Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

BAR Volume 6: MONMOUTH COURTHOUSE

Startat av dagon, 17 april 2008 kl. 11:40:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

dagon

För alla lyckliga som pre-ordrat detta spel så kan jag meddela att CoA började skeppa ut det igår!  :up:
Tar dock säkert ett par veckor innan det når Svedala...sen får man se vad tullhärket hittar på denna gång.  :down:
För Kung och Fostervatten

BigPapaBear

Krigföring på fel kontinent i min bok. Men gillar jag systemet (har inte fått spelet än...) har jag ju alltid det kommande Prag att se fram emot.  :up:
En mycket bitter liten man.

dagon

Håller till viss del med om det där med kontinent (även om det delvis är trupper från "rätt" kontinent med i spelen), ser mer fram emot Prag än vad jag ser fram emot detta spel.

På tal om detta så kommer BAR serien utvidgas från sjuårskriget till att också täcka spanska tronföljdskriget - först ut är Fontenoy. Mer BAR-bataljande på Europas svartbrända mylla alltså.  :ultra:

BigPapaBear

Citat från: "dagon"Håller till viss del med om det där med kontinent (även om det delvis är trupper från "rätt" kontinent med i spelen), ser mer fram emot Prag än vad jag ser fram emot detta spel.

På tal om detta så kommer BAR serien utvidgas från sjuårskriget till att också täcka spanska tronföljdskriget - först ut är Fontenoy. Mer BAR-bataljande på Europas svartbrända mylla alltså.  :ultra:

Trevligt! Vågar man gissa att de tar sig an den österrikiska diton efter det? Det är ju vägg-i-vägg med sjuårskriget...

dagon

CiteraDet är ju vägg-i-vägg med sjuårskriget...

Japp, och i nästa port lurar Stora Nordiska!  :P

P-O Jönsson

Har fått CoA´s löfta att de ska kriva "paper games" på tulldeklareringslappen. Hoppas att det blir en positiv effekt.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

Citat från: "dagon"Håller till viss del med om det där med kontinent (även om det delvis är trupper från "rätt" kontinent med i spelen), ser mer fram emot Prag än vad jag ser fram emot detta spel.

Mr Besserwisser:

Du menar Österrikiska tronföljdskriget? ;)

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Mr Besserwisser:
Jag tror det är Messerschmitt du menar.
"Randomization is too important to be left to chance"

dagon

CiteraDu menar Österrikiska tronföljdskriget?

Helt riktigt! Fontenoy från Österrikiska tronföljdskriget ska det vara. Ursäkta min sinnesförvirring. Därifrån är det sedan ett litet hopp till Spanska dito och Stora Nordiska. Skulle vara grymt intressant med BAR-spel baserade på slag från dessa krig också.

CiteraHar fått CoA´s löfta att de ska kriva "paper games" på tulldeklareringslappen. Hoppas att det blir en positiv effekt

Bra jobbat! Vi får hoppas att vi slipper tullmongot.

P-O Jönsson

....och kanske nått litet från Hattarnas krig.......

dagon

Ahh kanske ett Villmanstrand på g?  :)
Hur går det med dina efterforskningar där - kollat Krigsarkivet än? Känns ju annars ganska tunnsått med källor för det slaget...

BigPapaBear

Citat från: "Peojon"....och kanske nått litet från Hattarnas krig.......

Eller Hattifnattarna.  :)

P-O Jönsson

Har grävt igenom de källor jag hittat på Stadsbiblioteket, en svensk OoB börjar ta form.

magnus lindström

Hmm men för att gå tillbaka till tidigt 1700-tal så krävs väl en del ändringar. Pikar och sånnt.

dagon

CiteraHmm men för att gå tillbaka till tidigt 1700-tal så krävs väl en del ändringar. Pikar och sånnt.

Japp det skulle innebära specialregler och modifierade värden på själva enheterna. Är dock övertygad om att BAR skulle vara en utmärkt utgångspunkt att börja modellera ifrån.

En annan approach vore ju att utgå ifrån Musket & Pike serien eftersom nu Skånska kriget verkar ligga på ritbordet hos GMT. Har dock aldrig testat det systemet. Men systemet i sig är väl designat för pikar, linjärtaktik och allt annat vad tidens militära doktriner innebär om jag förstått det rätt.