Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vilka är de akademiska tungviktarna för oss krigsspelare?

Startat av BigPapaBear, 7 februari 2008 kl. 15:10:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Jag tycker att det är kul att hitta nya författare att gräva ned mig i så...

Jag tänkte att vi skulle åstadkomma en liten lista över de riktigt tunga namnen inom militärhistoriken. Inga glada amatörhistoriker (eller dåliga akademiker) som gör en glad sammanställning av andra- och tredjehandskällor (även om dessa kan vara bra och trevliga), utan de svettiga akademikerna (eller tokgrymma amatörerna) som vet vad det innebär att sitta i arkiv och hitta nya skatter och/eller har gedigna metoder och fräscha och intressanta teorier; som för forskningen framåt. De som gör det hårda arbetet, men som samtidigt publicerar skrifter som når utanför den akademiska världens incestgräns.

Hoppas jag inte var alltför förvirrande.  :)

Kläm gärna in någon titel (av vilka man bör ha läst åtminstone någon, så man vet vad man pratar om...) och vilken era de har skrivit om. Alla historiska perioder är intressanta. Målet är att ha listan som ett litet referensverk för nya potentiella bokköp.

Inleder med några:

WW2
Davd Glantz - When titans clashed, Colossus reborn
John Erickson - The road to Stalingrad, The road to Berlin
Karl-Heinz Frieser - The blitzkrieg legend
Robert M. Citino - The German way of war, Death of the Wehrmacht
Jonathan M. House - When titans clashed, The battle of kursk

WW1
Hew Strachan - World war 1: To arms, World war one: a new history
Holger Herwig - The origins of world war 1, Decisions for war 1914-1917
Richard F. Hamilton - The origins of world war 1, Decisions for war 1914-1917, The First World War: Germany and Austria-Hungary 1914-1918
Nial Fergusson - Pity of war
Annika Mombauer - The Origins of the First World War: Controversies and Consensus, Helmuth von Moltke and the Origins of the First World War

Tidigmoderna eran
Jan Glete - War and the State in Early Modern Europe: Spain, the Dutch Republic and Sweden as Fiscal-military States, 1500-1660

Napoleon
Philip Dwyer - Napoleon: The Path to Power

FYLL PÅ MED SKÖNA TIPS!!!
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Ska raskt bekänna färg då jag insåg att jag plitade in John Erickson på listan utan att ha läst någonting av honom. Det gick av bara farten...  :oops:  Hoppas att någon annan kan bekräfta karlns "storhet".

A F

Mycket sociologflum om VK1. Lägg in Rommels bok istället "Infanteriet Griper Ann".

Byt in Operation Mars på Glanz plats. Krigsböcker blir inte mycket bättre.

Vvornth

Kan ställa mig bakom rekommendationen av Erwin Rommels "Infanterie greift an". Får man tag på utgåvan som även innehåller VK1-biografin av Rommel så kan man samtidigt få det klart för sig att han inte var en normalt funtad karl för sin tid. (Människan skulle aldrig bli bra på OCS med sin inställning till logistik/supply)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

Citat från: "Vvornth"Kan ställa mig bakom rekommendationen av Erwin Rommels "Infanterie greift an". Får man tag på utgåvan som även innehåller VK1-biografin av Rommel så kan man samtidigt få det klart för sig att han inte var en normalt funtad karl för sin tid. (Människan skulle aldrig bli bra på OCS med sin inställning till logistik/supply)

Kanske OCS, och DAK i synnerhet, vore något för Chefsprogrammet på FHS? Jag menar, trots sitt taktiska snille och sin operativa begåvning så förstod sig Rommel faktiskt aldrig på logistik och detta fick ju konsekvenser. Eller ska vi ta steget fullt ut och spela Campaign for north Africa på FHS ChP?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Byt in Operation Mars på Glanz plats. Krigsböcker blir inte mycket bättre.

Inte byta in - lägga till. Titlarna jag angav är bara exempel.  :up:

Vill nog lägga till Martin van Creveld oxå. Supplying war står sig fortfarande, särskilt i den senaste utgåvan i vilken han bemöter kritiken som riktats mot boken. Verkar vara en mycket vettig karl.

Strv102r

Crevelds riktiga tungviktare är Fighting Power. En jämförelse mellan den tyska armén och den amerikanska för att hitta skälet till att tyskarna utvecklade ca 50% bättre effekt. Ingen upplyftande läsning om man ser hur svenska armén var och vart vi är på väg...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Vvornth"Får man tag på utgåvan som även innehåller VK1-biografin av Rommel så kan man samtidigt få det klart för sig att han inte var en normalt funtad karl för sin tid.

Rommel är andra världskrigets Ney.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Rommel är andra världskrigets Ney.

Anders, lobba in lite Nappe-titlar som visar vart skåpet ska stå!

BernadotteOnline

Amerikanska inbördeskrigets lyser med sin frånvaro.

Napoleon likaså

Ock allt tidigare.......

Vvornth

Ney hade iaf hela det gamla gardet i ryggen, Rommel hade väl ett par förskräckta unga tyska rekryter i ryggen mot 40-50 gevär tidsom.

Jag kommer ifrån ämnet... ska skärpa mig nu.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "BigPapaBear"Anders, lobba in lite Nappe-titlar som visar vart skåpet ska stå!

Det finns rätt lite stenhård milhist från Napoleontiden. Men dessdå mer dravel.

A F

Citat från: "Vvornth"Ney hade iaf hela det gamla gardet i ryggen, Rommel hade väl ett par förskräckta unga tyska rekryter i ryggen mot 40-50 gevär tidsom.

Ney lär ha varit sist ur Ryssland. "Alla andra jävlar är döda" lär han rapporterat när han iförd kosackmössa och en elegant skuren dampäls hittade det Kejserliga högkvarteret.

Sten Ekedahl

Citat från: "BigPapaBear"Jag tycker att det är kul att hitta nya författare att gräva ned mig i så...

Jag tänkte att vi skulle åstadkomma en liten lista över de riktigt tunga namnen inom militärhistoriken. Inga glada amatörhistoriker (eller dåliga akademiker) som gör en glad sammanställning av andra- och tredjehandskällor (även om dessa kan vara bra och trevliga), utan de svettiga akademikerna (eller tokgrymma amatörerna) som vet vad det innebär att sitta i arkiv och hitta nya skatter och/eller har gedigna metoder och fräscha och intressanta teorier; som för forskningen framåt. De som gör det hårda arbetet, men som samtidigt publicerar skrifter som når utanför den akademiska världens incestgräns.

Hoppas jag inte var alltför förvirrande.  :)

Kläm gärna in någon titel (av vilka man bör ha läst åtminstone någon, så man vet vad man pratar om...) och vilken era de har skrivit om. Alla historiska perioder är intressanta. Målet är att ha listan som ett litet referensverk för nya potentiella bokköp.

Tja, efterlyser du tungviktare så bör väl von Clausewitz "Vom Kriege" definitivt platsa i listan.  :wink:
Wargames - Laborationer i historia

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Tja, efterlyser du tungviktare så bör väl von Clausewitz "Vom Kriege" definitivt platsa i listan.  :wink:

Beroende på att den är tjock, har sjukligt långa meningar eller faktiskt har något att tillföra?