Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsfall N 1905

Startat av pelle, 12 juli 2008 kl. 22:00:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Angående tråden om att göra hypotetiskt spel om Sovjet-invasion, så har jag funderat på ett äldre hypotetiskt svenskt krig: Norge 1905. Om jag minns rätt skrev man ihop Krigsfall N i slutet på 1800-talet och de hölls uppdaterade till... långt senare (minns inte just nu). Det fanns också Krigsfall N+E för vad man skulle göra om England hoppade in på norrmännens sida (vet inte om det var de planerna för krig mot England någon syftade på i den andra tråden?). Det mest intressanta är såklart sommaren/hösten 1905, eftersom det faktiskt började mobiliseras och skramlas med vapen på riktigt då

Vad tror ni? Vet någon om själva "Krigsplan N"-dokumentet (den versionen som var aktuell hösten 1905) borde finnas på Krigsarkivet? Jag har exakta namnet och numret på dokumentet någonstans här. Jag har en utmärkt bok från biblioteket från 1958 som heter "Militärt kring 1905", utgiven av "Försvarsstabens krigshistoriska avdelning" Mer detaljer har jag hittat på nätet från norska krigsarkivet. Kanske skulle vara kul med bättre kartor och något bättre OOB också (krigsarkivet igen?). Borde gå att få ihop tillräckligt för ett spel eller scenario till ett spel.

Funderade på att göra det som scenario för TOAW3 först, men det kändes jobbigt och så få spelar det ändå. Vet inte riktigt om/vad det kan bli i stället.  Finns det kanske något tidigare spel/scenario om samma situation redan?

Elias Nordling

Jag och en kompis har filat lågintensivt på Brödrafolkens Väl i åratal. Tror inte det blir något, men vi har bra kartor ur arkivet. Bäst att hålla sig till Oslo-området, ingen mening att ha hela Norge på karta. Möjligen med en separat karta för Trondheim.

Omslaget är i alla fall givet: Ta den här, byt plats på huvena och laga svärdet

www.bib.kau.se/?q=attachment/get/459 :P
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Kul! Ja, jag tänkte också Oslo-området, eventuellt bara ett stort område till öster om staden, till exempel Sarpsborg och österut.

Då ligger ni åratal av lågintensivt filande före mig. Kan inte minnas att jag hade sett något om det projektet tidigare. Men som sagt kanske jag bara siktar på något litet scenario att spela på datorn eller så ändå.

Strv102r

Bo Hugemark har skrivit en bok om svensk krigsplanläggning under 1900-talets första decennier om jag minns rätt. Läste genom krigsfall R och N. Krigsfall R skulle alltid bli fall R + N eftersom man efter 1905 var helt övertygade om att om vi råkade i krig med Ryssland så skulle Norrmännen hugga oss i ryggen när vi var upptagna för att förse sig med Jämtland och Härjedalen igen (så att de norska generalerna kan börja knäppa de där två knapparna på manchetten på högtidsunformen igen) . Så planen för R = R+N gick ut på när Ryssarna började skramla med sablen skulle vi mobilisera,anfalla och snabbt slå NORGE! Detta kunde göras snabbt på grund av vår överlägsenhet och skulle eliminera hotet i ryggen samtidigt som det skulle verka avskräckande på ryssarna. Jag tycker att denna underbara logik som planen bygger på är fantastisk. Undrar om den var politiskt förankrad?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

Haha! Den där boken, och de där planerna, måste jag få tag på. Kanske borde bli en hel serie om alla tokiga nationalistiska planer runt det sekelskiftet.

Man kan ju undra om svenska planerarna hade delat lite väl många snapsflaskor med sina tyska kollegor.

pelle

Boken från 1958 hänvisar till planer och kartor i till exempel "Försvarsstabens kommunikationsavdelnings arkiv" och "Försvarsstabens armeavdelnings arkiv" (där Krigsfall N ska finnas). Är det fortfarande separata arkiv att försöka krångla sig in i eller kan sådana dokument ha flyttats till Krigsarkivet nu? Det är inte helt lätt (för mig i alla fall) att räkna ut vad som finns eller inte finns i Krigsarkivet. Deras webbsidor är inte riktigt i världsklass (verkar vara lag på att bibliotek och arkiv ska ha usla sökmöjligheter).

Sten Ekedahl

Får mig att minnas mitt första besök på Forsvarsmuséet i Akkershus (rekommenderas varmt f.ö., och Hjemmefrontsmuséet strax intill är ett måste!). Där finns en avdelning som tar upp unionsupplösningen 1905. En av de saker man speciellt uppmärksammar (med typisk norsk stolthet) är att den "norske hæren" hade ett avsevärt större antal mitrajøser (dvs kulsprutor) i organisationen än vad svenska armén hade 1905. Underförstått skulle "søte bror" fått rejält med "hjuling" om vi korsat gränsen. :wink:

En annan hedersplats i muséet upptas av två svenska pukor som blev krigsbyte efter Karl XII inte helt framgångsrika fälttåg in i Norge. (Enligt mina norska vänner "det mest lykkede svenske kongebesøk i Norge noensinn!") Normalt tillföll allt krigsbyte kungen (i det här fallet den danske) men som erkänsla för de norska förbandens tapperhet bestämde han att dessa pukor skulle få kvarstanna i norsk ägo.  Mina försök att förklara att det bara var avsiktligt kvarlämnad överskottsmateriel möttes bara med ett rått hånskratt! :x
Wargames - Laborationer i historia

magnus lindström

Pukor anses väl oftast som stolta erövringar?

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Bo Hugemark har skrivit en bok om svensk krigsplanläggning under 1900-talets första decennier om jag minns rätt. Läste genom krigsfall R och N. Krigsfall R skulle alltid bli fall R + N eftersom man efter 1905 var helt övertygade om att om vi råkade i krig med Ryssland så skulle Norrmännen hugga oss i ryggen när vi var upptagna för att förse sig med Jämtland och Härjedalen igen (så att de norska generalerna kan börja knäppa de där två knapparna på manchetten på högtidsunformen igen) . Så planen för R = R+N gick ut på när Ryssarna började skramla med sablen skulle vi mobilisera,anfalla och snabbt slå NORGE! Detta kunde göras snabbt på grund av vår överlägsenhet och skulle eliminera hotet i ryggen samtidigt som det skulle verka avskräckande på ryssarna. Jag tycker att denna underbara logik som planen bygger på är fantastisk. Undrar om den var politiskt förankrad?

Han som gjorde planen kanske egentligen hette Schlieffensson?
En mycket bitter liten man.

A F

Kan som ren kuriosa anmäla att min farfar var mobiliserad för nämnda tänkta krig.

Strv102r

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Strv102r"Bo Hugemark har skrivit en bok om svensk krigsplanläggning under 1900-talets första decennier om jag minns rätt. Läste genom krigsfall R och N. Krigsfall R skulle alltid bli fall R + N eftersom man efter 1905 var helt övertygade om att om vi råkade i krig med Ryssland så skulle Norrmännen hugga oss i ryggen när vi var upptagna för att förse sig med Jämtland och Härjedalen igen (så att de norska generalerna kan börja knäppa de där två knapparna på manchetten på högtidsunformen igen) . Så planen för R = R+N gick ut på när Ryssarna började skramla med sablen skulle vi mobilisera,anfalla och snabbt slå NORGE! Detta kunde göras snabbt på grund av vår överlägsenhet och skulle eliminera hotet i ryggen samtidigt som det skulle verka avskräckande på ryssarna. Jag tycker att denna underbara logik som planen bygger på är fantastisk. Undrar om den var politiskt förankrad?

Han som gjorde planen kanske egentligen hette Schlieffensson?

Visst finns det vissa likheter i tänkandet?  :lol:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Sten Ekedahl

Citat från: "magnus lindström"Pukor anses väl oftast som stolta erövringar?

Jo, näst efter fanor var pukor det mest prestigefyllda krigsbytet.

magnus lindström

Citat från: "Sten Ekedahl"

Hmm? Jag fick intrycket att du inte var överens med norrbaggen. Kanoner måste nog också finnas med bland stolta erövringar. En fana betyder att ett förband är slaget i grunden, kanonerna betyder att hela armén är jagad på flykten. Om jag minns rätt så är det fanor och pukor man har i stockholm efter segern vid Narva.

Sten Ekedahl

Citat från: "magnus lindström"
Citat från: "Sten Ekedahl"

Hmm? Jag fick intrycket att du inte var överens med norrbaggen. Kanoner måste nog också finnas med bland stolta erövringar. En fana betyder att ett förband är slaget i grunden, kanonerna betyder att hela armén är jagad på flykten. Om jag minns rätt så är det fanor och pukor man har i stockholm efter segern vid Narva.

Tja, som representant för storebrorsnationen kan man ju aldrig medge några framgångar för lillebror på andra sidan kölen, i synnerhet inte militära sådana på vår bekostnad! :wink:

För att vara lite allvarlig; visst var kanoner statusfyllda troféer. Men de hade främst ett militärt värde. De ökade ju det egna artilleriets disponibla kanoner. Som exempel kan nämnas regalskeppet Kronan. Av de bärgade kanonerna var bl.a. många ursprungligen danska och några holländska. (Är ni nån gång i Kalmar så besök länsmuséet och deras stora och utmärkta utställning om Kronan!) Fanor och pukor hade inget konkret militärt värde, däremot ett mycket stort och viktigt symbolvärde.