är lång slagen är av varierande storlek och därmed passar olika skalor. Det kan vara lite svårt att skildra Arnhem på arménivå till exempel. Det är skillnad på slag och slag.

Det låter som LaBat som är optimerat för att spela typ Albuera. Som är en femtedel så stort som Leipzig. Kanske bra, men ändå nej.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Nja inte särskilt lämpligt, men kan kanske fungera med GA the great eftersom skalan då är mer lämplig. Problemet med SFO är:

Är det inte samma system?  :?
En mycket bitter liten man.

BernadotteOnline

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "magnus lindström"Jo jag vet att det är på G, undrar bara hur bra det blir. Man kan ju alltid hoppas. Men som sagt jag anser att M&P passar linjära slag bättre än skärmytslingar och manöverslag.

Det är ju inte så bra om ett system inte kan skildra de slag som ägde rum under eran det ska skildra. Eller missar jag något?

:lol:  :lol:
Samma logik har ju inte hindrar många politiker från en lysande karriär.

BernadotteOnline

Kolla in denna nya grafik:  Mycket snyggt!!

http://sdsmedia.sydsvenskan.se/archive/00064/Slaget_64658a.swf

Elias Nordling

CiteraDet låter som LaBat som är optimerat för att spela typ Albuera. Som är en femtedel så stort som Leipzig. Kanske bra, men ändå nej.

Fast till Musket & Pikes försvar är det optimerat för Lützen, Nördlingen och Marston Moor, inte kravaller i bonnbyar som Lund.

Håller med Magnus att systemet är optimerat för set-piece battles, inte manöverslag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"