Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Grafiken på counters?

Startat av cabal, 12 november 2004 kl. 11:18:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 21 Gäster tittar på detta ämne.

Vad föredrar ni för grafik på counters?

Militära symboler
17 (47.2%)
Små soldater
7 (19.4%)
Spelar ingen roll
12 (33.3%)

Antal personer som röstat: 32

Omröstningen har avslutats: 12 november 2004 kl. 11:18:24

cabal

Hur tycker ni att counters skall vara utformade?

Majoriteten av de counters jag har stött på har ju militära symbolerna. Men det finns vissa spel som har små figurer, allt från svartvita siluetter till mer 3d liknande färgbilder. Valet av grafik beror mycket på vilken storlek enhet har som countern representerar, och fordon counters har ju oftast en siluett. Men om man ser det rent generellt, vad föredrar ni?
Better to burn out then to fade away - Kurgan, Highlander

Scipio

Jag föredrar militära symboler, har inget problem med siluetter heller i och för sig.

Däremot så förstår jag inte varför många tillverkare hela tiden måste krångla med att blanda siluetter med symboler i samma spel? Det blir ju bara jätteförvirrande svåröverskådligare.

Varför ha NATO-symboler på alla brickor utom på pansardivisionerna för där skall vi sätta en massa små stridsvagnssiluetter?   :x
"Randomization is too important to be left to chance"

Klas Malmström

Det brukar väl var så att spel med enheter om kompanier och uppåt oftast har symboler.

Spel med enheter mindre än plutoner (t.ex. ASL) oftast har ikoner.

Sedan har vi dom med plutoner, batterier, odyl av den storleken -
där märker man ibland en viss blandning.

T.ex. Panzer Leader - symboler för infanteri,artilleri - ikoner för pansar.
Klas Malmström
Linköping

cabal

Själv föredrar jag "små soldater" faktiskt, kanske beror på min lite större hobby figurspel.
Reagerade positivt på spelet Semper Fi! från The Gamers där de har väldigt snygg grafik på sina counters till skillnad mot deras lite äldre spel. Dock har de en annan notation än en klassiskt militär som jag tycker kan förvilla.

A F

CiteraSjälv föredrar jag "små soldater" faktiskt, kanske beror på min lite större hobby figurspel.

Avskyr dem hjärtligt. De ser töntiga ut och strular till det visuella, speciellt i spel med facings.

CiteraReagerade positivt på spelet Semper Fi! från The Gamers där de har väldigt snygg grafik på sina counters till skillnad mot deras lite äldre spel. Dock har de en annan notation än en klassiskt militär som jag tycker kan förvilla.

Finns det nån militär notation i SF?

cabal

Citat från: "Anders Fager"Avskyr dem hjärtligt. De ser töntiga ut och strular till det visuella, speciellt i spel med facings.

:D

Tänkte inte riktigt på facingen. Man har ju siffror och sådant men det kanske blir svår tolkat när man gör en snabb överblick.

Citat från: "Anders Fager"Finns det nån militär notation i SF?

Tror inte att det finns någon alls! Jag har det men inte spelat det så jag kan inte säga på rak arm. Tänkte lite på deras lite äldre spel så som Objective Schmidt, Omaha och Bloody 110th. Där har de väl ovaler som omgärdar beteckningen, eller liknande. I det fallet föredrar jag hederliga symboler.

A F

CiteraTänkte lite på deras lite äldre spel så som Objective Schmidt, Omaha och Bloody 110th. Där har de väl ovaler som omgärdar beteckningen, eller liknande. I det fallet föredrar jag hederliga symboler.

De brukar rita plutoner så på lägeskartor. Inte så vanligt i FM, men ganska vanligt utomlands. Tecknet är alltså "plutonens område."

cabal

Citat från: "Anders Fager"Tecknet är alltså "plutonens område."

Där ser man! Lär sig alltid något nytt, tack  :)

magnus

Eftersom ASL är favoriten måste jag väl säga "små gubbar".
Men på högre nivå är militära symboler bäst.
Magnus Johansson

Göteborg

Scipio

Citat från: "Klas Malmström"Det brukar väl var så att spel med enheter om kompanier och uppåt oftast har symboler.

Vad som oftast förekommer tycker jag är ganska irrelevant eftersom det inte är några få undantag det handlar om utan en ganska vanlig företeelse.
För min egen del så ser jag det som ett stort minus om ett spel som jag överväger att köpa har blandade natosymboler med siluetter oavsett om spelet är på enskild soldat-nivå eller på strategisk nivå.
Nato-symbolerna täcker ju faktiskt alla nivåer av förband från kompanier och uppåt såväl som kompanier och nedåt...

En annan sak med brickor i vissa spel som jag tycker är rätt löjlig är när dom envisas med att ge SS-förband en annan färg än resten av dom tyska förbanden.
Det hade väl varit en sak om SS fick en egen färg om Luftwaffe, kommandoförband, SA enheter, NKVD osv. hade en egen färg också.
Nu verkar det mest som att vissa tillverkare tycker att SS-enheter är så "balla" att dom måste få en egen färg och då helst svart eftersom det är så coolt med svarta SS-brickor.   :|

A F

CiteraEn annan sak med brickor i vissa spel som jag tycker är rätt löjlig är när dom envisas med att ge SS-förband en annan färg än resten av dom tyska förbanden.
Det hade väl varit en sak om SS fick en egen färg om Luftwaffe, kommandoförband, SA enheter, NKVD osv. hade en egen färg också.

Det har de i väldigt många spel. Luftwaffe, Wehrmacht & SS hålls isär. Liksom samväldetrupper & ryska garden. Däremot håller man av nån orsak sällan isär amerikanska marin och armeförband.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Det har de i väldigt många spel. Luftwaffe, Wehrmacht & SS hålls isär. Liksom samväldetrupper & ryska garden. Däremot håller man av nån orsak sällan isär amerikanska marin och armeförband.

Var det inte det jag just sa?

Jag ifrågasatte inte dom spelen utan bara de spel som endast skiljer ut SS och inget annat.

A F

CiteraVar det inte det jag just sa?

Uppfattade det inte så.

Scipio

Ok om jag var otydlig så var det jag försökte säga att vad det är jag inte gillar är när tillverkarna är inkonsekventa i hur dom gör sina brickor.

Jag tycker alltså det är ok med svarta brickor _om_ dom inte bara sållar ut SS för sig och låter resten av de "special"-enheter som också i så fall borde få en egen färg i varje land ändå följa standardfärgen.

Samma sak igentligen när det gäller att blanda siluetter med symboler är att det inte ser bra ut när alla brickorna är symboler förutom pansar som dom gör till siluetter för att det skall vara coolare med pansar-siluetter på brickorna...

A F

Håller med dig fullständigt. Och när har man hållit isär US Army och USMC?