Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Operation Spark

Startat av Strv102r, 13 juni 2008 kl. 13:54:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

O

Preliminär plan inför nästa dag (tysken ska slå ut sitt motanfall och natten ska spelas, men den kommer jag bara att nyttja för att inta utgångslägen):

Inledningsvis ska 8 armén ta MGA meddelst dubbel omfattning som understöds av ett frontalanfall i syfte att kraftsplittra fiendens artilleri samt att binda tillkommande delar ur 28 jägardiv samt 4 SS Polizei.. 67 armén ska med 102 brigaden som tätförband men understött av stridsvagnsenheter anfalla västra delen av 5 div ställningar i syfte att tvinga fi att avdela reserver för att möta detta hot.

Därefter ska SINYAVINO tas genom ett samordnat anfall av 67 armén och 2 shockarmén.

Då jag tror att både 8 armén och 67 armén bara har kraft för ett anfall till så gäller det att tänka till på hur det ska gå till i detaljerna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Y

Utgångsläget på morgonen 17 januari.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

U

Efter min första impuls:

4 SS Polizeis spaningsbataljon utraderas av 80 och 25Tr. Anfallet fortsätter enligt plan för att omfatta försvaret av MGA söderifrån. Tysken har redan sänt 2 bataljoner från 5 div (ingbat och larmbat) till MGA som står i reserv i stadens centrum. En skyttebataljon till från 5 div är på väg.
73 brigaden stoppas och kastas tillbaka uppriven. 364 lyckas ta sig in i fiendens ställningar.

327 och 376 med 16T driver fienden bakåt längs vägen.
191 hejdas och har nu inget stridsvärde kvar alls.
372 lyckas åter ta sig in i fi försvarslinjer i östra spetsen. Detta anfall behövde genomföras tidigare än det stora anfallet mot höjden fär att skapa förutsättningar för detta. I övrigt skjuts det artilleri mot fienden på höjden. Mycket artilleri.

102 brigaden har framgång i väster liksom 152T.

Problemet är nu att jag märker att min plan att anfalla först med 67 och 8 för få fienden att ta reserver från höjden för att förstärka 5 div och kanske MGA inte fungerar. Efter min första impuls vill jag behålla initiativet och följa upp med en andra impuls direkt för att nyttja vunnen framgång och för att han inte ska hinna ta in sina förstärkningar. Det kan jag göra då antalet anfall jag kommer att göra när jag anfaller höjden gör att tärningslaget i sig blir oväsentligt. Men det innebär också att han inte kommer att få chansen att omgruppera sina reserver...

Eller så ger jag honom initiativet nu, och då kanske han omgrupperar reserverna på höjden mot 5 div område. Men han kommer garanterat förstärka MGA med 7 bataljoner ur 4 SS!

Det är inte aktuellt. Jag får acceptera att han reserver står kvar på höjden. Vilseledning fungerar bara om fienden upptäcker vad man gör och hinner reagera på det. Nåja, det blir i alla fall två impulsers stormeld mot höjden innan 2 shock kommer.

Strv102r

F

Andra impulsen då jag behåller initiativet. Bilden visar efter förflyttningar men innan striderna. Pilarna utvisar var anfallen sker.

Det framgår ett 8 armén börjar rulla upp försvaret av MGA.

3767327/16T fortsätter i västlig riktning och sedan har vi storanfallet mot höjden.

67 fortsätter med 102 längs NEVA medan 152 och 220 Strv nu kan börja anfalla fi artillerigrupperingar.

Strv102r

P

Resultatet:

Fiendens försvarslinje vid MGA kollapsar helt! Vi står nu i hans skyttegravar och ser in i staden. Synd att 5 div larmbat och ingbat hann dit...

Även fi framför 327/376/16T viker.
239 slås tillbaka med rejäla förluster. Även 372 slås tilbaka och kastas ut ur den östra spetsen på fiendens linjer. 256/314 med en fristående T-34 bataljon lyckas dock slå sig djupt in i fiendens ställningar och hotar avskära de delar av tyskarna som är längs österut på höjden. Detta blir en mycket sårbar position men jag måste ta chansen tycker jag. Ännu ett reg ur 256 och en bataljon ur 32HTr lyckas ta sig in i fiendens försvar. 71 slås tillbaka men 18 div, 55 och 142 marinbrigaderna lyckas alla ta sig in i fi ställningar. 220 Strv och 152 strv mular varsin tysk haubitsbataljon och jagar lite skytte på flykten medan 102 fortsätter ta terräng längs NEVA.

Strv102r

O

Läget då kvällen kommer.

Delarna ur 5 div i MGA har tillsammans med 4 SS Ingbat och 540 straffbar slängt ut 364 div helt ur norra försvarslinjerna vid MGA. I söder har 6 skyttebataljoner ur 4 SS vräkt 80 div över ända och har omöjliggjort den södra omfattningen. Frågan är om de inte kan gå till offensiv mot 8 armén?

Reserverna på SINYAVINO genomför en serie motanfall, utan artilleri då tyskens defensiva spärrar tog all am in anspråk tidigare under dagen, och kastar ut/nedkämpar alla mina förband från vad vi tagit. Nja, nästan alla. Ett reg ur 256 med KV-1 finns kvar i öster och 142 marininfbrigaden i centern. 152 och 220 brigaderna bekämpas med direktskjutande artilleri och ett kompani pvkv Marder, men utsätts inte för anfall.

28 jägardiv anländer till platsen enligt kartan och är ny reserv för fienden. Frågan är vad han vill göra med den? Han verkar klara höjden med de förband han har där och detsamma gäller nu vid MGA. Om han sätter in dem mot 102 kan han därefter anfalla längs NEVA norrut och med tanke på styrkan i 67 så kan det bli riktigt illa även om div ju bara har två skyttebat, en ingbat och en MC-bat (2 skyttebat finns kvar på SINYAVINO)... Kan han nå SCHLUSSELBURG?

Strv102r

L
Stridsplan för 18 januari.

8 armén övergår till att försvara tagen terräng. Den får fördröja i östlig riktning för att bevara stridvärdet.

2 shockarmén: 376 och 327 samt 191 försvarar tagen terräng. De får fördröja i östlig riktning för att bevara stridvärdet. 11, 239, 372, 256, 314 och 71 div genomför nya anfall mot SINYAVINO främst i anslutning till redan befintliga inbrytningar med stöd av Strvbrigaderna. 18 & 128 div förbereder försvar av tagen terräng. 46 div & 102 brig (med underställda rester av andra förband) försvarar tagen terräng.

67 armén: Genomför anfall med tillfälligt sammansatta förband i anslutning till 152, 220T och 142 brigadens inbrytningar.

Strv102r

Förlustläget inför natten

Hitleristerna:

1 Div (6 skyttebat):
4 St skyttebataljoner nedkämpade
1st skyttebat 80% förluster
1st skyttebat 60% förluster
Spanbat nedkämpad
Ingbat 60% förluster
1 st Pvkomp 50% förluster
2 st Pvkompanier nedkämpade

5 Div (6 skyttebat, 1 larmbataljon):
2 st skyttebat 60% nedkämpade
2 st skyttebat 80% förluster
1 st skyttebataljon 40% förluster

28J div (4 skyttebat varav 2 underställda 170 div)
1 st skyttebataljon 60% förluster

96 div (6 skyttebat)
2 st skyttebat nedkämpade
1 st skyttebat 75% förluster
1 st skyttebat 40% förluster
2 st skyttebat 25% förluster
Larmbat 84% förluster
Ingbat 16% förluster

170 Div (6 skyttebat):
4 st skyttebat nedkämpade
1 st skyttebataljon 80% förluster
Spanbat 75% förluster
Ingbat 60% förluster
3 Pvkomp nedkämpade

322 Säkreg (2 skyttebat underställda 170 div)

223 Div (6 skyttebat):
5 st skyttebat nedkämpade
1 st skyttebat 84% förluster
Larmbat nedkämpad
Ingbat nedkämpad

322 skyttereg ur 285 div (2 skyttebat underställda 223 div):
2 st skyttebat 84% förluster

227 Div (6 skyttebat):
1 st skyttebat 90% förluster
2 st skyttebat 70% förluster
1 st skyttebat 60 % förluster
Spanbat 40% förluster
Larmbat: 84% förluster

207 Säkreg (underställt 227 Div i LIPKI):
2 Skyttebat nedkämpade
1 skyttebat 84% förluster.

636 säkbat (underställt 227 Div i LIPKI):
Nedkämpad

4 SS Polizei (7 skyttebat):
1 st skyttebat 40% förluster
3 st skyttebat 20% förluster
MC bat: Nedkämpad
Alla Pvkomp nedkämpade

Övriga bat:
III/159/69 div nedkämpad
III/390/215 div nedkämpad
III/16 SS bat: nedkämpad
502: 60% av PzIII, 100% av Tiger I
503: 66% av PzIII, 30% av Tiger I
226 StuGbat: 40% förluster
676 Combat engineer: 80% förluster

Röda armén:

8 armén:
265 div: 66%
80 div: 75%
286 div: 70%
265 div: 70%
364 div: 80%
73 brig: 75%
25Tr: 25% (T-34)
502 Strvbat: 50% (T-34)
107 Strvbat: 75% (T-60)

2 Shock:
18 div:85%
71 div: 30%
128 div: 60%
147 div: 95%
256 div: 50%
314 div: 66%
327 div: 66%
372 div: 55%
376 div: 66%
98T: 25% (Både T-34 & T-60)
122T: 66% (alla T-34 utslagna, 50% T-60)
32HTr: 0% (ersatta av ersättningsvagnar)
500Tbat: Nedkämpad (T-34)
501Tbat: Nedkämpad (T-34)
503Tbat: Nedkämpad (T-60)
507Tbat: 50% (T-60)

67 armén:
13 div: 95%
45G div: 90%
46 div: 60%
86 div: 66%
123 div: 85%
136 div: 66%
268 div: 66%
52 Ingbrig: Nedkämpad
7 Gdsappörerna: Nedkämpad
61T (bara T-60): 70%
152T: 13% (T-60)
220T: 10% T-34, 50% T-60.

Fakta: Huvuddelen av fiendens förband är i princip utraderade vad gäller stridande förband: 1, 5, 170, 223 medan även de övriga 96 och 227 behöver byggas upp från grunden. Dessa förband kan bäst liknas vid en kårabteilung om tillsammans en divisions styrka. Bara 28 och 4 SS kan anses ha något stridsvärde kvar. 18 armén är slagen, men kan nog hålla sin terräng eftersom även 8 och 67 arméerna också är brutna.

Slutsats: Enligt plan, 8 och 67 arméerna övergår till försvar. 2 shock gör ett sista försök.

Strv102r

F
Jag börjar tvivla...   <!-- s:insecure: -->:insecure:<!-- s:insecure: -->

Visst har ett par divisioner i 2 shock stridsvärde kvar. Men om jag sätter in dem i ett anfall mot höjden och tysken får normalutdelning med sitt artilleri och sedan med sina egna motanfall med Tigrar och allt så har jag inga förband kvar med stridsvärde. Och det är väl OK. Spelet slutar om två dygn. Men hade jag gjort så i verkligheten? Det hade öppnat för att tyskarna hade kunnat genomföra motanfall och kanske återtagit vad vi vunnit i norr då jag inte haft stridsvärde att stoppa honom?  <!-- s:down: -->:down:<!-- s:down: -->

Men jag har ju kvar förband i hans ställningar...  <!-- s:insecure: -->:insecure:<!-- s:insecure: -->

Vi får se vad som händer under natten.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Men hade jag gjort så i verkligheten?

Ett mycket vanligt krigsspelsproblem känns det som. Den här enheten dras bort nästa runda. Let's go kamikaze!  :down:

Officiellt "gamey" enligt Dean Essig. Å det är ju han som bestämmer...  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Essig... Jag har sett det namnet förr... Är det inte han som ligger bakom SCS?

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Essig... Jag har sett det namnet förr... Är det inte han som ligger bakom SCS?

SCS, OCS, TCS å säkert nåt mer.

Strv102r

Jag vet det... Tänkte bara retas med dig och låtsas som att jag inte kände till OCS.  :wink:

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag vet det... Tänkte bara retas med dig och låtsas som att jag inte kände till OCS.  :wink:

:mrgreen:  :?  :P

Strv102r

O

Läget efter första impulsen den 18 januari.

Tysken tog initiativet under natten och genomförde fortsatta anfall med 4 SS på södra flanken och nitade 80 div ytterligare. 28J div anföll med framgång 327/376.

Under resten av natten drog jag bakåt dessa delar enligt planen till bättre försvarställningar samtidigt som 2 shocks delar framgrupperade till utgångslägen vid foten av höjden.

Till min förtvivlan tog tysken initiativet på morgonen den 18 vilket gjorde att mina framgrupperingar för anfall blev dödfällor för 2 shocks förband. Tysken sköt intensiv artillerield över oss och genomförde anfall som kastade mina sista delar ur hans försvarslinjer. Även 67 armén blev illa behandlad då huvuddelen av 28J omgrupperat efter att ha örfilat upp 327/376. Just som jag överväger om jag ska in ställa mina anfall eller fullfölja enligt plan så meddelar tysken att han avser försöka behålla initiativet en impuls till! Och han får initiativet!

OK! Han har redan slut på artam för dagen, men mina förband är kvar i usla utgångslägen för anfall framför hans skyttegravar och han agerar snabbare än jag... Han kommer att ytterligare decimera de förband jag tänkt anfalla med. Huga...  <!-- s:down: -->:down:<!-- s:down: -->