Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Operation Spark

Startat av Strv102r, 13 juni 2008 kl. 13:54:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 7 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

R

Läget vid lunch 13 januari.

Mina anfall gick ungefär som planerat.

8. armén bröt i den 223 div ställning på bredden.

2 shockarmén med 128 och 98T lyckades nedkämpa larmbataljonen (den var stark med bra Pvförmåga) i LIPKI. 32HTR och delar ur 98T jagade bort de två Pz III kompanierna i västra LIPKI medan 32HTr, ett reg ur 372 och delar ur 11 skid lyckades jaga bort Tigerkompanierna också! LIPKI är taget!

67. armén: Fienden i  nordvästra SCHLUSSELBURG nedkämpades i stormelden varför vi nu har ett genombrott i SCHLUSSELBURG.

86 och 136 lyckas återta terrängen vid södra skuldran och kasta fienden tillbaka in i MARINO. Den fientliga artelden fortsätter vara mördande när vi framrycker över NEVAs is.

13, 45G och 123 lyckas vidga inbrytningen och faktiskt åstadkomma ett genombrott. Förlusterna på 45G är stora medan 123 kommer lindrigt undan.

Sedan händer det oväntade. Tysken tvingar till sig initiativet!

502, 226 och 503 med delar ur 96 genomför ett anfall mot 372 och 122T. 122T T-34:or nedkämpas och resterna (T-60 och skytte) flyr medan 372 regementen tvingas bakåt. Hans Tigrar är nu åter i stridskontakt med 32HTr KV1.

227 anfaller även 11 skid i västra delarna och når blandad framgång. Delar av 11 skid nedkämpas medan andra avvisar anfallet. Dock är 11 skid öde nog beseglat i kombination med 503. De kommer att nedkämpas.

223 skytte dras ur bakåt och tillförs en nyanländ skyttebataljon. Detta gör att en ny motståndslinje upprättas, dock inte i förberedda ställningar.

170 div bataljoner i norra och östra SCHLUSSELBURG dras ur vilket medger att med det till 170 understöllda 322 säkreg så har en ny linje upprättats även här. Inte heller här i förberedda ställningar. SCHLUSSELBURG är taget!

1 reg om två bataljoner ur 28 jägardiv anländer till fi och underställs 5 div och dessa sätts in för att laga hålet mellan 5 och 170 som uppstått efter 123 anfall.

Nu blir det intressant att se vem som tar initiativet på eftermiddagen!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Förresten!

Förluster efter första dagens strider (de är aningen inaktuella efter att förmiddagen av andra dagen gått och de har ju inte varit oblodiga strider...)

Hitleristerna:

1 Div: 4 st skyttebat 33% förluster
          Spanbat 75% förluster
          1 st Pvkomp 50% förluster

5 Div: 1 st skyttebat 16% förluster (men var ju knappt i strid första dagen)

170 Div: 1 skyttebat nedkämpad
             1 skyttebataljon 33% förluster
             Spanbat 75% förluster

222 Div: 1 skyttebat 16% (men återigen, var knappt i strid första dagen)

227 Div: 1 skyttebat 45%
             1 skyttebat 84%
             Spanbat 20%

207 Säkreg (underställt 227 Div i LIPKI): 2 Skyttebat nedkämpade, 1 50%.

Röda armén:

8 armén: 265 div: 30%
              286 div: 10%
              73 brig: 20%

2 Shock: 128 div: 40%
              147 div: 75%
              256: div 10%
              327 div: 16%
              372 div: 16%
              376 div: 30%
              122T: 12%
              32HTr: 40% (delvis ersatta av ersättningsvagnar)
              500Tbat: 50% (T-34)
              503Tbat: 25% (T-60)
              507Tbat: 25% (T-60)

67 armén: 13 div: 10%
                86 div: 20%
                136 div: 20%
                268 div: 25%
                52 Ingbrig: 50%
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Y

Min plan för eftermiddagens anfall 13 januari:

8 armén ska fortsätta sina anfall medan 2 shock i stort försvarar tagen terräng och fortsätter låta artilleriet jobba loss på fienden framför 376 och 314. Jag vill dra undan mina Strv från hans Tigrar och se vad han gör i nordöst innan jag lägger mina kort där.

67 ska nu bygga klart bron över isen in i SCHLUSSELBURG så att mina T-34 kompanier kan komma över. Detta kommer att ske under natten så att tidigast i morgon bitti kan vi anfalla med Strvunderstöd från SCHLUSSELBURG. I väntan på det får artilleriet underhålla Frtitzarna.
13 och 268 div ska till sist ta byn där I/100/5div och ett Pv-komp ur 170 hindrar vår utbredning åt öster.
123 och 45 G ska nyttja vunnen framgång och anfalla åt öster.

Strv102r

I

Tysken tog inititiativet under eftermiddagen och agerade först.

28 jägarreg och en bataljon ur 5 div genomförde ett motanfall mot 123 div tät och kastade denna bakåt. Han upprättade nästan strandförsvaret på nytt.

I nordost fortsatte 502, 503 och 226 sina anfall med understöd av två bataljoner ur 96 div och håller på att återta LIPKI. 227 div och 2 Pz III komp nedkämpar större delen av 11 skid. Med undantag av 256 vinster har tysken nästan raderat ut mina framgångar i nordost.
223 justerade sina linjer men vidtog inge större åtgärder.

Strv102r

E

Läget när solen går upp den 14 januari.

Under slutet av eftermiddagen då jag kunde agera genomfördes anfall enligt pilarna.

67 armén lyckades med 123, 45G och del av 46 återta en litet brovuvud. 13 och 268 anfall blev ett fiasko. Tysk artillerield rev upp nästan alla anfallande förband (ett regemente ur 13 drabbades av kollektiv panik och flydde, upplöstes, bortom all räddning under spelets gång) och det av min arteld försvagade förvaret hade inga bekymmer med att avvisa de få som anföll in i byn. Alla dessa upprivna förband runt byn, inom synhåll från fi eldledare var inget bra, så de fick dra sig bakåt för att kunna samla sig. Detta innebar att allt vi vunnit i den terrängen gavs upp. Tysken utnyttjade mörkret för att besätta den terräng vi lämnade. Nu håller 13 bara strandkanten i drygt 1,5 km söder om MARINO! I nordväst har artilleriet omgrupperat och T-34 förbanden ryckt in i SCHLUSSELBURG där de förbereder sig för morgonens anfall!

I nordost drog jag ur 32HTr för att denna skall kunna motta ersättningsvagnar. I övrigt hände inte mycket utom att tysken manövrerar sig i utgångsläge för anfall mot 256 norra flank med 2 bataljoner ur 96. samt 502. 226 och 503 är i utgångsläge för anfall mot 372 och bortom dem artilleri, men också en Lv-bataljon med 85mm pjäser... 18 div manövrerar ut på isen och in i LIPKI från norr för att återta byn samt presentera ett hot i fi flank. Den tyska 636 säkbat som ingått i 503 sedan anfallets start tar svåra förluster i vår arteld och jag tror att den viker sig när vi anfaller på morgonen.
314 och 376 anfaller på eftermiddagen och gör inbrytningar i fiendens försvarslinje.

8 armén: Lokala motgångar till trots är anfallen på det hela framgångsrika. Under natten följer jag upp med förnyade anfall med 80/25Tr/265 och 286 samt 73. Vi når generellt framgång.

Jag är stoppad i nordost. I nordväst har jag haft begränsad framgång medan jag i väst får slåss som en furei för att behålla vad jag tagit. Jag är efter 48 timmars strid inte så mycket närmare en underhållslinje mellan LIPKI och SCHLUSSELBURG än vad jag var innan. Däremot bångnar 223 och 1 div under mina anfall... kanske ska jag satsa på "the big win"? Nyttja norra delarna för att binda hans förband, som hans  så snällt kört dit, för att ta MGA?

Då gäller att 8 armén ska ta MGA, södra delarna av 2 shock skydda flanken genom anfall mot SINYAVINO höjden medan övriga bara binder vad de kan.

Vi får se hur det utvecklar sig... Var sätter tysken in 61 inf div som nu anländer (svag div med bara två reg om två bat, men ändå) tillsammans med 4 SS POLIZEI (bara en infbat ännu, och en spaninsbat, men hela Lv och Pvbat samt artilleri). Den svarta brickan hos 227 är en fristående SS bataljon typiskt för huvuddelen av SS (undantaget 1, 2, 3, 5, 9, 10, 12 div och kanske 11) ganska kass. (Ok, 6 var väl OK 45 medan 17 kanske också var OK)

Det kan vara en idé att omvärdera målsättningen. Den bristande framgången att nå uppsatta förstahandmål kanske ska höja ambitionen? Jag kanske ska gå mot tredjehandsmålet direkt när framgång förvägras i norr? Det är ju inte planen som ska upfyllas, utan målbilden...

Strv102r

Förlustläget inför tredje dagen:

Hitleristerna:

1 Div (6 skyttebat):
3 st skyttebat 33% förluster
1 st skyttebat 60% förluster
Spanbat 75% förluster
Ingbat 40% förluster

5 Div (6 skyttebat):
2 st skyttebat 40% förluster
1 st skyttebat 80% förluster

28J div (2 skyttebat underställda 5 div)
Inga förluster än

170 Div (6 skyttebat):
2 st skyttebat nedkämpade
1 st skyttebataljon 60% förluster
1 st skyttebataljon 20% förluster
Spanbat 75% förluster
1 Pvkomp nedkämpat
1 Pvkompani 50% förluster

322 Säkreg (2 skyttebat underställda 170 div)
1 st skyttebat 12% förluster
1 st skyttebat 25% förluster

223 Div (4 skyttebat):
2 st skyttebat 50% förluster
1 st skyttebat 16% förluster
Larmbat 40% förluster

322 skyttereg ur 285 div (2 skyttebat underställda 223 div):
2 st skyttebat25% förluster

227 Div (6 skyttebat):
1 st skyttebat 13% förluster
1 st skyttebat 84% förluster
1 st skyttebat 40% förluster
Spanbat 20% förluster
Larmbat: 84% förluster

207 Säkreg (underställt 227 Div i LIPKI):
2 Skyttebat nedkämpade
1 skyttebat 50% förluster.

636 säkbat (underställt 227 Div i LIPKI):
60% förluster

Övriga bat:
III/159/69 div    33% förluster
III/390/215 div  60% förluster
502: 15% av PzIII
503: 10% av PzIII, 15% av Tiger I

Röda armén:

8 armén: 265 div: 30%
80 div: 5%
286 div: 16%
265 div: 33%
73 brig: 25%

2 Shock:
128 div: 60%
147 div: 75%
256 div: 10%
314 div: 5%
372 div: 40%
376 div: 35%
122T: 60% (alla T-34 utslagna)
32HTr: 12% (ersatta av ersättningsvagnar)
503Tbat: 50% (T-60)

67 armén:
13 div: 40%
45G div: 40%
46 div: 8%
86 div: 25%
123 div: 40%
136 div: 45%
268 div: 40%
52 Ingbrig: 50%
7 Gdsappörerna: 66%
61T (bara T-60): 40%

Fakta: 67 håller på att tappa stridsvärdet snabbt!

Slutsats: Om inget händer genombrott uppnås i söder under kommande dag kan 67 bara anfalla i en riktning och denna måste bli från SCHLUSSELBURG där vi nu slipper anfalla över isen genom minfält mot en nedgrävd fiende. Detta rimmar illa med mina tankar om en ny kraftsamlingsriktning mot MGA.

Strv102r

Q

Jag tar initiativet på morgonen och lyckas behålla det i ytterligare en impuls! Efter första impulsen ser det ut som bilden visar.

67 armén har haft framgång med 86 och 136 samt deras understödjande förband. Inget genombrott, men ett försök till så kanske...
Även 13 och 123 har framgång (men det kostar två regementen ur 45G! Återigen dessa anfall över isen genom artillerispärrar och mineringar mot nedgrävda kulsprutor) medan 268 slås tillbaka. Dock börjar det bli uppenbart att anfallen med bara 123 och 268 är meningslösa. Deras uppgift kommer bara att vara att binda så mycket fi som möjligt. 13s anfall kan få viss mening om man tillsammans med 136 kan ta MARINO från två håll.

147 sista regemente (efter de ofattbara massflykterna) underställs 314 div.

2 shock: 18 utplånar säkbataljonen och börjar omfatta LIPKIs västra delar. 71 framrycker bakom och förbi för att kunna anfalla vidare mot SCHLUSSELBURG. 314, 376 och 327 samt 16T är is tort sett framgångsrika och pressar 1 div bakåt. Det börjar knaka...

Även 8. armén är i stort sett framgångsrik. 223 viker. Men den tyska artillerielden orsakar återigen massflykt! Denna gång upplöses två (i stort intakta) regementen av 80 div! 1 Skyttebrig kommer att underställas 80 divstaben för att ge ett existensberättigande åt övrig struktur i divisionen.

Strv102r

Härnäst, under min andra impuls då jag behöll initiativet, ska 8 armén öka pressen på 223 liksom södra delen av 2 shock ska mot 1 div. Förhoppningsvis kollapsar de under trycket. I norr ska vi hålla utom längs sjökanten där vi ska fortsätta anfalla i syfte att nå 67 arméns täter.

Dessa ska anfalla mot öster och söder (MARINO) medan man i söder (mot 5 div) bara genomför strid i syfte att binda.

Strv102r

Inför tyskens reaktion ser det ut så här:

67: Alla anfall lyckades. Detta innebär inget speciellt i söder där det ju bara gäller att binda. 13 anfall mot södra MARINO möter effektiv spärreld för de förband som anfaller över isen (igen...) och anfallet kan bara fullföljas av de över land anfallande. Detta räcker dock för att driva fi flykten och i samband med 136 fortsatta lyckade anfallin i norra MARINO så börjar tyskens situation inne i MARINO att se usel ut. Även 86 har framgång och fiendens försvarslinje sviktar. En bataljon ur 170 drabbas av panisk upplösning under anfallet.

2 shock: Både 18 och 71 har framgång om än till mycket högt pris för 71 som anfaller över isen. Fi förlorar en del Pz III. 314 når framgång och vi närmar oss nu SINYAVINO höjden! Även 376 och 327 har framgång.

8 armén: Här är det 286 som har störst framgång. En fientlig bataljon panikupplöses och vi kommer inom synhåll från de främsta fientliga artillerigrupperingarna! 80 och 265 har mer blandad framgång men två fientliga reducerade bataljonen blir kringrända. 73 stoppas helt.

Strv102r

U
Det verkar som om min fiende har en annan lägesuppfattning än vad jag har. Han har inte uppfattat vilka förluster som har tagits av många av mina förband utan ser allt i nattsvart. Han funderade på att backa även med 5 div. Han är ju en manöverkrigare med pansarbakgrund så denna ganska statiska utnötningsstrid där artilleriet är GUD (som sig bör i en infanterislag) är honom kanske främmande. Han hänger upp sig på sina infanteriförluster utan att se mina, han ser mitt starka artilleri som mular hans infanteri men hans ser inte att hans defensiva styrka ligger i hans eget artilleri och inte i X antal gevärsskyttar.

Jag tror att även om han vinner detta spel kommer han inte att vilja spela det igen.

Själv tycker jag att det är ett bra spel för den som vill se lite djupare i striderna än bara ett odds och ett reträtt/steploss utfall. Vill man ha ett sådant enklare stridssystem kan man göra spelet en skala mindre med regementen för tyskarna och divisioner/brigader för ryssen. Men då tror jag att det verkligen blir en tråkig sluggermatch. Här ligger tjusningen i att man ser effekten av stormelden, man ser effekten av den defensiva elden där om man lyckas stoppa fi Strv med Pveld så avbryter infanteriet i samma hex sitt anfall, det fi infanteri som blir stoppas av eld avbryer anfallet medan anfra fortsätter. Den egna understödjande elden får effekt och till slut själva närstriden, om det nu blir någon för båda anfallare och försvarare kan ju dra ur innan.

Detta skiljer sig egentligen inte från Borodino 41 eller Black sea-Black death. I Borodino kombinerades detta med stora manövrar. Jag tycker Op Spark är OK. Borodino är nog mer uppskattat av de som gillar svepande manövrar och inte 45 min långa stormeldar (jag menar den tid det tar att ta fram resultatet av stormelden i Op Spark).

Borodino 41 ligger på in spela snart igen lista (trots sämre regler), men kanske inte Op Spark. Jag spelar det gärna igen, men när vi är färdiga är jag kanske mätt för den här gången.

Jag kanske kan hitta en artillerist eller två? De skulle nog gilla att känna sig som kungar efter alla pansardominerade spel?  <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: -->

BigPapaBear

Överlag är ju manövrerande roligare än att slå artilleritärningar för mosa infanterister och trycka en halvstatisk linje lite fram och tillbaka.  :)
En mycket bitter liten man.

Strv102r

T

På morgonen dagen efter ser det ut så här:

Tysken har dragit sig bakåt med 223 och förstärkt denna med 4 SS Polizeis täter (1 skyttebataljon, spanbat, 2 artbat, Pvbat och Lvbat) Även 1 div har dragit sig bakåt och fått en bataljonstridsgrupp med Pv/Lv ur Polizei. 223 har fått lämna 2 bataljoner då de blivit kringrända av mig.

61 div med 4 skyttebataljóner utgör nu arméreserv. 24 Infreg som också anlänt underställs 96 för försvaret av SINYAVINO.

502/503 försöker sig på ett anfall mot 98 Strv. Det blir totalt fiasko. 1½kompani (om tre steps) Tigrar slås ut och tyskarna retirerar i oordning.

226 lyckas bättre med två bataljoner ur 96. Delar av centrala LIPKI återtas.

I väst lyckas han slå ut 13 brohuvud med 170 och 5 div driver 123/45G lite bakåt.

Strv102r

T

Jag tar initiativet på morgonen och anfaller enligt pilarna nedan:

8 armén:

Grupperar mest fram artilleri och kommer i utgångslägen inför anfall. 80 och 265 rensar upp bland de inringade tyska förbanden men 80 blir inte helt klar. 364 anfall för att omfatta den starka Pvstyrkan längs vägen avvisas av fienden och 364 kommer inte att kunna göra något offensivt under resten av dagen

2 shock:

327 anfall för att omfatta Pvstyrkan längs deras väg lyckas. Fi viker. Härnäst ska vägen öppnas. 376 har framgång och även 314 som lyckas kasta undan 96 larmbataljon och ta sig in i tyskarnas försvarslinje runt höjden! 256 kastar lätt undan bataljonen framför sig som är uppriven efter stormelden. 18 återtar LIPKI medan 71 pressar sig framåt västerut.

67:

I söder fortsätter anfallen för att binda 28J och 5 div. Lokal framgång nås. I norr kraftsamlas allt till att få ett genombrott i skarven 170 och 227 div i syfte att kunna knyta ihop med 2 shock. MARINO försvaras, men inget annat. Detta sparar också artam som 67 börjar få ont om. Båda anfallen lyckas och fi linje faller. I mitten av denna står en reducerad skyttebataljon och ett StuG kompani.

Strv102r

U

Mina anfall i andra impulsen

8 armén: 80 nedkämpar resterna av den kvarvarande inringade bataljonen. 256 påbörjar ett anfall för att omfatta fi starka Pv försvar från söder.

2 shock: 327 fullföljer genom att öppna vägen. 376 fortsätter anfallen mot 24 reg medan 314 börjar rulla upp försvaret av SINYAVINO höjden. Ett reg ur 256 har också nått in i fi skyttegravsystem och anfaller 61 div för att binda denna. Övriga delar ur 256 fortsätter anfalla mot väster. I norr ska 71 också fortsätta anfalla mot väster. I norr fortsätter vi att bara försvara MARINO medan vi anfaller för fulla tyglar för att få kontakt med 2 shockarmén!

67 armén: Jag lyckas binda fi ganska bra, och det kan vara så att 5 div tvinande krafter gör att jag ändå kan nå framgång här. En ny brigad satsas! Tills den är framme får befintliga förband hålla trycket uppe.

Strv102r

Förlustläget inför efter stormelden, men före den defensiva elden andra impulsen den fjärde dagen:

Hitleristerna:

1 Div (6 skyttebat):
2 St skyttebataljoner nedkämpade
2 st skyttebat 80% förluster
1 st skyttebat 60% förluster
Spanbat nedkämpad
Ingbat 60% förluster
2 st Pvkompanier nedkämpade

5 Div (6 skyttebat, 1 larmbataljon):
2 st skyttebat 60% förluster
1 st skyttebat nedkämpad
1 st skyttebataljon 20% förluster

28J div (2 skyttebat underställda 5 div)
1 st skyttebataljon 25% förluster
1 st skyttebataljon 40% förluster

170 Div (6 skyttebat):
3 st skyttebat nedkämpade
1 st skyttebataljon 80% förluster
1 st skyttebataljon 60% förluster
1 st skyttebataljon 40% förluster
Spanbat 75% förluster
Ingbat 20% förluster
1 Pvkomp nedkämpat
1 Pvkompani 50% förluster

322 Säkreg (2 skyttebat underställda 170 div)
2 st skyttebat 65% förluster

223 Div (6 skyttebat):
1 st skyttebat 84% förluster
2 st skyttebat 70% förluster
1 st skyttebat 33% förluster
Larmbat 60% förluster
Ingbat 25% förluster

322 skyttereg ur 285 div (2 skyttebat underställda 223 div):
2 st skyttebat 50% förluster

227 Div (6 skyttebat):
2 st skyttebat 40% förluster
1 st skyttebat 13% förluster
Spanbat 40% förluster
Larmbat: 84% förluster

207 Säkreg (underställt 227 Div i LIPKI):
2 Skyttebat nedkämpade
1 skyttebat 84% förluster.

636 säkbat (underställt 227 Div i LIPKI):
Nedkämpad

4 SS Polizei:
MC bat: 25% förluster
Alla Pvkomp: 50% förluster

Övriga bat:
III/159/69 div 66% förluster
III/390/215 div 60% förluster
502: 60% av PzIII, 75% av Tiger I
503: 20% av PzIII, 15% av Tiger I
676 Combat engineer: 80% förluster

Röda armén:

8 armén:
265 div: 30%
80 div: 70%
286 div: 25%
265 div: 33%
364 div: 25%
73 brig: 50%

2 Shock:
18 div:33%
71 div 30%
128 div: 60%
147 div: 80%
256 div: 10%
314 div: 25%
372 div: 50%
376 div: 66%
122T: 60% (alla T-34 utslagna)
32HTr: 12% (ersatta av ersättningsvagnar)
503Tbat: Nedkämpad

67 armén:
13 div: 88%
45G div: 90%
46 div: 16%
86 div: 30%
123 div: 50%
136 div: 45%
268 div: 40%
52 Ingbrig: 84%
7 Gdsappörerna: Nedkämpad
61T (bara T-60): 45%

Fakta: Huvuddelen av fiendens förband är på fallrepet

Slutsats: FRAMÅT!