Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Taktikfrågor (något OT)?

Startat av CanuckWannabe, 2 maj 2005 kl. 14:16:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

CanuckWannabe

I Age of Napoleon kan franska trupper under befäl av Bernadotte strida mot svenska trupper under Karl XIV Johan. Eftersom samma person i det fallet kommenderar bägge sidorna så undrar jag om någon har ideer om hur man skulle lösa en sådan situation praktiskt?  :D
Ska man stå mitt i mellan armeerna och ge order? Kommer man att lyckas med ett överraskningsanfall mot sig själv?  :wink:

Jag antar att det är många här som har solospelat spel som är avsedda för två som har bra lösningar på problemet.  :)
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Scipio

Jo, vi har också noterat denna intressanta paradox.  :)

Som svar på din fråga så föredrar jag själv att dela ut order för anfall i gryningen från läger A. Sen så ger jag mig av till läger B och tar mig en redig bläcka.
När jag sedan vaknar på morgonen så kommer anfallet som en total överaskning och under förutsättning att man hanterar plåtkepsen så blir det en stressig förmddag.
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "CanuckWannabe"...så undrar jag om någon har ideer om hur man skulle lösa en sådan situation praktiskt?  :D

Massor av LSD. Funkar jämnt.

I ett scenario till rollspelet Vampire så finns det en personlighetsklyvd vampyr som har ägnat de senaste femtio åren åt att bekriga sig själv via ombud. Klart intressant.

Holmgren

Flyttar tråden till Strategi och Taktik.

Tråd flyttad
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Elias Nordling

CiteraEftersom samma person i det fallet kommenderar bägge sidorna så undrar jag om någon har ideer om hur man skulle lösa en sådan situation praktiskt?

Vi valde att betrakta det som något hämtat ur ett Star Trek-avsnitt: Goda Bernadotte mot onda Bernadotte från en annan dimension. Den Onda Bernadotte har givetvis bockskägg.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

CanuckWannabe

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraEftersom samma person i det fallet kommenderar bägge sidorna så undrar jag om någon har ideer om hur man skulle lösa en sådan situation praktiskt?

Vi valde att betrakta det som något hämtat ur ett Star Trek-avsnitt: Goda Bernadotte mot onda Bernadotte från en annan dimension. Den Onda Bernadotte har givetvis bockskägg.

Vem är den onde?
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Elias Nordling

CiteraVem är den onde?

Visste väl att frågan skulle komma! Svårt val, men jag lutar åt svampen.

A F

Det här tarvar en följdfråga som diskuterats på min nuvarande befattning i Försvarsmakten. Där vi befinner oss så finns det en risk för att utan förvarning konfronteras med Stridsbåtchefen HKH Carl-Philip Bernadotte. Tituleras denna "Prinsen"; "(Båt)chefen" eller "Fänrik Bernadotte"? Vad sa dom till HKPFö Prins Philip (av England) under Falklandskriget? :?

Tommy Röhs

Citat från: "Anders Fager"Det här tarvar en följdfråga som diskuterats på min nuvarande befattning i Försvarsmakten. Där vi befinner oss så finns det en risk för att utan förvarning konfronteras med Stridsbåtchefen HKH Carl-Philip Bernadotte. Tituleras denna "Prinsen"; "(Båt)chefen" eller "Fänrik Bernadotte"? Vad sa dom till HKPFö Prins Philip (av England) under Falklandskriget? :?

Skulle säga att det beror i vilken sammanhang du stöter ihop med honom.
I fält borde det vara Fänrik Bernadotte (eller båtchefen)
Annars blir det nog till att kalla honom Prinsen.
Men varför inte fråga honom? Han borde ju veta...  :wink:

Tror du menar Prince Andrew, Duke of York.
Prince Philip, Duke of Edinburgh är Prins Andrews pappa.

Elias Nordling

CiteraVad sa dom till HKPFö Prins Philip (av England) under Falklandskriget?

Denna fråga kompliceras avsevärt av att ingen ens med säkerhet verkar veta vad den brittiska kungafamiljen har för efternamn! Men den eminenta sajten The Straight Dope har naturligtvis rett ut saker och ting:

http://www.straightdope.com/classics/a2_136.html

A F

Citat från: "Elias Nordling"Men den eminenta sajten The Straight Dope har naturligtvis rett ut saker och ting:

http://www.straightdope.com/classics/a2_136.html

Fullständigt lysande. Fullt i klass med att det i Riket finns en fankommité som sammaträder en gång om året för att dela ut segernamn att bäras på Svenska regimentens fanor. Bristen på krig och snart även regimenten gör att man raskt går över till ärstsoppa och punch.

tobias

Då vi har beslutat stänga ned forumet "Strategi & taktik" flyttas denna tråd till "Krigsspel" istället.

Tråd flyttad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå