Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Div frågor om IB77

Startat av marjo, 8 maj 2008 kl. 22:38:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "marjo"Hmm ja det syns faktiskt lite tydligare, är det ljusblå strecket till för att man lättare skall hitta mitten när man bygger blippen?

Nej. För att du ska se vilka brickor som hör till samma kompani.

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

OK, mitten av 80-talet, då är det org PB63 som gällde. Ett par år senare kom org PB63M med en del ändringar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

marjo

Fager: fast det ser man ju på numret? Även om jag håller med om att en färg underlättar med. Även om det blir ganska klurigt att få reda på vilka färger alla kompanier hade?

Lundin: vissa av dedär brickorna är ganska svårlästa med 2 miljoner olika siffror. Även om det är ganska snygga.

marjo

CiteraOK, mitten av 80-talet, då är det org PB63 som gällde. Ett par år senare kom org PB63M med en del ändringar.

Ahh.. då får jag bygga om lite, men om jag ändå gör om brickorna så spelar det ju inte så stor roll.
Hade PB63 brobandvagn med? Och när gick man över till PB77? samt IB77?

/Martin

A F

Citat från: "marjo"Fager: fast det ser man ju på numret? Även om jag håller med om att en färg underlättar med. Även om det blir ganska klurigt att få reda på vilka färger alla kompanier hade?

Tro mig. Det hjälper.

marjo

Ok skjuter en följdfråga från höften, hade kompanierna i Sverige olika färger? tex PV Rött Brigadspaningskompani Rosa? Eller brukar det sättas lite hur som ? Spelar aldrig "moderna" krigsspel som har flerfärg på blipparna.

Strv102r

Citat från: "marjo"
CiteraOK, mitten av 80-talet, då är det org PB63 som gällde. Ett par år senare kom org PB63M med en del ändringar.

Ahh.. då får jag bygga om lite, men om jag ändå gör om brickorna så spelar det ju inte så stor roll.
Hade PB63 brobandvagn med? Och när gick man över till PB77? samt IB77?

/Martin

Det har aldrig funnits något som hetat PB77. I pansartrupperna ersattes org 63 på slutet av 80-talet av org 63M som  sin tur ersattes av org 90 (MekB90 och PB90) under 90 talets första halva. Denna realiserades dock bara fullt på MekB18 (Gotlandbrigaden). Under 2000 talets första år kom org 2004 som nu ersätts av org 09.

PB63 hade inte brobv från början. Dessa kom under 70-talet. IB77 kom undet 70-talets slut men ersatte inte IB66 som levde kvar parallellt in på 90 talet. Jag minns inte vad Norrlandbrigaden innan NB85 hette men det var något med NB6...

Skillnaderna mellan i org 63, 63M, 90 och 2004 är faktiskt ganska små. Grundkonceptet var så in i h-vete bra att det ännu anses vara det bästa i världen. Org 2009 är ett radikalt avsteg och grundar sig helt på fredsrationalitet och ekonomi. Taktiska hänsyn är helt irrelevanta.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

marjo

Oj här lär man sig massor på en gång, samt att jag i fortsättningen skall kontrollera mina fakta bättre från början.  Lite som "Mät två gånger, kapa en" när det gäller snickeri  :)

Är skyldig flera personer här vetebröd i varierande mängd börjar det kännas som  :)

A F

Citat från: "marjo"Ok skjuter en följdfråga från höften, hade kompanierna i Sverige olika färger?

Alla pi-plutoner hade en sällsynt bögig rosa...

Seriöst. Nej. Man hade olika anropsbigram, däremot.  Du kan ju göra så att du låter alla brickkor från en bat ha olika nyanser av gult eller så.

Rydfalk

Citat från: "Anders Fager"Bättre. Tunnare streck. Mindre färgblindtest över det gul-blå. Förbandsbeteckning i avvikande färg.                                    

Schnyggt!  :up:

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

marjo

Synd att det inte är italienare under mussolini, då hade de kunnat ha 4 nyanser av brunt  :lol:

marjo

Ok den slutgiltiga lösningen på kartfrågan..

http://www.rafen.net/leader/karta.pdf

Obs!! Stor så det tar ett tag att ladda.

:up:

Strv102r

Färger användes, och används, i grundutbildningsorgansiationen inom kompanier för att märka upp plutonsmateriel. Finns dock ingen vedertagen färgkod som gäller generellt. I Sverige var vi negativa till att märka ut stridsfordon, eller fordon överhuvudtaget, då detta underlättar identifiering för motståndaren. Detta gäller ännu, inte minst i utlandsstyrkan.

Andreas Lundin

Citeravissa av dedär brickorna är ganska svårlästa med 2 miljoner olika siffror. Även om det är ganska snygga.

Håller med, men efter en eller två rundor av ett spel, så kan du siffrorna i huvudet eftersom det är så få olika counters. Spelet är dock rätt så kasst.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East