Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "Erik Axel"Spetsnazbrigad i Leningrad verkar vara riktigt. Jag antar utan att veta att den skulle transporteras via existerande tonnage/flyg.
Miniubåt förbi Mälsten  :P .

Citat från: "Erik Axel"En kandidat till att försöka ta hamnar och flygplatser och sedan få mycket stryk, kanske
Kanske mörda stridspiloter, slå ut nån RRGC eller FTN, placera kärnvapen i strömmen eller spränga broar. Finns mycket kul att pilla på i Sverige (8000 objekt - mobförråd borträknade).

//EvilSpook

sfclinken

Det är väl ingen hemlighet att en landstigning mot en förberedd fiende är en väl mäktig uppgift. Oavsett om det varit under VK1, VK2 eller nutid. Därför bör det väl för att vara troligt föregås av någon form av sabotage aktivitet eller liknande. (Kanske inte i så stor utsträckning som i "Anfall mot Sverige" där de ryska stridsvagnsbataljonerna rullar av Polenfärjorna i tomma hamnar....)

Därmed inte sagt att de måste vara en del av spelet. Det kan ju vara redan inträffade incidenter som redan nämnts.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Det är korrekt att det fanns en polsk marininfdivision, egentligen mostvarande den den sovjetiska brigaden. Denna bedömde vi mest var inriktad mot Bornholm eller andra danska öar. Vilket rektorn för den polska militärhögskolan, fd chef för denna division, bekräftade för mig vid ett besök i Wroclaw (eller Breslau för storgermanen).

RORO = roll on - roll off = vanliga Gotlandsfärjor.

SPETZNAZ brigaden (och jag har för mig att det fanns flera i Östersjön, någon tillhörde marinen och någon/några armén eller VDV = luftlandsättningsförbanden som ju var en egen försvarsgren) var främst en adminstrativ enhet. Den/de skulle sättas in som mindre enheter.

CiteraSom jag förstår det skulle detta göra scenariot jag skissar på, med flera landsättningar samt invasion per mark i norr och sedan spelets yta, anfallet mot andra änden av Öresund, osannolikt? Det skulle ta sådan tid att landsätta ordentligt med personal via sjö och luft att blågula styrkor skulle kunna isolera och slå vardera landsatta stridsgrupp efter hand? Eller skulle invasionen i norr binda upp tillräckligt med styrkor att invasionen på flera punkter skulle kunna genomföras?

Det är inte så säkert att man skulle komma i Norrland alls, eller i södra Sverige. Vad är syftet med anfallet mot Sverige? Är det att omfatta det norska fördröjningen längs den enda kustvägen för att ta flygbaser med räckvidd ut över Atlanten? Då är en genväg genom Norrland ett alternativ. Eller en landstigning i Mellanverige som sedan framrycker till Sydnorge eller varför inte till de redan genomförda luftlandsättningarna på Västgötabaserna? Strunt i Skåne? Och i Norrland? Eller är syftet att ta östra låset i Öresund )? Skit i allt norr Hallandsåsen! Varför man nu skulle öpnna Öresund, Östersjömarinen var inte tänkt för kriget på Atlanten, det var ishavsflottans uppgift. Vill man bara hindra Sverige att nyttja hangarfartyget Gotland, luftlandsätt eller landstig då bara på Gotland (Detta är en avgränsat, enkelt scenario som jag ofta tänk göra ett spel på själv). Etc etc. Syftet med anfallet kommer helt att avgöra var man kommer och med hur mycket.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Varför man nu skulle öpnna Öresund, Östersjömarinen var inte tänkt för kriget på Atlanten, det var ishavsflottans uppgift.
Tror att syftet med Öresund skulle vara att öppna för polsk landstigning i södra Norge. Att nå Bergen och Oslo norrifrån skulle bli kärvt.
Citat från: "Strv102r"Vill man bara hindra Sverige att nyttja hangarfartyget Gotland, luftlandsätt eller landstig då bara på Gotland (Detta är en avgränsat, enkelt scenario som jag ofta tänk göra ett spel på själv). Etc etc.
Att besätta Åland, Gotland och Bornholm vore relativt enkelt. Om inte annat bara för att störa den Svenska (och NATOs) försvarsplaneringen och öka möjligheterna till spaning och kontroll. Inget av länderna förmögna att på riktigt kunna ta tillbaks öarna.
Citat från: "Strv102r"Syftet med anfallet kommer helt att avgöra var man kommer och med hur mycket.
Amen. 8)

//EvilSpook

Strv102r

Polsk landstigning i södra Norge? Har aldrig hört talas om det alternativet och tror att det finns goda skäl för det. Är nog en av de idéer som kan kallas okonventionella bara i den bemärkelsen att de är direkt militärt osunda. Det är så enkelt för NATOS flotta och flyg att (åter)minera Öresund att det spelar ingen roll om man sitter på Helsingborg och Helsingör. Inget kommer genom i alla fall.

Åland är och har varit demilitariserat under större delen av tiden så det är inga problem att besätta om man bara kan ta sig dit.

Gotland och Bornholm kan vara enkla. Innan mobilisering. På Gotland skulle vi haft 29000 man efter A-mob (eller en riktad P-mob på just Gotland). En pansarbrigad, 2 fristående pansarbataljoner, en KA-brigad, tre lokalförsvarsbataljoner, fristående haubitsförband och luftvärn, hemvärn (med haubitsar!) och diverse värnförband etc. Dessutom en lokalkännedom som medfört löjligt snabba förflyttningar i skyddad terräng (jag hade detaljkunskap om alla dolda framryckningsvägar till de olika landstignings och luftlandsättningsområdena och de hade mina underlydande chefer också, och detta övades regelbundet). Bornholm hade bara en brigad, men är också avsevärt mindre.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Polsk landstigning i södra Norge? Har aldrig hört talas om det alternativet och tror att det finns goda skäl för det.
Citat från: "Parallell History Project"In 1962-73, Polish shipyards constructed 23 ships intended for the Second Brigade of Landing Ships stationed in Świnoujście. Plans were also made to buttress the landing forces with ships mobilized from the civilian fleet. After gaining control of Zealand, the landing forces could be used to launch an attack on southern Norway, around Oslo.
http://www.php.isn.ethz.ch/collections/ ... rowski.cfm

Också ett intressant scenario. Vad skulle vi göra om vi höll på att bli inneslutna av Sovjet?

//EvilSpook

BigPapaBear

Citat från: "EvilSpook"Också ett intressant scenario. Vad skulle vi göra om vi höll på att bli inneslutna av Sovjet?

//EvilSpook

Bli kompisar med dem?  :?
En mycket bitter liten man.

Erik Axel

Tack för länken. Jag trodde att det var fråga om något underligt när institutet hette något med "parallell historia". Men det var ju riktigt spännande.

jerry

Om du behöver detaljerade oob´s så hittade jag nyss "stronghold miniatures" på nätet men jag vet ingenting om dem eller deras produkter.

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Strv102r

Jag är uppriktigt förbluffad. Frågan är hur allvarligt detta med en landstigning i södra Norge övervägdes. Att resurserna kunde ha använts på det sättet betyder i sig inte att det seriöst övervägdes. Men man ska inte alltid vara säker på att alla tänker likadant eller har samma uppfattning om risker.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Jag är uppriktigt förbluffad. Frågan är hur allvarligt detta med en landstigning i södra Norge övervägdes.
Det verkar ha varit ganska vanligt förekommande inom WP att man skissade på såna planer och genomförde krigsspel, men att de insatta inte hade mycket hopp om att de överhuvudtaget skulle kunna genomföras på det sättet. (T.ex. att man skulle nå Atlanten på en vecka och Iberiska halvön strax därefter - eller rycka fram igenom 300 svampmoln i Schleswig-Holstein).

Men det verkar som att  man ryckt på axlarna och avfärdat det som en naturlig del av jobbet...
 :ultra:
//EvilSpook

Akklokk

Har iofs noll koll på sånt här, men vad skulle egentligen vara meningen med att invadera Skåne för att ta Öresund? Vore det inte vettigare (om man nu reda är i krig med NATO) att ta Själland, Lolland och Fyn för att sedan åka genom Stora bält?

Strv102r

Precis. Därför var Öresund inte det mest sannolika motivet till en landstigning i Skåne.

Och som sagt. Östersjömarinen var byggd för att operera i östersjön, inte i Atlanten. Det fanns således inget behov av att öppna några leder ut till Atlanten.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Och som sagt. Östersjömarinen var byggd för att operera i östersjön, inte i Atlanten. Det fanns således inget behov av att öppna några leder ut till Atlanten.
Såvida man inte är på väg till Oslo och har smyg-NATO med ett knippe robotbåtar i flanken (vars våta dröm är att sänka allt ditt landstigningstonnage i en fet smäll). :twisted:

//EvilSpook

Strv102r

Och vad ska man göra i Oslo?