Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Föreläsning Försvarshögskolan, onsdag 6/2-08

Startat av BigPapaBear, 4 februari 2008 kl. 15:09:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Krigen under kalla kriget
Onsdagen den 6 februari kl. 17.30-18.30
Gunnar Åselius, professor i historia, särskilt militärhistoria, vid Militärvetenskapliga institutionen, Försvarshögskolan, föreläser om hur sättet att föra krig har förändrats efter 1945. Korea, Vietnam, Mellersta Östern, Bangladesh, Angola och Falklandsöarna, vilka särdrag framträder när vår egen tids militära konflikter ska betraktas som krigshistoria? Vilken roll har krig spelat för att forma den värld vi lever i idag, och hur har övergången från mellanstatliga konventionella krig till irreguljära gerillakonflikter påverkat den militära professionens självbild? Den nyutkomna boken Krigen under kalla kriget utgör utgångspunkt för framställningen.

Är det någon mer från Stockholm som ska dit (som inte är med på lokalens maillista...)? Vi är ett litet gäng, men det är alltid kul att träffa fler krigsspelare i hufvudstaden.
En mycket bitter liten man.

Fredrik H

Är det en öppen föreläsning? Det låter roligt och hans senaste bok var verkligen intressant. Jag måste vördsamt anhålla om fribrev från regeringen först...

Andreas Lundin

Försvarshögskolan är numera som vilket statligt lärosäte som helst. Alla föreläsningar på ett statligt lärosäte är "öppna".
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Andreas har helt rätt. Skrev fel datum i trådtiteln. 6:e februari är det. Nu på onsdag alltså.

Fredrik H

Tackar för informationen.  :up: Jag hoppas att jag kan infinna mig, jag har aldrig bevistat en tillställning på Försvarhögskolan.

BigPapaBear

Tänkte bara berätta att det var en mycket trevlig och lärorik föreläsning. Fick en del nya insikter om krigföring efter 1945. Blir helt klart sugen på att köpa hans senaste bok.  :up: