Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Men of Iron (GMT)

Startat av BigPapaBear, 19 juni 2008 kl. 00:52:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Ska prova Men of Iron i sommar och upptäckte till min fasa att det inte finns någon tråd här på forumet om det.

Efter att ha bläddrat (väldigt) lite i regelboken måste jag säga att det verkar klart intressant och gulligt. Ska jag lära mig tycka om Richard Berg?  :?

Får lite SGBoH-vibbar fast trevligare. Kanske för att jag gillar medeltiden mer än antiken?

Elias har väl varit speltestare om jag förstod det rätt? Någon annan som vill kommentera?
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Jag tycker det ser lite småtrist och lika ut mellan de olika slagen. men eftersom jag nu är SGBoH fan så skulle jag nog gilla detta också. Jag har dessutom det förskräkligt fula Sueliman och Golden Horde ser ju trevligt ut.

De rear ut spelet hos GMT nu men eftersom jag nyss fick betala lika mycket i tull som Alesia kostade så tvekar jag att beställa mer. Det får bli ebay isåfall.

Elias Nordling

En kusin till SGBOH. Jag gillar det förstås. Stridssystemet är baserat på disorganized/routed istf träffar, vilket å ena sidan leder till mindre fibblande med markörer, men å andra sidan kan leda till att inget händer om ena sidan slåss och andra återhämtar sig hela tiden. Det enda scenario där det kan kännas som ett problem är dock Courtrai, på grund av bristen på bågskyttar som annars brukar göra susen.

Scenariorna är faktiskt påtagligt varierande, valda för att skildra olika situationer. De flesta är rätt obalanserade, men man kan lätt modifiera miljöfaktorerna och få en jämn fajt (t ex i Crecy, där man kan ta bort britternas fångstgropar och pålverk, de våta armborsten och idiotreglerna för riddarna).
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Johnson

Har stått och tummat på spelet på SF-bokhandeln några gånger. Där kostar det över 600 kronor.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Lundin

Jag sålde mitt exemplar. Trist lir överlag.

Spelade scenarierna, utom Crecy, tror jag, och fann dem oerhört obalanserade och ganska enahanda affärer. Men vill man ha sin medeltidsfix, så finns väl inte så mycket annat att göra än att spela spelet.

Lite dyrt för så få och så ointressanta scenarier. Men å andra sidan är det nog ganska svårt att hitta sexuellt upphetsande slag från medeltiden. Att vara härförare på den tiden krävde nog ingen större taktisk begåvning. Krig avgjordes kanske inte så mycket på slagfältet som på den "strategiska" nivån (om man nu kan tala i dessa termer - tveksamt)... Belägringar, räder och sjukdomar avgjorde nog mer...

Därför kanske Onward Christian Soldiers är roligare? Vad vet jag?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Bra (och varierande!) synpunkter från samtliga inblandade.

Det som tar emot mest för mig är det skraliga historiska underlaget. Ett testparti känns som ett måste, men plånboken hålls stängd tills vidare.

P-O Jönsson

Fanns det inte ett gratis Agincourt scenario att ladda ner någonstans tidigare?
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

Jo det fanns det men drog de inte tillbaka detta för att det skulle dyka upp i C3i. Men detta har inte skett.

Jasså det finns franska idiotregler då i allafall. Jag har hört att man kan bete sig helt orealistiskt med fransmännen i något slag och flankera ut britterna helt.

Elias Nordling

Det är nog Poitiers, det enda jag inte speltestade :-)

Scenariorna är inte så obalanserade som man kan tro eller få för sig vid en första spelning, mest obalanserat är nog Crecy och Falkirk, och den förra är som sagt riktigt intressant om man spelar den som "French Dream".
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Vad gäller obalans så finns det tre sorter:

A) En strid som egentligen var väldigt jämn blir ojämn pga av spelet

B) En strid som historiskt sett var väldigt ojämn, men som blir jämn av spelet.

C) En strid som var ojämn historisk och även blir det i spelet.

I mina ögon är alternativ C en bra sak. Vilken sorts obalans talar vi om?

Andreas Lundin

C, skulle jag säga. Till spelets försvar kan jag tillägga att jag bara spelade scenarierna en gång och att de gick ganska fort att spela. Men det var inte riktigt min påse. Fick ingen "feeling".
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Är men of Iron i stirl med SGoH så gör inte ojämnhet så mycket eftersom det går snabbt att spela. Det kan vara intressant ändå tycker jag.