Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Barbarossa to Berlin

Startat av sfclinken, 7 februari 2008 kl. 09:01:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Påbörjade ett parti av detta spelet igår. Vi har aldrig spelat det innan och nu när vi har nått Summer -42 så uppstår det lite frågor. Hoppas någon kan hjälpa till.

1) Det finns ett CC kort som heter "The Desert Fox". Det ger dig +1 DRM när du försvarar i en Desert Space.  Sen finns det ett kort som säger att en desert space blir en Mountain space när du försvarar. Dvs du får kolumn shift. Kan dessa två kort kombineras?

2) Nordlicht. Detta kort ger dig tillåtelse att anfalla Leningrad. Det finns bara ett och eftersom det är ett * kort så discardas det sen. Innebär det att man bara har en chans på sig att ta Leningrad?

3) Nu var det ett tag sedan jag spelade PoG men är Supply rules annorlunda i BtB? Det känns lite mindre farligt eftersom man kan aktivera en enhet som är OOS. Eller har jag fel?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Missade en fråga.

4) Kan man som Sovjet spela kortet Operation Saturnus för att få +1 DRM samt sedan som CC kort spela Zhukov OCH T34 korrtet och totalt få +3 DRM?

Tacksam för positivt svar... :ultra:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Vvornth

2) Du kan anfalla Leningrad närsomhelst efter att Nordlicht har spelats.

3) Kort svar: Ja. "Pockets" kan fortfarande göra motstånd, de blir dock väldigt dyra att aktivera.

4) Om jag minns rätt så kan man aldrig få mer än +1 DRM på stridsslag.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

sfclinken

Citat från: "Vvornth"2) Du kan anfalla Leningrad närsomhelst efter att Nordlicht har spelats.

Men på kortet står det att "Axis units may only attack this round"

Det är det som förvirrar mig.
GMY Peter

totte30

Citat från: "sfclinken"Påbörjade ett parti av detta spelet igår. Vi har aldrig spelat det innan och nu när vi har nått Summer -42 så uppstår det lite frågor. Hoppas någon kan hjälpa till.

1) Det finns ett CC kort som heter "The Desert Fox". Det ger dig +1 DRM när du försvarar i en Desert Space.  Sen finns det ett kort som säger att en desert space blir en Mountain space när du försvarar. Dvs du får kolumn shift. Kan dessa två kort kombineras?
3) Nu var det ett tag sedan jag spelade PoG men är Supply rules annorlunda i BtB? Det känns lite mindre farligt eftersom man kan aktivera en enhet som är OOS. Eller har jag fel?

Tillägg till punkt ett: Du kan kombinera + 1 DRM & kolumnshift

Den största skillnaden mot PoG avseende OOS är att du kollar OOS efter din turn Inte efter bådas turns som i PoG.

Det får en stor effekt då Ryssen inte kan ansluta runda 6 med att ställa tyskar OOS som sedan direkt elimineras. Nu har tysken alltid en chans att återställa supply.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

totte30

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Vvornth"2) Du kan anfalla Leningrad närsomhelst efter att Nordlicht har spelats.

Men på kortet står det att "Axis units may only attack this round"

Det är det som förvirrar mig.

När du spelar Nordlicht så får du endast attackera Leningrad. Dvs du får bara göra en attack med kortet.

Thomas

sfclinken

Citat från: "totte30"När du spelar Nordlicht så får du endast attackera Leningrad. Dvs du får bara göra en attack med kortet.

Thomas

Så att om man misslyckas med det anfallet så kommer man aldrig att kunna ta Leningrad?
GMY Peter

Doomfarer

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "totte30"När du spelar Nordlicht så får du endast attackera Leningrad. Dvs du får bara göra en attack med kortet.

Thomas

Så att om man misslyckas med det anfallet så kommer man aldrig att kunna ta Leningrad?

Nope.

Nordlicht är ett dubbelkort, dvs man får både eventen och OPSen för det. De trupper man aktiverar när man spelar kortet får bara anfalla Leningrad.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Vvornth

Hmm.. då har jag spelat fel.

Inte för att jag någonsin tog Leningrad. Det är som i OCS, varför anfalla något när man kan gå runt!

sfclinken

Okej. Är ju bra för mig eftersom Tysken nu inte kommer kunna ta Leningrad men det låter lite fjöntigt att man inte får anfalla Leningrad fler gånger.
GMY Peter

totte30

Hmmn...

För att förtydliga, Du kan attackera Leningrad hur många gånger som helst efter att du har spelat Nordlicht.

Thomas

Holmgren

För mer om BtB, se även den här tråden.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

sfclinken

Citat från: "totte30"Hmmn...

För att förtydliga, Du kan attackera Leningrad hur många gånger som helst efter att du har spelat Nordlicht.

Thomas

Aha okej. Men då har dom verkligen lyckats formulera texten på kortet otroligt illa.

"Axis units may only attack Leningrad this round".

Men tack alla för hjälpen.
GMY Peter

Vvornth

Skilda meningar mellan totte30 och Doomfarer nu. Får man, får man inte?

totte30

Citat från: "Vvornth"Skilda meningar mellan totte30 och Doomfarer nu. Får man, får man inte?

Konstigt, jag tycker att vi skriver samma sak :shock:

Okej nytt försök.

Innan tysken spelar Nordlicht = Leningrad får inte attackeras.

Exemplevis spelar tysken Nordlicht i runda 3, nov/dec 1941.

Kortet är ett 3 Ops, så tysken använder 2 Ops  för att attackera Leningrad och  1 Ops för övrig förflyttning.

Det kortet säger är att du inte kan använda  2 ops för att attackera Leningrad & 1 ops för att attackera exvis Kiev.

Från och med runda 4 nov/dec 1941 kan tysken anfalla Leningrad bäst han vill.

Thomas