Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel för flickvänner

Startat av Jezjov, 2 maj 2005 kl. 01:11:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

Jezjov

Jag har tänkt mig göra ett försök att få min flickvän att prova på ett blipp/hex-spel och hoppas på att få henne att uppskatta det. Hon spelar gärna andra spel med visst inslag av taktik, som Junta eller Runebound, varför det inte borde vara helt omöjligt att lyckas. Problemet är nu bara att hitta ett passande nybörjarspel. Spelet bör uppfylla vissa krav:
- Det bör ha så enkla regler som möjligt, jag vill inte att hon tappar intresset bara av att höra reglerna. Det är inte heller så uppmuntrande om helt oväntade saker kan hända bara för man inte känner till någon obskyr regeldetalj.
- Det måste ha ett tilltalande yttre (hon höll på att kräkas när hon fick se mig packa upp kartan till Blood on the snow).
- Det bör inte ta allt för stor plats (vår lilla lägenhet rymmer inget WiF)
- Det ska gå att spela med endast två spelare. Vi är båda nattmänniskor pga nattarbeten och har lite svårt att finna medspelare när andan faller på framåt småtimmarna.
- Det är en fördel om det är ganska snabbspelat och inte har allt för hög counter-täthet.
- Tidsperioden spelar ingen roll, men jag gissar mig till att figurer är bättre än NATO-symboler på spelpjäserna.

Har ni några tips på spel jag skulle kunna pröva? Vilka spel använder ni för att introducera folk till hobbyn?
Får jag några bra tips lovar jag att återkomma med en lägesrapport.

Scipio

I så fall skulle jag rekomendera Memoir '44. Det upfyller alla dina kriterier på pricken som jag ser det.
Jag har själv spelat det en del med min egen flickvän som uppskattar det mycket.
Det tar en timme att spela och det brukar vara en del action och ge mersmak så det blir ofta mer än bara ett scenario åt gången.

Kolla in lite bilder på Boardgamegeek:
http://www.boardgamegeek.com/imagegallery.php3?gameid=10630

"Randomization is too important to be left to chance"

Jezjov

Visserligen inga 'counters', men enkelt att få tag på. Tackar för tipset!

Scipio

Citat från: "Jezjov"Visserligen inga 'counters', men enkelt att få tag på. Tackar för tipset!
Nä men det är figurer i stället för natosymboler...

tinG

Min lista med 'tjejiga spel'! ;)
    - AH's Gettysburg '88 (fanns ett gäng spel i samma anda: bla. Midway och Bulge)
    - AH's Storm over Arnhem (ej hexbaserat)
    - GMT's CDG-serie - ffa. Paths of Glory, Wilderness War och Thirty Years War, mer avancerade For the People och Empire of the Sun (de flesta av dessa spel är ej hexbaserade)
    - GMT's SPQR (finns i 'simple' version)
    - GMT's Ancient World series - Rise of the Roman Republic, Carthage kommer snart.
    - MMP/Gamer's CWB (starta med små scenarion)
    - MMP/Gamer's TCS (starta med små scenarion)
    - MMP/Gamer's SCS - Drive on Paris, OP:Michael, Mighty Endeavor (starta med små scenarion)
    - Columbia Games' blockspel - Rommel in the Desert, Hammer the Scot, Glory!
    - CoA's Close Action
Möjligheterna obegränsade!

/Jonas

ps. ...ASL har jag personlig erfarenhet av... visserligen gick dt bara en gång men jag tror ändå på ASL!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Min lista med 'tjejiga spel'! ;)

ASL? Kul brudar du känner. Skulle nog satsa på Memoir 44 istället.  :o

CanuckWannabe

Age of Napoleon, snyggt och lätt.

http://www.boardgamegeek.com/game/8490
(reglerna finns att ladda ner där också)

Snygga brickor

http://www.boardgamegeek.com/image/57033
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Jezjov

Oooh. Här fanns outtömliga källor av tips.
Visserligen hade jag OP:Michael hemma, men Memoir '44 såg ut att vara det visuellt mest tilltalande.
Har just införskaffat spelet. Nu ska vi se...

Holmgren

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går. Goda underrättelser kan rädda liv!  :D
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

tinG

Citat från: "Anders Fager"Skulle nog satsa på Memoir 44 istället.  :o

Min kvinna dömmer totalt ut det "plastiga" Memoir 44! I mitt tycke ett tecken på mycket god smak!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"
Citat från: "Anders Fager"Skulle nog satsa på Memoir 44 istället.  :o

Min kvinna dömmer totalt ut det "plastiga" Memoir 44! I mitt tycke ett tecken på mycket god smak!

Vad föreslog hon istället? Gyttjebrottning?  :up:

Jezjov

En försöksserie med Memoir '44 har inletts.
Första experimentet utföll med mycket gott resultat. Spelet verkade tilltala min bättre hälft på många sätt. Nu ska vi bara låta detta få verkan innan vi plockar fram något mer hard-core.
Jag är faktiskt förvånad över att själv fann spelet riktigt underhållande. Med tanke på plastigheten fruktade jag tärningslaviner a la Axis and Allies. Det ser ut som att jag hade fel i det.

Tack Scipio för det utmärkta tipset. Det första scenariot som endast innehöll infanteri krävde ett minimum av regelstudier för att kunna spelas, därför snabbt till 'action'. Spelplanen var vacker att se på (varmare färger än på fotona). Det var mycket snabbspelat och krävde inga avbrott för att slå i regelboken. Kort sagt ett krigsspel light, perfekt som introduktion för presumptiva nybörjare.

Dock tvingas jag nu bära hundhuvudet till revanschtillfälle, för att mina stackars tyskar blev kringrända och massakrerade.  :oops:

A F

Citat från: "Jezjov". Kort sagt ett krigsspel light, perfekt som introduktion för presumptiva nybörjare.

Hobbyn behöver fler sånna spel. Vi kan inte visa upp Europaserien för någon normal människa och säga "verkar det inte spännande: EN KUBIK PAPP!?!?!"

Citat från: "Jezjov"Dock tvingas jag nu bära hundhuvudet till revanschtillfälle, för att mina stackars tyskar blev kringrända och massakrerade.  :oops:

Detta är det stora problemet med att spela med kvinnor. Man får däng.

Scipio

Citat från: "Jezjov"Tack Scipio för det utmärkta tipset. Det första scenariot som endast innehöll infanteri krävde ett minimum av regelstudier för att kunna spelas, därför snabbt till 'action'.
Kul att ni gillade det!  

Jag tycker det är ett bra spel för att det är tillräckligt mycket krigsspel för att man skall få lite smak av vad som händer men lagom mycket sällskapsspel så att det går att använda på icke invigda för att sakta sänka dom ner i krigsspelsträsket...    8)

Elias Nordling

Min flickvän gillade inte Memoir ´44. Hon tyckte miniatyrerna gjorde det hela obehagligt verkligt. Annars är hon en dängare på flygspel som Down in Flames. Men det är ju inte hexer och blippar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"