Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bizarr upplevelse från en fredag på Systemet

Startat av tinG, 12 april 2008 kl. 11:55:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Jag bara måste berätta om min bizarra fredagshandling på systemet...

Går fyllde min mellersta dotter 5 år och vi hade bjudit hem läkt och vänner på middag. Ledig från jobbet och hemma med två av tre döttrar. Jsg bestämde mig för att ta en tur till systemet för att skaffa hem lite rödvin till den planerade Moussaka som väntade gästerna.

Omkring lunch stormade jag och döttrarna (3 och 5 år gamla) genom systembolaget på Jaegersdorfplatsen i Majorna i Göteborg. Väl framme i kassan betalade jag med mitt VISA kort men precis när kassörskan skulle lämna över kvittot tittar hon för första gången upp på mig och kläcker ur sig:

- Har du legitimation?

Barnen stojjar och känger kring kassan, klättrar upp vid rullbandet och pratar med andra kunder. Jag skrattar till och undrar om kassatanten verkligen menar allvar. Hennes surmulna min övertygar mig om att hon faktiskt gör det...

- Va!? Det är mina barn som hänger över din kassastation där...
- Ja, men vi måste fråga alla under 30... Det här är Systemolaget.

Kunderna i kön bakom mig fnissar och kvinnan bakom mig säger:

- Du måste ju skoja?!

"Driver du med mig?!" säger jag, och får en ännu surare min till svar. Samtidigt kommer jag på att jag inte ens har mitt körkort med mig. Jag kan alltså inte bevisa att jag är 20 år gammal.

- Ja, jag har ingen legitimation, vad gör du åt det?

Tanten börjar bli riktigt obstinat, mumlar argt och ohörbart. Hon har en ritkigt dålig dag på jobbet, det är uppenbart. Efter en viss tvekan lägger hon undan mitt kvitto och börjar "blippa" igenom nästa kunds flaskor, mig ignorerar hon...

Ja, ja, ja... jag fick min alkohol till slut. Men man undrar vad som gick genom tantens huvud... Trodde hon verkligen att jag försökte fuska mig igenom Systemebolaget med två lånade/kidnappade barn för att komma över en bag-in-box australienskt rödvin och fyra tetrapack matlagningsvin? Trodde hon att jag bara var 19 år gammal och att jag förmodligen skaffat dom här ungarna i  14-15 årsåldern?

Fan vad trygg man kan känna sig i Sverige, att det finns ansvarfulla tjänstemän på de statliga bolagen som ser till att allt går rätt till.

/Jonas Multing, 36 år gammal och tre barnsfar.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Hon utgick givetvis från att du, 17 år gammal, sminkat dig för att se äldre ut och lånat ett par barn på ett lokalt dagis. Allt för att köpa ett par flaskor vin (vilket ju ofta är drycken med stort D när det gäller 17-åriga grabbar...  :?  )

Plikten framför allt!  :up:
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

Ungefär lika kul som när jag gick på systemet med en 18-årig släkting förra sommaren. De vägrade sälja till mig eftersom det var ett uppenbart försök till langning. Jag skulle in och köpa en massa sprit till en familjefest och hade med honom som bärhjälp.

Hurra för systemet!  :twisted:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BernadotteOnline

Tänk den som ändå kunde bli tagen för att vara under 30. eller omyndig på Systemet.

Den tiden är sedan länge borta.

Jonas - njut medan illussionen varar!   :wink:

Vvornth

Man måste se till att köpa deras mut-varor som är framställda på attraktiva positioner i butiken bara! Då sveper dom en raka vägen igenom.

Anitra ser er från Småland!!!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

silversixx

Tackar vettja systemet i Eriksberg. De enda gångerna de frågat om leg är de gånger jag inte haft det med mig... Fantastisk Murphy...

Och Systemet vid Klippan är alltid lite lotto när det kommer till arga kassörskor som inte ens säger hej och alkisar som kissar vid korgarna...

Andreas Johnson

Jag fyller 34 i år och har visat leg på bolaget flera ggr, senast under förra året. Erfarenheten är att det nästan uteslutande är äldre kvinnor som vill se leg...

Vet inte vad man ska tycka riktigt, å ena sidan ska man väl vara glad att man inte ser för gammal ut men å andra sidan är det något mycket förnedrande att behöva legitimera sig för att fä ut några starköl.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Johnson

Till saken hör ju även att personer som helt uppenbart har allvarliga alkoholproblem sällan brukar ha några problem att få köpa med det som dom behöver.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

silversixx

Det känns som att man förutsätter att en skäggig, solbränd och alkismager herre bör ha åldern inne för att kunna uppfylla de tre ovanstående kriterierna för en A-lagare...

Rydfalk

Citat från: "Andreas Johnson"Erfarenheten är att det nästan uteslutande är äldre kvinnor som vill se leg...

De är bara ute efter din kropp och vill bara veta din ålder och ditt namn.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Snowfox

Ta det som en komplimang. Du har ett försteg i den ungdomskult som mediasverige hyllar och försöker göra till "Det rätta sättet att se på samhället".

Eller oxå är det som Rydfalk säger, de är ute efter din kropp. Namn och personnummer och du är i deras klor.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

tinG

Komplimang javisst!

Det sjuka igår var att bitterf***** vägrade inse att hon gått ett steg för långt. Det var skrattretande, och hela kön skrattade ut henne. Jag kan intyga att det INTE fanns något uns av leende över henne själv.
Antar att hon tog sitt myndighetsutövande på fullaste allvar.
Heja det trygga säkra Sverige!
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Paja inte mina illusioner, Jonas! Jag gillar ju systemet!... :cry:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Paja inte mina illusioner, Jonas! Jag gillar ju systemet!... :cry:
Jag med, fram tills i fredags...
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Aha!

Annars så kan du alltid åka över bron och ta tag i närmsta arbetare i hamnen Jonas. Finns en hel oas av trevliga herrar som kan erbjuda riktig fulöl för fina priser (och vin med).