Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Boxarupproret

Startat av Organ, 20 maj 2008 kl. 15:00:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Jag vill läsa en bra bok om boxarupproret. Finns det någon vänlig själ som kan rekomendera någon?
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

silversixx

Är det opiumgrejen när en massa kineser springer runt och kung-fuar ihjäl en massa britter? Nån gång under det sena 1800-talet.

Organ

Citat från: "silversixx"Är det opiumgrejen när en massa kineser springer runt och kung-fuar ihjäl en massa britter? Nån gång under det sena 1800-talet.
Du är inte helt ute och cyklar. Info här: http://en.wikipedia.org/wiki/Boxer_rebellion
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Rydfalk

Allt du behöver veta finns här!

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

sfclinken

Mannen från Peking

Då måste jag ju rekomendera denna som står i min hylla. Garanterat lättläst och innehåller faktsikt en massa historiska kommentarer. På samma gång måste jag ju bara rekomendera Mannen från Zululand och Mannen från Öknen i samma serie.....ÄVENTYRENS MÄN från mitten av -70 talet.

LÄS!! :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Organ

Citat från: "sfclinken"Mannen från Peking

Då måste jag ju rekomendera denna som står i min hylla. Garanterat lättläst och innehåller faktsikt en massa historiska kommentarer. På samma gång måste jag ju bara rekomendera Mannen från Zululand och Mannen från Öknen i samma serie.....ÄVENTYRENS MÄN från mitten av -70 talet.
Jorå jag har den. Faktum är att det var genom att läsa Mannen från peking nån gång under tidigt 80-tal som jag för första gången hörde talas om boxarupproret, och utan den skulle jag med största sannolikhet inte startat denna tråd.

Coolt att det är fler än jag som minns denna superklassiker! :up:  :up:  :up:

Elias Nordling

Läste en bra bok om Boxarupproret för en tid sedan, men jag hade lånat den och kommer inte ihåg vad den hette. Generellt tror jag att det för ovanlighets skull är så att de flesta böcker om ämnet är bra. Det är helt enkelt ett så tacksamt ämne att det är svårt att misslyckas.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"