Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bosse Schön Rider Igen

Startat av A F, 27 januari 2008 kl. 18:09:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

http://www.aftonbladet.se/debatt/article1705796.ab

En ruggig uppvisning i omhistoria. Bosse Schön blir mer och mer som nån slags evighetsmaskin i Hitlercirkusen. Man byter tempus, blandar historia med antaganden och snor iväg rena gojan. "Bland Sveriges 50 000 nazister grodde judehatet. De hade tidigt, i det fördolda, lagt upp en plan på en helsvensk Förintelse." Fanns det verkligen 50 000 organiserade Nazister någon gång i Sverige?  Har inte varenda dommerdagskult med självaktning en kool plan för att ta livet av de de inte gillar?

Organ

#1
Citat från: "Anders Fager""Bland Sveriges 50 000 nazister grodde judehatet. De hade tidigt, i det fördolda, lagt upp en plan på en helsvensk Förintelse." Fanns det verkligen 50 000 organiserade Nazister någon gång i Sverige?  Har inte varenda dommerdagskult med självaktning en kool plan för att ta livet av de de inte gillar?
Jag är lite tveksam till den uppgiften. Enligt Helené Lööw, en forskare som verkar ha mer på fötterna än de flesta i branschen, så var de svenska nazistpartierna, både före och under kriget, så oorganiserade till den milda grad att det är svårt att hålla sig för garv. Dessutom var de VÄLDIGT liberala med medlemslistor. Ofta var man tvungen att skriva in sig i dörren för att få delta på deras möten. Dessa åhörarlistor förvandlades efteråt raskt och elegant till medlemslistor. Så många av de "50 000 organiserade nazisterna" var nog bara sådana som varit nyfikna nog för att gå på ett möte och som sedan, ovetandes, blivit medlemmar i nått av nazistpartierna. Dagens medlemsfifflare i SSU är rena amatörer i jämförelse.  :D
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

A F

#2
Citat från: "Organ"De svenska nazistpartierna, både före och under kriget, så oorganiserade till den milda grad att det är svårt att hålla sig för garv.

Kan jag sälja in tv-serien (på 4an) "Svenskarna Som Skulle Tjänat Hitler" med den pitchen? Tveksamt.


 :up:

Sten Ekedahl

#3
Bosse Schön är i mina ögon lika seriös som de neonazistiska förintesleförnekarna. Men eftersom han företräder "den goda sidan" utsätts han tydligen inte för någon som helst kritisk granskning i de offentliga medierna, till skillnad mot de senare. Att han dessutom är jounalist och inte historiker, bidrar väl också att han mer eller mindre hyllas som hjälte av flera av kollegorna i massmedia. Misstänker dock att proffessionella historiker inte vill ta i hans alster ens med tång.
Wargames - Laborationer i historia

A F

#4
Citat från: "Sten Ekedahl"Bosse Schön är i mina ögon lika seriös som de neonazistiska förintesleförnekarna.

Har aldrig fattat vad en nazist skulle tjäna på att förneka förintelsen. Det är ju lite som att skriva ner sitt eget resultat.

Tjänar en antinazist något på att överdriva nazismens brott?

Organ

#5
Citat från: "Anders Fager"Har aldrig fattat vad en nazist skulle tjäna på att förneka förintelsen. Det är ju lite som att skriva ner sitt eget resultat.
Det är en mycket intressant men förvirrande paradox. Många av dem som förnekar förintelsen propagerar i nästa sekund lika ivrigt för judars, negrers, kommunisters och andra undermänniskors snabba avskjutning.

"Underligt" sa Bill, "skitmysko" sa Bull.  :wink:
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Vvornth

#6
Det hela syftar väl till att driva på. Media har väl sedan länge utsett sig till korsriddare mot nazismen, resultatet blir en häxjakt. Det kusliga är att det är en sällsynt effektiv liknelse när det idag räcker med att ha Tors hammare runt halsen för att vara giltigt mål.

Magnus Sandelins nya bok Extremister rekommenderas.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Fredrik H

#7
Det var ytterligare ett intressant inlägg från vår egen nazistjägare Bosse. Det blir nästan roligt att han i sin jakt på rubriker lägger sig ganska långt ifrån det jag förmodar att han står för. Skulle svenska offer vara värre än andra? Det verkar nästan så då han lyfter fram fem svenska offer (ja, det var väl dom och några andra som gick åt). Sen inser man vidden av hans obehagliga insikter när vi upplyses om att det faktiskt kunde gå så illa att Bindefelts släktingar kunde ha gått åt. Då först förstår jag hur läskiga spår Bosse nosat upp. Bindefelt och Pagrotsky skojar man inte bort.  :shock: Jag undervisar i historia på gymnasiet, förintelsen är ett viktigt ämne som alldeles för många av mina kunskapsblyga violer inte har djupare insikt i, men det förtar inte känslan av att Bosse i sin nit och iver lite då och då gör sig förtjänt av sina initialer.  :wink:

A F

#8
Amerikaner (vissa i alla fall) tror att pentagram smittar en med satanism. Är det så att nazismen fyller samma funktion hos oss? Som nån slags boogeyman?

Andreas Lundin

#9
CiteraAmerikaner (vissa i alla fall) tror att pentagram smittar en med satanism. Är det så att nazismen fyller samma funktion hos oss? Som nån slags boogeyman?

Nej. Olika dimensioner. För att ta den mycket korta versionen: Ditt amerikanska exempel "pekar mot" att amerikaner bryr sig om en supranormal verklighet (som vi för exemplets skull får hävda satanism tillhör). Nazism pekar dock mot en ideologisk dimension, som inte har med supranormala verkligheter att göra.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

A F

#10
Citat från: "Andreas Lundin"Nej. Olika dimensioner.

Skulle ju hävda att vi reagerar likadant. Vi tror inte på gudar, bara. Vi tror på (farliga) ideologier. Det handlar om guds död och vad man då gud dött ska göra av den relligiösa impulsen. De politiska vettvillingar jag känner hade för tvåhundra år sedan varit väckelsepredikanter. Det är samma slags impuls (eller störning). :?

BigPapaBear

#11
Citat från: "Fredrik Hornegård"förintelsen är ett viktigt ämne som alldeles för många av mina kunskapsblyga violer inte har djupare insikt i

Men visst kan de identifiera en T-34 på 500 meters avstånd?  :D

Tryggve

#12
Det diskuteras här på Skalman också.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=31852

Schöns påståenden har inte jag tagit på allvar på länge, det där med källor är inte hans starka sida. 50 000 nazister kan månne komma från den lista som Hübinette satte ihop, men det är väl en bråkdel av de som han satt på denna lista som var nazister. Motiviering saknas väl ofra, och även uttalat proallierade personer har hamnat på listan.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=27492

Andreas Lundin

#13
Fast kan man lita på nissarna på Skalman?  :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Tryggve

#14
Citat från: "Andreas Lundin"Fast kan man lita på nissarna på Skalman?  :P
I detta fall skulle jag nog säga det ja. Men jag är mycket aktiv där, så jag är väl partisk... :-)