Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Simple Great Battles of History

Startat av magnus lindström, 8 april 2008 kl. 10:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Hmm har man gjort rätt när man köpt denna variant? Jag tänkte nämligen motivera mig att spela de GBoH som jag äger.

BigPapaBear

Jag har bara spelat ett parti SGBoH. Det var trevligt även om jag tyckte det var lite väl simpelt. Tror dock att jag skulle tycka vanliga GBoH är för pilligt.
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Jag har inget emot historiskt korrekta spel, men när det börjar gå ner på "har enheten smågrus eller rönnbär i fickorna" så blir det inte mer historiskt för det.

På vilket sätt var det för simpelt?

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"På vilket sätt var det för simpelt?

Jag fick ingen historiekänsla. Det kändes mer som att abstrakta brickor flyttades runt och att tärningskasten styrde lite väl mycket. Det saknades kromregler helt enkelt.

Det hjälper säkert om man läser på om ett specifikt slag, läser designer notes osv. för att bygga upp myskänslan (som i alla krigsspel). I mitt fall handlade det om ett prova-på-parti utan egentlig kännedom om slaget ifråga (speltest för en kommande modul tror jag det var? Fråga Elias, det var han som var schysst nog att vägleda mig).

Vill poängtera att det inte är ett dåligt spel, det föll mig bara inte i smaken.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Tycker SGBOH är fantastiskt kul, och att det tappar mycket litet krom men vinner mycket speltid jämfört med GBOH. Men jag var ju speltestare.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Fick nu hem Simple GBoH och Tyrrant. Trevligt, det gick snabbt och man slapp hämta ut det, det damp ner i brevlådan. Så höll tullmongot sina kladdiga fingrar borta, melodin blir väl att beställa småpartier i fortsättningen.

Men nu är funderingen; vad ska man införskaffa härnäst?

1 Alesia (Ett stort slag, nja?)

2 Conquest of Gaul - Gergovia (hmm lite intressant, walkover för Romarna?)

3 Chandragupta (Med GBoh nej, med SGBoH + pris så får det nog bli en preorder)

4 Diadochoi - Phalanx (Någon som har ex att avyttra?)

5 Mamluk (nja men ska beställas härnäst har ju Devils Horsemen)

6 Barbarian (dumt att inte ta när man har SPQR deluxe på G)

7 Ran (fått kritik för förskräcklig reasearch, låter lite oroväckande)

8 Samurai (fått kritik för förskräcklig reasearch, låter lite oroväckande)

9 Ceasar in Alexandria (Ett slag, out of print, ligger nog dåligt till)

10 SGBoH Battle manual (C3i) (En hel massa slag, men är det svårt att skapa egna SGBoH varianter?)

Elias Nordling

Som speltestare av en hel del på listan röstar jag på 6 och 10.

magnus lindström

Det skulle vara roligt att höra dina tankar om de olika spelen/modulerna.

tinG

Jag hoppas verkligen att SPQR kommer högst på rankingen... eftersom jag nyss la en P500-order på Deluxe-versionen!
 :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Bistå med en komplett lista, så ska jag kommentera.

magnus lindström

Jag syftade på min lilla lista men vi kan väl utöka.

magnus lindström

Utökad

Alexander Deluxe (äger)
-Diadochoi
-Phalanx
-Tyrant (äger)

SPQR Deluxe (p500)
-War Elephant (ett slag saknas i deluxe) (äger)
-Barbarian

Conquest of Gaul
-Caratacus
-Gergovia

Caesar (äger)
-Dictator (äger)
-Jughurta
-Veni Vidi Vici

Cathapract (äger)
-Attila (äger)

Samurai

Alexandria

Alesia

Devils horsemen (äger)
-Mamluk

Ran

Chandragupta

Elias Nordling

Alexander Deluxe: Utmärkt. Många spännande slag, både stora och små. Och en bunt mindre spännande också, för att vara komplett.

Diadochoi: Bra modul.

Phalanx: Två rätt intressanta små slag. Trevlig modul.

Tyrant: Den bästa modulen av alla, bättre uppsättning slag än i boxen (Alexander).

SPQR Deluxe: Icke-deluxen hade inte så jättespännande slag faktiskt, men deluxen introducerar en bunt av de bättre. I synnerhet Trebbia och Heraclea. Egentligen mer värd pengarna för alla C3i-slag du kan spela med den, men de är å andra sidan utmärkta.

War Elephant (ett slag saknas i deluxe): Två coola slag, i synnerhet Raphia.

Barbarian: Ännu en utmärkt modul. Intressant studie i olika vapensystem.

Conquest of Gaul: Njae. Sådär. Hopplöst ospännande slag, tyvärr. Caesar kavlar galler utan att bli svettig.

Caratacus: OK men inte mer.

Gergovia: Sådär.

Caesar: Innehåller ett par riktigt dåliga scenarior, i synnerhet det trasiga Dyrrhachium som elakt nog rekommenderas som nybörjarscenario. Men Pharsalus är kul!

Dictator: Två litet intressanta slag, som inte känns sådär superhistoriskt korrekta.

Jughurta: Trevlig liten modul med asymmetriska armeer. Har en dublett om nån behöver.

Veni Vidi Vici: Två små och riktigt spännande slag, trots titeln.

Cathapract: Gillar! De två persiska slagen är kul och balanserade, övriga är överkavlingar, men små och intressanta armeer.

Attila: Klart annorlunda, spännande och balanserat slag.

Samurai: Inte spelat, funkar inte med sgboh (än)

Alexandria: Sådär. Tråkigare version av reglerna. Litet pilligt och ospännande.

Alesia: Som Alexandria, fast i kubik.

Devils horsemen: Massiva slag, och helt obalanserade. Men kul ändå att se in action!

Mamluk: Rekommenderas. Två slag, ett litet annorlunda, det andra det balanserade slag med riktig mongolarme som borde varit i boxen till att börja med.

Ran: Inte spelat.

Chandragupta: Inte spelat. Litet pilliga specialregler.

magnus lindström

Jag köper Jughurta direkt om du vill sälja, det är väl out of print?!

Som sagt så vill jag inte spela indien med GBoH men med SGBoH så kanske det är spelbart.

Jasså Samurai och Ran funkar inte som SGBoH då får de nog vänta.

Angående C3i så verkar en del länkar vara döda, man behöver ha tillgång till länkarna och counters för att använda Battleboken till SGBoH

magnus lindström

Känns som Diadochoi är lite av den heliga gralen i GBoH, alla pratar om den få har sett den, alla vill ha den.