Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av AP Bitter Victory

Startat av Strv102r, 1 mars 2008 kl. 12:43:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

[/img]

Det här lilla spelet ska nog inte ta så lång tid. Lär vara över på en eller två sessioner. Kanske blir ett omtag också?

http://www.avalanchepress.com/gameBitterVictory.php
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Landstigninsplatserna och de tyska/italienska motanfallen

[/img]

Landstigningen i spelets första runda ledde till att 3 US inf div mest västra förband, flankskyddet, reducerades vilket ökar sårbarheten för motanfall. Vidare så reducerades 82 luftburnas regemente som ska fördröja HG div. Ytterligare ett regemente ur 45 US inf div reducerades. Britterna klarade sig bra. Detta leder till att jag kanske är lite mer sårbar än de var i verkligheten på de amerikanska stränderna. Spelsystemet är detsamma som i Gazala 42 fast varje speldrag motsvarar 3 dagar istället för 1. Nu hoppas jag att jag hinner för in förstärkningar innan min motspelare får aktivera HG...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Utgångsläget:

[/img]

I söder II US kåren och i öster brittiska XIII kåren.

Strv102r

Inledningen:

HG med ett Tigerkompani ur 504 Tunga Strvbataljonen och en handfull andra italienska småenheter kör över den reducerade stridsgruppen ur 82 luftburna men stoppas därefter och klarar inte av att slå 1 inf div landstigning. När sedan 2 armored och 45 inf påbörjar en omfattning höger drar sig HG ur för att skydda XIV kårens flank.

9 Inf div stoppar den förstärkta italienska 4 motoriserade inf div ur XII trots sitt begränsade stridsvärde. Snart anländer dock 15 Panzergrenadierdiv och denna kommer att förrändra läget.

Framför britterna backar tysken med 1 Fallschirmsjägerdiv och lite tyska och italienska småförband till mer lättförsvarad terräng. Britterna och canadensarna möter inget motstånd alls.

BigPapaBear

Det såg så snuttigt ut att jag var tvungen att slå till! $14 på Bunkerhillgames.com  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

15 Pzgren och 4 italienska mot slår den mest västra landstigningen. Därefter drar de ur i sista stund då 2 US armored med 1 US inf och 45 US inf håller på att avskära dem. Samtidigt avancerar britterna norrut och visar att de är helt överlägsna 1 FJD och de småförband som finns mellan dem och MESSINA. Katatstrofen hotar för tysken. Men i sista stund kommer den omkastade HG i vägen för britternas XIII kår längs kustvägen. Detta köper tid till den nyanlända starka 29 Pzgren att överta dessa ställningar och samtidigt som 4 mot och 15 Pzgren samt en italiensk infdiv från västra ön kommer upp i det jag kallar linje 1 och hejdar US II kår också avstannar britternas snabba framryckning i öster. Ett tag såg det ut som om 15 Pzgren och 4 mot skulle avskäras i sydväst, men bara en massa kustförsvarsförband, ett markstridförband ur Kriegmarine och annat krafs blir kvar i väst.

För att bryta sig genom linje 1 för britterna in en kårstab till, XXX kåren som tar befäl över 1 Can och 51 div. Denna ska omfatta ETNA västerifrån men hejdas av den tokstarka 15 Pzgren. 5 infdiv i XIII kåren tappar allt stridsvärde och det är nu tvärstopp i öster. Amrisarna skickar en ny kårstab, Prov, med resterna av 9 inf div, en Strvbataljon, en fransk bergsjägarbataljon och lite krafs för att rensa västra delen av ön. II kåren börjar manövrera för att anfalla längs västra kusten i syfte att ta sig förbi linje 1. Detta lyckas bra, om än med rejäla förluster på 45 inf. Fienden omfördelar delar av HG och FJD för att staga upp italienarna, men i slutet forcerar II kåren även detta hinder.

Slutläget är att XIII och XXX kårerna står still framför linje 2 medan II kåren brutit in i den. Bakom II kåren ansluter nu Prov som rensat västra ön. Tysken slår dessutom en brittisk fallskärmsjägarbrigad som avskär XIV kåren. Tysken vinner en stor defensiv seger.

Inför nästa omgång måste jag nogrannare nyttja möjligheterna till landstigningar bakom tysken och undvika att hamna i duell med hans tokstarka Pzgrenförband (divisional integrity = dubbelstyrka. Tur att jag tidigt slog ut en del av HG annars hade han haft tre tokstarka förband).

Strv102r

[/img]

Startläge på nytt.

De viktigaste förbanden är angivna för enkel orientering.

Strv102r

[/img]

Landstigningen går i stort helt friktionsfritt. En steploss på en brittisk brigad. Tysken rullar över stridsgruppen ur 82 men drar sig sedan tillbaka. Han börjar utrymma västra delen av ön omedelbart.

Mitt på ön lyckas tysken tvåla till 45 US inf med två steploss i et motanfall med 15 Pzgren, 4 mot inf och Tigerkompaniet. Jag tror att det blir svårt att fortsätta framrycka där nu. II kåren får lämna 2 armored till Prov och nöja sig med att binda 15 Pzgren och 4 mot. Prov ska framrycka enligt pilar och kringgå försvaret i bergen och kullarna mitt på ön. Vi tar nog en luftlandsättning framför dem också...

I öster har XIII kåren framgång med 5 och 50 inf som efter att ha anfallit längs kusten nu svänger av mot nordväst och tvingar 1 FJD bakåt. Tanken är att få tysken att tro att både XIII och XXX kårerna kommer att framrycka väster ETNA. Detta kan medföra att fi omfördelar trupp så att XIII kåren istället kan anfalla åt nordost enligt pilen och framrycka längs kusten. XXXX kåren ska trycka 1 FJD bakåt väster om ETNA och om fi kastar om HG (som just nu står rakt öster och intill 5 inf trots att skylten antyder att den är nordväst om 5 inf) ska denna bindas av XXX kåren.

Om fi anfaller det svaga flankskyddet vid östra kusten som är det enda som skyddar britternas hamnar så ska XIII kåren avskära genom att anfalla rakt åt öster.

BigPapaBear

Har flygplatserna någon spelteknisk funktion eller är de bara dekorativa?

Strv102r

De har en funktion! 1 FJD flygs in till något flygfält när de kommer som förstärkning. Sedan så påverkar det hur mycket flygunderstöd de allierade får. Ju fler fält de tar, ju mer understöd.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"De har en funktion! 1 FJD flygs in till något flygfält när de kommer som förstärkning. Sedan så påverkar det hur mycket flygunderstöd de allierade får. Ju fler fält de tar, ju mer understöd.

Piffigt. Ser fram emot att spela det!

...i väntan på nytrycket av OCS: Sicily  :P

Strv102r

[/img]

Tysken är uppträngd norr om ETNA och i öster har XXX kåren tvingat upp en lucka som gör att fiendens front kommer att kollapsa trost att två brittiska fallskärmsbrigader mulades efter en luftlandsättning. HG Pzgren regementen är nere på 10% och det enda som kan rädda tysken från en totalkollaps nästa spelvända är att han får aktivera XII kåren först och dra ur allt, retirera mot MESSINA och evakuera det han kan.

Väster om ETNA har XIII kåren i stort uppnått samma sak då 1 Can har tvingat sig mellan resterna av 4mot inf div och 1 FJD förstärkta med strv ur HG.

Jänkarna hålls dock i schack av 15 och 29 Pzgren, fast enligt vad som står ovan inte så länge till. fast det är ju bara larv. Spelet slutar nu. Inte om ett eller två speldrag. Och med det läget som är med så mycket av ön fortfarande i tyska händer så vinner han igen, om än knappt denna gång.

BigPapaBear

Fick en avi om ett litet (tullfritt!) paket på posten idag.  :up:

Passade desttuom på att tanka ned en massa tjusiga player aids från Boardgamegeek.com

Ska bli kul att spela ett spel som faktiskt rymms i hemmets trygga vrå.  :ultra:

Strv102r

Och med en lördag eller söndageftermiddag (4h) så hinner man två partier (kvitt eller dubbelt) om man nu inte är sådan att man analyserar varje spelpjäs drag i minsta detalj och optimerar efter spelreglerna.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Och med en lördag eller söndageftermiddag (4h) så hinner man två partier (kvitt eller dubbelt) om man nu inte är sådan att man analyserar varje spelpjäs drag i minsta detalj och optimerar efter spelreglerna.

Har kört ett solitärparti (som jag var tvungen att plocka ihop innan det var klart) för att lära mig reglerna. Var rädd för att det skulle vara HQ-aktivering a la A victory lost, men det var mer åt Roads to Leningrad-hållet, fast med en angenäm flexibilitet. Är dock skeptisk till din tidsberäkning. Jag skulle vlija säga att ETT parti tar fyra timmar - om man är snabb. Å andra sidan blev det en hel regelbläddrande (det finns en del luckor i reglerna som kräver improvisation).

Betyget blir väldigt högt. Det känns som att AP fått till ett spel som är väldigt enkelt men ändå flyter ganska historiskt (utan att vara skriptat). Ska bli kul att prova "på riktigt".