Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

En Ny Da Vinci-Kod

Startat av A F, 14 december 2007 kl. 13:07:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Varför är det så att man aldrig ser Tomten och Jesus på samma bild? Kan det vara så att det är samma person?

bambaladam

Asså (amatörreligionshistorikermössan på):

Tomten kommer från sibiriska flugsvampsmumsare. Jesus kommer från Osiris, som kommer från medicinmän som återvänt från dödsriket. De sibiriska flugsvampsmumsarna var medicinmän som återvänt från dödsriket. VSB.

Källor: Crowley och popgruppen The Shamen.

f98alda

Citat från: "Anders Fager"Varför är det så att man aldrig ser Tomten och Jesus på samma bild? Kan det vara så att det är samma person?

Nej, det är för att det skulle vara seriöst anakronistiskt att porträttera någon som levde runt år 0 (Jesus om någon undrar) tillsammans med någon som levde runt år 300 (sankt Nikolaus).

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

pelle

Har någon sett Anders Fager och Tomten samtidigt?  :shock:  :cry:

bambaladam

Citat från: "f98alda"
Citat från: "Anders Fager"Varför är det så att man aldrig ser Tomten och Jesus på samma bild? Kan det vara så att det är samma person?

Nej, det är för att det skulle vara seriöst anakronistiskt att porträttera någon som levde runt år 0 (Jesus om någon undrar) tillsammans med någon som levde runt år 300 (sankt Nikolaus).

/Alexander

Sankt Nikolaus är bara en bråkdel av tomtemyten. Ursprunget med renarna och det rödvita är från Sibirien och äldre än gammalt. Det där kristna med julen är bara en front.

För det har Shamen sagt.

A F

Citat från: "pelle"Har någon sett Anders Fager och Tomten samtidigt?  :shock:  :cry:

"Nej" hälsar min son. "Men båda tafsar på Mamma."

f98alda

Citat från: "bambaladam"Sankt Nikolaus är bara en bråkdel av tomtemyten. Ursprunget med renarna och det rödvita är från Sibirien och äldre än gammalt. Det där kristna med julen är bara en front.

Funderade på det... men om tomten är från sibirien och äldre än jesus, så motverkar det inte direkt mitt argument...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"För det har Shamen sagt.

En obestridlig källa!  :D

Nuförtiden erkänner väl till och med katolska kyrkan att man avsiktligt placerade kristna högtider på samma dagar som hedniska för att fasa ut de senare.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Påvens latinska titel (en av dem): Pontifex Maximus
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

f98alda

Citat från: "BigPapaBear"Nuförtiden erkänner väl till och med katolska kyrkan att man avsiktligt placerade kristna högtider på samma dagar som hedniska för att fasa ut de senare.

Visst, men om vi ska vara såna så är det inte bara hedendom som har blivit utfasat på det sättet, utan även andra förkristna religioner. (I ordets originalbetydelse är hedendom samma sak som asatro, iallafall enligt den bok om religionshistoria jag läser för tillfället)

/Alexander
- David Gemmel, Legend

A F

Så om jag dyrkar Jupiter och gänget är jag ur kristet perspektiv, vad?

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Så om jag dyrkar Jupiter och gänget är jag ur kristet perspektiv, vad?
Knepig?
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Scipio"Knepig?

Nån som inte får vara med på Carolas julskiva?

Andreas Lundin

CiteraVisst, men om vi ska vara såna så är det inte bara hedendom som har blivit utfasat på det sättet, utan även andra förkristna religioner. (I ordets originalbetydelse är hedendom samma sak som asatro, iallafall enligt den bok om religionshistoria jag läser för tillfället)

Vilken märklig bok är det?

Jag har sett kristna texter från medeltiden där ordet pagani (möjlig översättning är 'hedning') används (t. ex. om iriska munkar och missionsbiskopar - detta eftersom de bland annat valde en annorlunda utformning av sin tonsur). Jag tror nog att uttrycket hedning är ganska så mycket ett "gummibegrepp" utan fast mening alls. Det användes nog mest för att kunna smäda inomkyrkliga politiska motståndare... sedan att det även användes för "riktiga" hedningar också ... (bland annat används uttrycket för att beskriva hunnerhövdingen...om jag minns rätt).

:)

Frågan är om inte uttrycket även användes av tidiga kristna för att beskriva "Jupiterdyrkande" också, men det har jag inte i huvudet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

f98alda

Citat från: "Andreas Lundin"Vilken märklig bok är det?

En bok främst om nordisk religionshistoria. Kommer inte ihåg namnet på den för tillfället. Poängen de har där är att ordet "hedendom" är ett ord som uppstod av att man ville göra skillnad på kristendomen och det som fanns innan, och man hade inget ord som definierade asatron. Och originalbetydelsen är nåt i stil med "det folk på landsbygden tror på" (till skillnad från städer/maktcentra, där man hade gått över till kristendom).

Citat från: "Andreas Lundin"Jag har sett kristna texter från medeltiden där ordet pagani (möjlig översättning är 'hedning')

Nja... "hedning" och "hedendom" är från början helt och hållet nordiska ord, som senare även har använts som översättning av "pagani", som annars inte har någon bra översättning i svenskan, åtminstone.

Citat från: "Andreas Lundin"Frågan är om inte uttrycket även användes av tidiga kristna för att beskriva "Jupiterdyrkande" också, men det har jag inte i huvudet.

Min poäng är att man inte kan jämställa "hedning" och "pagani" förrän avsevärt senare i historien. Å andra sidan är det ju inget ovanligt med liknande ändringar av betydelsen av ord. För att ta ett annat roligt ord som exempel: barbarer var från början alla som inte talade grekiska...

/Alexander
- David Gemmel, Legend