Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Grafiken på counters?

Startat av cabal, 12 november 2004 kl. 11:18:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 34 Gäster tittar på detta ämne.

Vad föredrar ni för grafik på counters?

Militära symboler
17 (47.2%)
Små soldater
7 (19.4%)
Spelar ingen roll
12 (33.3%)

Antal personer som röstat: 32

Omröstningen har avslutats: 12 november 2004 kl. 11:18:24

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Och när har man hållit isär US Army och USMC?

Jo, ASL håller faktikt isär dessa, dock inte genom att ge USMC en egen färg utan endast genom en liten symbol i ena hörnet.
SS-däremot finns naturligtvis i svart medans standard tysk färg är blågrå...

Dock så finns SS-brickorna i standard blågrått också så man kan faktiskt välja...

Extra dumt tycker jag att det är att göra SS till svarta eftersom man då kan blanda ihop dem med systembrickorna som i ASL är röda, svarta och vita...
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

ASL är maniskt nog att ha egna brickor för Turkomener och Lettiska frivilliga på båda sidor. Och givetvis måste man hålla isär (med en sida specialregler) Maorier och andra Kiwis.  :lol:

Klas Malmström

Citat från: "Scipio"Extra dumt tycker jag att det är att göra SS till svarta eftersom man då kan blanda ihop dem med systembrickorna som i ASL är röda, svarta och vita...

Jag vill minnas att  jag har läst någonstans att MMP (eller i varje fall någon av dom) i efterhand tyckte att det var ett misstag att ta med dom svarta brickorna i ABTF modulen.

Själv har jag inte punschat dom jag har.
Klas Malmström
Linköping

A F

CiteraJag vill minnas att  jag har läst någonstans att MMP (eller i varje fall någon av dom) i efterhand tyckte att det var ett misstag att ta med dom svarta brickorna i ABTF modulen.

Det finns en grupp (amerikaner, paradoxalt nog) som hetsar mot svarta brickor. Att spelen dräller av Rödgardister, Japaner och olika befrielsearméer med bedrövlig syn på folkrätten bekymrar dem föga. På samma sätt är svastikor ett känsligt tecken på brickor, men inte uppgående solar. Frågan är vad man tycker om detta i exampalvis Korea. :insecure:

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Det finns en grupp (amerikaner, paradoxalt nog) som hetsar mot svarta brickor. Att spelen dräller av Rödgardister, Japaner och olika befrielsearméer med bedrövlig syn på folkrätten bekymrar dem föga. På samma sätt är svastikor ett känsligt tecken på brickor, men inte uppgående solar. Frågan är vad man tycker om detta i exampalvis Korea. :insecure:

Jo det är mycket märkligt. Väldigt selektivt resonemang.

Det finns dock ett undantag på detta som jag tycker är rimligt och det är att inte ha hakkors och SS-runor på spelen eftersom dessa symoler inte är tillåtna enligt lag i Tyskland och att man kan ha lite förståelse för att dom också kan vilja spela samma spel som vi kan.  
http://www.g-h-s.org/ghs_informes.html
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

CiteraDet finns dock ett undantag på detta som jag tycker är rimligt och det är att inte ha hakkors och SS-runor på spelen eftersom dessa symoler inte är tillåtna enligt lag i Tyskland

Som sagt. Har suttit hos UGG och klistrat över hakkors på baksidan av Hubes Pocket (tror jag att det var). Det lär dock vara så att man kan åberopa "forskning" i Tyskland och komma undan med allaehanda tecken, så i slutändan så är det mycket en artighetsfråga. Sen tror jag personligen inte på att förbjuda symboler. Jag tycker dessutom att gayrörelsen skulle annama hakkorset (gärna rosa) som symbol. Det skulle förändra farlighetsvärdet på minuter.

Delirium

Kan inte välja sida här, utan bryr mig faktiskt inte. Vad som är viktigt är utformningen rent allmänt: färg, kontrast och läsbarhet. Plus att frontlinjen ska vara lätt att urskilja.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

marjo

Väldigt gammal tråd men men;-)

Något som är intressant är också vissa speltillverkares förtjusning i att göra brickor med text i någon fräsig ljus färg som tex ljusblå eller ljusgrönt där man behöver teleskop för att kunna läsa dem.

/Martin

Andreas Lundin

Jag gillar dessutom den moderna tendensen att man går ifrån "rena" NATO-symoler (som är en viss form av anakronism) och istället använder tidstypiska kontextbundna symboler. Som här:

Notera dock att de inte är konsekventa, vilket kan te sig lite märkligt...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Rydfalk

Med konsekvent menar du att de inte har symboler utan bilder på stridsvagnar och fordon? Då är TDC och GTS i alla fall konsekventa i sin inkonsekvens och uppsuttna enheter -- på blipparnas baksida -- visas som lastbilar, jeepar etc.

Ett försök till logisk förklaring är väl att en bild på en soldat är en bild på en soldat -- det kan vara lite svårt att avgöra om vilken typ av trupp han egentligen tillhör. Symbolen ger då mer information.

Å andra sidan är väl en stridsvagnssymbol en stridsvagnssymbol och det är lättare att där se vad det är för typ av enhet genom en bild.

Fast det egentliga skälet är nog att en bild av en kungstiger alltid är sexigare än ett fönsterkuvert...

För min del? Bara det är snyggt, och det är GTS.

/Mikael

Ps:
1/V/8 rular!
"Hoppas det regnar i sommar!"