Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

2nd Bull Run

Startat av magnus lindström, 11 april 2005 kl. 22:56:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Skulle vara intressant om någon hade några knep hur man kan göra GMT version av slaget i Glory! något mer historiskt. Jag har själv funderat på att skapa befälhavare på divisionsnivå för unionsarmén och lägga till regler från August Fury som är tillgängliga på Grognards

magnus lindström

En helt klart intressant uppgift är att hela 3 kårer!!! och Kanawha didvisonen fanns inom rimligt avstånd från andra slaget vid Bull run. Nu var det visserligen ett av Lees mål att besegra Pope innan McClellans kårer hann fram, men som sagt de fanns i närheten och det är inte alls omöjligt att någon kunnat lägga sig i striden. Detta gäller speciellt för II kåren i Army of Virginia och Kanawha divisionen som båda lugnt lyssnade till the sound of the guns. Det finns även en liten chans att DH Hill skulle kunna deltagit på de confedererades sida. Nu vet jag inte om Lee visste att inte någon av de tre unionskårerna skulle kunna lägga sig i slaget men spelmässigt skulle det ju få Longstreet att tänka sig lite för innan han kastar sig in i slaget.

Detta slag har alltid varit intressant tycker jag men det måste vara ett av de svårare att göra ett någorlunda historiskt spel av. Det är inte så vanligt att se svaga unionsförband heroiskt stånga sig blodiga mot nergrävda confedererade av högsta kvalitét när dom dessutom saknar numerärt övertag!!!

magnus lindström

Sådär nu har man skapat OOB för:

Union:
II Corps Army of Virinia
Kanawha Division Army of Virginia (Blev bara en brigadstor enhet, lite osäkert)
II Corps Army of the Potomac
VI Corps Army of the Potomac

Confederate:
D.H. Hill Provisional Corps

Men det återstår att få ihop artilleriet
II Corps Army of the Potomac och D.H. Hill saknar artilleri. II Corps Army of Virginia och VI Corps Army of the Potomac kan kanske lösas med hjälp av lite dektektivarbete med hjälp av Battleground Bull Run och Battleground Antietam.

Tar gärna emot tips

Andreas Johnson

2nd Bull Run finns även med i GMTs "Red badge of courage" men
det kanske du redan känner till.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

A F

Citat från: "magnus lindström"Detta slag har alltid varit intressant tycker jag men det måste vara ett av de svårare att göra ett någorlunda historiskt spel av.

"Ett någorlunda intressant historiskt spel," eller hur?  :)  Har spelat August Fury och tycker det är det svagaste av CWB-spelen, helt enkelt för att som Nordstatare vet man från början om hur fel hela Popes uppfattning om läget är. Man kan inte envist kämpa på på fel premiss. Dessutom så var det en del av Nordstatarnas initiala order som kändes jättekonstiga, även om de säkert gav något slags historiskt resultat. Och frågan var då varför just den divisionens missuppfattning var tvungen att upprepa sig när så mycket annat var rena friform-lajvet.

Efterssom jag jobbar med The Gamers' NBS-serie så är jag mer inne på den eran, men även där så finns det en del konstiga slag. Friedland är svårt att göra, till exempel.

Och heter det "confedererade" på svenska? :ultra:

magnus lindström

ok:) Konfedererade då.

Jasså du gillar inte august fury? Där finns det ju en västlig karta som ger Pope chansen att stoppa Longstreet samtidigt som han tar hand om Jackson. Många ideér jag planerar att lägga till GMTs Gloryversion kommer från just August Fury. Något jag inte alls förstår mig på är att Unionstrupperna inte har några divisionsbefälhavare, antagligen för att göra kårerna otympliga.  Men det har snarare effekten att göra kårerna till perfekt fungerande kraftfulla divisioner. Om man tar en titt på battlegrounds version så kastades divisionerna in lite här och var oavsett vilken kår dom tillhörde.

Snart är min Shiloh karta färdig också.

Jasså vad är problemet med Freidland? En svag rysk armé som kastar sig in i dåligt koordinerade frontala anfall? Öppna gärna en ny diskussion om Napoleon.

A F

Citat från: "magnus lindström"Jasså du gillar inte august fury? Där finns det ju en västlig karta som ger Pope chansen att stoppa Longstreet samtidigt som han tar hand om Jackson.

Funkar inte. Pope är så operativt överkörd och felinformerad att inget taktiskt fix i världen kan rädda honom.

Citat från: "magnus lindström"Jasså vad är problemet med Freidland? En svag rysk armé som kastar sig in i dåligt koordinerade frontala anfall?

Problemet är att Benninsen (som har en stark och välbeväpnad här, f.ö.) är på väg FRAMMÅT över floden mot Köningsberg och tror att Lannes kår som står i vägen är en  ensam flankavdelning. I själva verket har Lannes en fördröjauppgift i väntan på att hela Grande Armé  kommer brakande. Och i Napoleons plan är det bara bra om Ryssarna fortsätter att gå över floden och trycka på mot Lannes och Köningsberg. Hade Benningsen, som var en god general med gott omdömme, vetat om att "mot Köningsberg" var lika med "in i säcken" så hade han definitivt BACKAT tillbaka över floden och avskrivit Köningsberg. Sålunda måste den Ryska spelaren lura i sig själv att han inte vet att ju bättre han anfaller och ju mer trupp han får över floden ju mer kommer hans armé att få generalspö.    :cry:

magnus lindström

Jasså den var stark? Har för mig att jag såg någonstanns att Ryssarna var numerärt underlägsna.

Problemet liknar ju lite 2nd Bull Run. Som sagt det måste nog finnas någon sudden victory som Benningsen/Pope kan sträva efter.

A F

Citat från: "magnus lindström"Jasså den var stark? Har för mig att jag såg någonstanns att Ryssarna var numerärt underlägsna.

Armeerna var jämnstora 40-50-tusen gubbar. Jämnförelser är svåra eftersom båda sidor är i tillväxt.

Citat från: "magnus lindström"Problemet liknar ju lite 2nd Bull Run. Som sagt det måste nog finnas någon sudden victory som Benningsen/Pope kan sträva efter.

Jo. Antingen det - så att man kan gå under i ett moln av ära - eller nått slags klurigt operativt system som gör ankomsterna lite mer osäkra. Vad gäller just Freidland så är Lannes fördröjningsstrid ett jätteraffel. Även Ney & Victors  attack in i Fredland är ett riktigt kraftprov, men sammanhanget är som sagt lite knepigt.

magnus lindström

Ja dessa spel kanske bara funkar om man delar upp dom i olika sekvenser, men som sagt använder man alla kårer som kunde dykt upp vid 2nd Bull Run så kanske det är smart att försöka slå ut Jackson innan både Longstreet och DH Hill anländer.

Om du sysslar med Napoleon har du läst: Dictionary of the Napoleonic wars av Sthepen POPE (sammanträffande!) och i såfall anser du den värd 310 spänn.

A F

Citat från: "magnus lindström"Om du sysslar med Napoleon har du läst: Dictionary of the Napoleonic wars av Sthepen POPE (sammanträffande!) och i såfall anser du den värd 310 spänn.

Ingen aning. Tyvärr.

Kväsbjörn

Personangrepp hör inte hemma på det här forumet. Inlägg raderat!

/Tobias

A F

Citat från: "Kväsbjörn"Personangrepp hör inte hemma på det här forumet. Inlägg raderat!

/Tobias

Du borde låta oss babbliga Sam Fox-fans se vad karln skrivit innan du tar bort honom. Så att vi vet var rbban går.

:up:

A F

TOBBIAS!!!!!!! Jag vill veta vad han sa! Karln har lyckats få två av fem inlägg godkända. Är det nått slags rekord?

tobias

En typisk spamattack bara. I princip sa han att dina spel suger.

Och ja, det är ett rekord.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå