Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Forgotten Axis: Finnish campaign

Startat av Janne, 12 maj 2008 kl. 17:23:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Janne

Hej,

har någon spelat detta spel från decision games (och ska tydligen utkommit med ett magasin om olika konflikter där de inkluderade spel med tidningen)? Jag tror regelsystemet är nåt slags standard system då fler spel bygger på samma regler.

1. Hur ser man vilka enheter som är tanks och infanteri?

2. När någon måste fly, säg 2 steg, måste alla enheter i striden fly eller flyr man t.ex. ett steg med två enheter, eller 2 steg med enhet?

Har massa fler frågor men kommer inte på dem just nu... Hoppas nån har koll på detta!

Tack så heeeemskt mycket på förhand!!

Andreas Lundin

Mer info här kanske? [klicka på bilden]

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Spelet är en nyutgåva (med vissa ändringar) av två av Pacific Rims  enkla Just plain wargames spel (Salla 41 & Kestenga). Jag har såväl Forgotten axis som orginalen men har bara spelat orginalen. Salla är det bättre spelet av de två även om Kestenga är OK.

Rent generellt kan man säga att i nästan alla spel så måste alla i striden deltagande förband retirera vid reträttresultat, men om man väljer förluster istället så räcker det med att ett förband tar en förlust för att man ska slippa retirera med alla. Antingen tar ett förband en/två/tre förlust(er) eller så retirerar alla en/två/tre hex(or). Så är det också i orginalspelen. Ofta kan man kombinera detta. Vid ett resultat av tre kan man retirera alla en eller två hexor och låta ett eller två förband ta vardera en förlust. Detta simularar avvägningen försvarsstrid (här står vi och dör) och fördröjningstrid (vi backar och ger terräng men bevarar stridsvärdet) på ett ganska bra sätt.

Förbandsymboler:

Förbanden med X i rektangeln (ser ut som kuvert) = infanteri
Förbanden med en oval (ser ut som en stridsvagns band) = Pansar/stridsvagn
Förband med båda ovanstående = pansarskytte/mekaniserade skytteförband.
Förband med ett diagonalt streck i (halvt infanteri) = kavalleri/spaning/underättelseförband
Förband med en prick i (ser ut som en pjäsmynning) = artilleri.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Glömde att i spelserien (Just plain wargames utgåvorna) ingår mer spel.

Av dessa har jag även Demyansk (undvik) och Taman 42 (en osannolik höjdare! Skaffa omedelbart! Tror att även den givits ut av decision games i numret Forgotten axis Rumanian nånting).
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Har du en timme eller två till övers kan du raskt bläddra igenom den här länken (eller så kan du scrolla tills du hittar det du söker). Rejäl genomgång av NATO-symboler (vilket är det som används i 99% av alla krigsspel med pappbrickor).

http://images.military.com/ResourcesSub ... _Guide.pdf
En mycket bitter liten man.

Rydfalk

Citat från: "BigPapaBear"(vilket är det som används i 99% av alla krigsspel med pappbrickor).

Bland undantagen är MMP's Grand Tactical Series där man använder respektive lands symboler -- ungefär lika delar coolt, allmänbildande och bara förvirrande  :wink:

Tex undrar jag vad 1/V/8 i det nya "No Question of Surrender" är... Italienska postiljoner i Nordafrika?

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

BigPapaBear

Citat från: "Rydfalk"Bland undantagen är MMP's Grand Tactical Series där man använder respektive lands symboler -- ungefär lika delar coolt, allmänbildande och bara förvirrande  :wink:

Att man då även väljer att ha bilder på pansarenheter är helt oförklarligt (även om det är tjusigt).  :?

Rydfalk

Citat från: "BigPapaBear"Att man då även väljer att ha bilder på pansarenheter är helt oförklarligt (även om det är tjusigt).  :?

Du kom ju just med förklaring... Det är tjusigt  :wink:

/Mikael

ulve

alltså mängden information på de där blipparna är värre än asl tycker jag. speciellt eftersom färgen på texten och bakgrunden på texten spelar roll. Har iofs bara spelat igenom introduktionsscenariona till Devil's Cauldron så jag kanske inte hunnit få in det i ryggmärgen än.

Rydfalk

Tycker att delar är klart överdesignade, men jag tycker det rullar väldigt bra det lilla jag hunnit testa det - 5-6 varv av introscenarior. Just kopplingen färger och tabeller är ett bra stöd.

/Mikael

Andreas Lundin

Citeraalltså mängden information på de där blipparna är värre än asl tycker jag

Mig stör det inte. Vad exakt är jobbigt med det? :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

ulve

mest att det är så vansinnigt mycket information. ett tjog siffror som kan vara i olika färger. det tar ett bra tag före det kommer naturligt på något sätt. varje gång jag kollar på en blipp måste jag titta på förklaringen. Har dock som sagt inte spelat så mycket än så chansen att det kommer är fortfarande stor.

BigPapaBear

Citat från: "ulve"mest att det är så vansinnigt mycket information. ett tjog siffror som kan vara i olika färger. det tar ett bra tag före det kommer naturligt på något sätt. varje gång jag kollar på en blipp måste jag titta på förklaringen. Har dock som sagt inte spelat så mycket än så chansen att det kommer är fortfarande stor.

Det är i det här läget som jag fliker in hur mycket bättre och smidigare det är i OCS.  :D  Men det vet ni ju redan...  :oops:

ulve

ja vi vet att du trycker det :) än har jag inte hunnit spela ocs en enda gång och jag litar inte 100% på dig så jag har ingen aning ;)

Holmgren

Citat från: "Rydfalk"Tex undrar jag vad 1/V/8 i det nya "No Question of Surrender" är... Italienska postiljoner i Nordafrika?
Men vad är det då? För det kan väl inte vara en pansarillustration?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!