Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av APs Alsace 45.

Startat av Strv102r, 7 mars 2008 kl. 18:37:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nästa spel i samma serie är också ett småspel med tre sekventiella scenarion. Huvudscenariot är det sista. "Unternehmen Nordwind", den tyska offensiven i januari 1945 , men vi tar dem i kronologisk ordningsföljd.

http://www.avalanchepress.com/gameAlsace1945.php
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1

Utgångsruppering scenario 1. De finns lika många tyska förband som amerikanska, men de är i dåligt skick. Lehr dras ur efter halva spelet och då anländer huvuddelen av 25 Pzgren med XIII SS Pzkårens stab istället. Amerikanen har ett klart övertag i stridseffekt. Scenario sträcker sig från 27 november till 5 december så det är kort och det finns bara ca 25 blippar per sida så det går nog fort.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

2

Scenario 1: Den första amerikanska offensiven mot tyska gränsen.

Plan, förlopp och resultat:

Jag avsåg att med 79 och 45 div anfalla norrut och ta de mål, byar som krävdes för seger. Så inleddes också det hela. Lehr kastades då om vilket gjorde att det tog stopp i väster. Då anföll jag i öster istället enligt den pilen. När Lehr drogs ur anlände 25 Pzgren istället och övertog i stort dess uppgifter.

När slutet kom efter ca 1h spel så hade 44 och 100 tagit de enligt pilen, medan 79 och 45 inte riktigt kommit till pilens spets. De fanns ungefär där pilens spets börjar och hade således inte nått sina mål. Dock räckte det med den östra stridsgruppens framgångar för seger. Det föll ihop sista draget för tysken lite grann. Ett gameturn mindre och han vunnit, ett mer och han hade inte haft något kvar.

Detta är inte ett lätt scenario för tysken. Lite lustigt för i verkligheten kom jänkarna inte långt alls. Förefaller mig som om AP slängt in de två inledande scenariorna för att öka omspelbarheten och attraktionen " Det är inte bara Unternehmen Nordwind utan de amerikanska offensiverna mot tyska gränsen också". Men spelsystemet verkar stödja dessa scenarier dåligt. Gör väl inte så mycket. Det är ju Nordwind vi vill spela, men innan dess, scenarion 2: Det andra amerikanska försöket att nå tyska gränsen.

tinG

Detta är det enda AP-spelet som finns i min samling... bortsett från några av deras flottspel. Jag måste erkänna att Alsace 45 rent grafiskt får mig att bli lätt illamående - det är verkligen en produktionskatastrof och jag har konsekvent vägrat att försöka spela spelet.
 :down:

Är det bra och fult, eller bara FULT?!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Fult eller inte, en smaksak. Snygga kartor är trevligt. Funktionella kartor är viktigt. Denna fungerar bra.

Strv102r

2

Utgångsläget inför Scenario 2.

Strv102r

3
Min stridsplan:

XV kåren (45, 79) binder LXXXIX kåren. VI kåren (44, 100, 14A) omfattar fi västerifrån och tar terräng längs vägen under pilen på bilden.

Fi stridsplan (som jag nu i efterhand bedömer den). Fördröj VI kåren. Bind XV kåren med 361 div genom anfallstrid.

Strv102r

Läget efter en tredjedel av spelet ungefär...

VI kåren har nått utgångsläget inför det flankande anfallet. 25 Pzgren är slagen men 21 Pz har anlänt och övertagit dess plats. Alla infanteriregementen i 44 och 100 har en steploss (av två steps) och en av tre understödjande stridsvagnsbataljoner är slagen. VI kåren har helt enkelt ingen anfallskraft kvar. Måste stanna och låta replacements bygga upp anfallskraften igen. Kommer att ta 4 dagar om jag vill ha två av tre regementen i varje division uppfyllda på nytt. 14 Armored har inlett anfall mot 256 Volksgrenadier med viss framgång.

XV kåren har blivit tillbakaträngd av ett anfall av 361 med del av 245 underställd. 45 div anföll då fi center för att avlasta trycket på 79 div vilket lyckades. Tysken avbröt, drog ur och grupperade om. 79 återtog utan strid förlorad terräng.

[/img]

Strv102r

5
Justerad stridsplan:

14 Armored underställs XV kåren. Kårgränsen justeras västerut.

VI kåren återhämtar. Beredd om fyra dagar att anfalla i östlig riktning längs vägen och om möjligt slå 21 Pz.

XV kåren: 14 Armored och 45 slår 256 volksgrenadjärerna, beredd slå kampfgruppe Rässler och omfatta 245 och 361 div. 79 och 103 binder genom anfallstrid 245 och 361 div.

Strv102r

6
Slutresultat!

Under tryck från XV kåren drar sig fienden in i skydd av Siegfriedlinjen. Han ger upp om att hålla så många städer att han kan vinna utan nöjer sig med att hindra att jag vinner = oavgjort. I och med att han inte tar fler förluster och att han kommer in i befästningar, svår terräng och till stor del i skydd av vattendrag så har han goda möjligheter att hålla ut. Dessutom hjälper vädret till med regn och snö så jag får inte mycket flygunderstöd. XV kåren är nästan slut när den når fram, nästan alla inf regementen har steploss, så de hejdas effektivt av 361/Rässler. I väster anfaller den helt uppfyllda VI kåren men med samma resultat. På den tid jag har på mig hinner inte utnötningen, som i sig gynnar mig, få effekt och han håller vad han nu försvarar. Det blir oavgjort.

Härnäst: la piece de recistanse. NORDWIND!

Strv102r

1
En viktig regel som dyker upp nu i NORDWIND är supplypoints. Tysken har 7 och jag 5 i början av spelet.  Detta representerar underhållsdepåer. Tysken får 1-3 mer/spelvända beroende på väder (allierat flygs effekter på transportkedjan) medan den allierade tillförseln är beroende på Eiserhowers prioriteringar då Ardenneroffensiven upptar hans fokus. För att aktivera kårer för full effekt måste man spendera supply points. För att förklara bakgrunden till detta kommer jag exemplifiera med svenska metoder och förenkla lite så ni uthållighetsexperter få nu inte fara i taket om jag får någon detalj fel. Jag är taktiker och inte logistiker.

Det är ju så att förband har med sig en viss mängd förbrukningsartiklar, här menas mest men inte uteslutande ammunition och drivmedel. Denna normalmängd kallas i Sverige RU (reglementerad utrustning). För en skyttesoldat är det X fulla magasin till handeldvapnet och Y exta askar samt Z handgranater osv. För en Stridsvagn är det vad stuvningsutrymmen medger. För en Strv 104 var det 48 10,5 cm patroner och 4500 7,62, 24 spränghandgranater och jag minns inte hur många rökhandgaranetr till närskyddsröken etc. Detta är en fastställd mängd som oftast bygger på vad soldat/fordon kan få med sig.

Sedan kommer då det som kallas NSM, normerat stridsmoment. Det är vad ett visst förband kan förväntas göra av med under en "normalstrid". Det finns egentligen inget samband med RU i detta. Man kan tala om bataljons NSM eller brigad NSM.

När ett förband får en stridsuppgift och chefen fastslår stridssätt tittar kvartermästaren på detta och gör en analys. Olika stridsuppgifter/stridssätt innebär erfarenhetsmässigt att man förbrukar mer eller mindre än ett NSM. Exempelvis kan "fördröja" innebära att man förbrukar 0,5 NSM av viss ammunition, "ta" kanske innebär 1 NSM medan "slå" innebär 2 NSM. Kvartermästaren måste då beställa till det som behövs så att det finns på plats i förbandet när behovet uppkommer och resurserna kan föras fram i rätt tid. På samma sätt kan man göra en grov beräkning av förväntade förluster och beställa mer sjukvårdsresurser. Ska förband genomföra strid med hög ambition kommer de att beställa mer resurser vilka kanske inte är oändliga. Detta kommer högre nivå att vara tvungna till att ta hänsyn till när de gör planen.

När en sida eller båda har begränsade resurser (vilket i praktiken nästan alltid är fallet ur någon aspekt då ambitioner tenderar att vara större än resurser) är APs sätt i denna spelserie inte så dumt. Man måste göra en plan för hur man avser föra striden över tiden för att ha resurser så det räcker i mål. Hur många kårer kan man ha råd med att ge stridsuppgifter som innebär högre förbrukning av resurser?

OCS har ett sätt att simulera detta och Campaign for North Africa hade sitt. Detta sätt är enkelt men fångar essensen i problematiken utan att det blir ett subspel om underhåll av det hela som kräver en logistiksektion eller ett underhållsbefäl (som i en riktig stab).

I nästa spel vi ska spela, Red God of War, återfinns detta system igen.

Strv102r

7
Utgångsläge NORDWIND.

Strv102r

[/img]

De tyska inledande anfallen.

XIII SS kåren ger sig 100 div, XC kåren ger sig på 44 div. LXXXIX gör ingenting (för att spara underhållsresurser) medan XIV SS kåren skickar 553 över Rhen och anfaller 45 div mest östra regemente bakifrån för att öppna bron upp till LXXXIX kåren. Sannolikt för att XXXIX pansarkåren ska kunna få en bra början när den släpps av högre chef (är operativ reserv)

Strv102r

8

Läget 8 januari 1945, efter 8 dagars verksamhet. Inledningsvis tappar Eisenhower nerverna och beordrar fördröjning för såväl VI som XV kårerna. Han hämtar sig efter ett dygn och tillåter försvar.

XII SS kommer inte så långt innan 2 franska armoured och den nyanlända 103 inf div stoppar dem tillsammans med 100.

XC tragglar sig så sakta fram genom skogen, men har nu stått still ett par dagar.

LXXXIX följer efter de urdragande amerikanarna, men genomför ingenting offensivt i detta skede.

3 Algeriska inf div förvarar nu STRASBOURG

Tysken är överhuvudtaget mycket ekonomisk med sitt underhåll. Bara de som verkligen bidrar till att nå målbilden för operationen får underhåll. Att kunna nå en lokal framgång kvalificerar sig inte. Detta gör att han under veckan som gått legat på en underhållssäkerhet på ca 1 dygns strid.

7 januari anländer så XXXIX pansarkåren. Denna anfaller som väntat i öster och underställs såväl div Rässler som 553. Han når framgång och kan snabbt rycka in på det taktiska djupet av VI kårens gruppering som viker.

Strv102r

8

10 januari.

XXXIX  kåren rullar lätt över de task force delar som finns längs vägen till STRASBOURG och i ett kritiskt ögonblick fegar Eisenhower ur och beordrar reträtt! Detta leder till att tysken nu står vid STRASBOURG utkant  och att även XIII kåren lyckats vinna lite terräng. XXXIX kåren är dock för svag för att kunna påräkna framgång i ett anfall mot STRASBOURG just nu så den avvaktar, och sparar underhåll.

LXXXIX kåren anfaller i syfte (som jag bedömer) att skydda XXXIX kårens flank.

14 Armored genomför anfallsstrid mot 553 i syfte att presentera ett hot i XXXIX kårens flank. Lokal framgång nås, men inget som påverkar händelseutvecklingen.

Vädret är för det mesta direkt uselt vilket dels gör att jag inte får något CAS (close air support) och ännu värre, tyskens underhållstransporter störs inte varför han tack vare god stridsekonomi hela tiden har det han behöver och ett dygn i reserv.