Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Böcker om stridsteknik

Startat av Andreas Lundin, 28 januari 2008 kl. 12:07:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hejsan!

Söker böcker om stridstekniska detaljer under wwII på östfronten. Sådant som:

- vilka uppdrag*/order kunde kompch ge till en skyttepluton?
- hur grupperade sig plutoner för olika uppdrag?
- jag skulle också vilja ha småskaliga autentiska ögonvittnesskildringar. Något som är skrivet av en kompch eller plutch.
- både axelmakternas armédoktriner och sovjetiska är här intressanta, särskilt böcker som ingående diskuterar skillnaden härvidlag.

*)Fan, över 1,5 decennium av inaktivitet i den militära verksamheten har gjort att jag glömt bort mycket av militär nomenklatur. Hur översätter man 'mission' till svenska?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Sten Ekedahl

Citat från: "Andreas Lundin"Fan, över 1,5 decennium av inaktivitet i den militära verksamheten har gjort att jag glömt bort mycket av militär nomenklatur. Hur översätter man 'mission' till svenska?

Som jag minns det, det är bara knappt två år sedan jag arbetade med stabsengelska, är "uppdrag/uppgift" en ganska korrekt översättning av "mission". :up:
Wargames - Laborationer i historia

BigPapaBear

Lite fel skala men...

The Soviet Conduct of Tactical Maneuver: Spearhead of the Offensive (Soviet (Russian) Military Theory and Practice, 4) av David Glantz
http://www.amazon.com/Soviet-Conduct-Ta ... 865&sr=8-8
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Fuck me! Den var lite dyr... Fjärrlån på universitetsbibblan får det bli!

:)

Tack Björn. Den verkar bra och skriven av en av mina favvoförfattare är den oxå!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

...fast nu ser jag att den (boken)  inte alls behöver handla om 2vk...  :?

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Fuck me! Den var lite dyr... Fjärrlån på universitetsbibblan får det bli!

Typ 120 spänn billigare på Amazon i Kanada.
http://www.amazon.ca/exec/obidos/ASIN/0 ... bokfynd-20

Länge leve den ständigt svaga kanadensiska dollarn...  :D

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"...fast nu ser jag att den (boken)  inte alls behöver handla om 2vk...  :?

Upptäckte det oxå nu. Lite oklart vad den innehåller...

Jag hade den i min ägo, men bytte den mot en liknande bok på operationell nivå. Tittade aldrig i den. Köpte fel lixom.

Strv102r

"Taktik på östfronten" av Eike Middeldorf. Används som kurslitteratur i Sverige än i dag.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

CiteraTaktik på östfronten

Har nog lånat denna bok tidigare. En tjock röd lunta om jag inte missminner mig... Beställd på UB! Suveränt!

A F

Finns det egentligen NÅGOT standardverk om lägre förbands strid under VK2?

Andreas Lundin

Ja, man kan börja undra...

Här finns kanske en lucka för någon hugad historiker som vill bli berömd. Jag vill det då inte. Skriva böcker, har jag upptäckt, är bland det mest osociala man kan pyssla med, så det tänker jag inte göra (en gång till)!

A F

Citat från: "Strv102r""Taktik på östfronten" av Eike Middeldorf.

På vilken nivå rör den sig?