Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Rekommendera ett krigsspel

Startat av karlsson, 31 augusti 2008 kl. 00:10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

karlsson

Hallå

Efter att snurrat omkring bland spelrecensioner på bgg i timtal utan att komma fram till något vettigt frågar jag här istället.

Jag vill ha ett krigsspel och har följande kriterier (alla behöver inte vara uppfyllda men om mer än två/tre inte gör det tänk då gärna över din rekommendation.....och skriv den ändå):

1: Hexagoner
2: Efter 1945
3: Operativt/strategiskt (absolut inte taktiskt)
4: Inga höga stacks med blippar (2-3 ok, men ej 5 i varje hex nära varandra, det blir ingen överblick)
5: Eftersom 75% av mitt spelande sker på egen hand skall det vara anpassat för solo-play dvs klart uppdelade faser utan "reaktioner", inga hemliga kort eller hemliga stacks mm. Dock inga "rena" enpersonsspel.
6: Påverkbara geopolitiska händelser. T.ex. stad A erövrad av land X från land Y. Slå i tabell 1 och vid 1-2 så blandar sig land Z i med två mekaniserade divisioner, 3-4 blabla, 5 blabla, 6 kärnvapenkrig/spelet över. Ja ni fattar kanske (trots min förklaring).
7: Spelet skall gå att få tag på.
8: Många scenarios med blandad längd.
9: Speltid under 20h.
10: Behöver inte vara balanserat dvs två jämna sidor. Hellre realistiskt eftersom jag mer vill "simulera" än spela (typ).

Några kommentarer om några spel jag har så kanske ni förstår mer vad jag menar/vill ha.
Red Star Rising: Mkt bra flyt/känsla men det händer inte så mycket när städer erövras. Kanske dyker inte en general (jaja, ansamling av artilleri, flygplan mm.) upp men mycket mer är det inte. Sen är det inte efter 1945 heller utan WW2.
Gulf Strike/Aegean Strike: Gillar konceptet (land/luft/hav) och områdena (mellanöstern och medelhavet) men ospelbart solo pga alla reaktioner, motreaktioner och reaktioners motreaktioner.
Group of Soviet Forces Germany: Spelat igenom två gånger men det är något som inte stämmer. Det känns verkligen inte som en sovjetisk invasion av väst-europa. Kanske är det ZOC-reglerna eller CRT:n men det känns inte rätt.
Crisis Sinai: Reglerna känns bra och jag gillar verkligen alla referenser i reglerna till verkliga händelser/situationer men jag får inte grepp om hur jag skall spela med israelerna (där känns reglerna lite luddiga). Sen gillar jag inte de enorma högarna vid kanalen de första dragen, nästan ospelbart.

Det blev mycket text och jag låter nästan lite grinig med alla krav men sikta mot stjärnorna blablabla....... jag vill ju bara kriga.

......och ursäkta brädspels-svengelskan.

/karlsson

Elias Nordling

Här är några spel som kan vara värda att titta på. Jag har utgått från kriterium 2, då fältet öppnar sig på ett helt annat sätt om man kan tänka sig t ex antiken.

Yom Kippur (The Gamers): Inte jättestarkt på 6:an och 8:an, men saknar inte scenarior, och supermakterna KAN intervenera beroende på ignorerade vapenstillestånd. Realismen är inte stenhård, men spelet är väldigt kul. Är in print.

The Korean War (Victory Games). Kampanjen tar nog litet mer än 20 timmar, mewn gott om småscenarior. Ej in print men borde inte vara omöjligt att få tag på.

Donau Front/North German Plain (S&T). Relativt lätta att få tag på. Inget strategiskt utanför spelplanen. Få scenarior.

Warplan Dropshot/II/III. In print. Hela tredje världskriget på geostrategisk skala med inzoomad Europakarta, och inget fubbande, här är det kärnvapenkrig som gäller!

Fleet-serien (Victory Games). Varierande grad av tillgänglighet. Liten geopolitisk aspekt.

Det är det jag har spelat själv och kan rekommendera.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Två spel

Nato (VG) - out of print, men kanske tillgängligt på ebay.
Patton in Flames (ADG) - hrmm... har aldrig spelat och har ingen uppfattning huruvida det finns många scenarion. Kampanjen lär ta betydligt mer än 20h...

ps. Det var ganska hårda premisser för ditt spelval.

:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Ingen dålig kravprofil!  :)

Inget spel jag känner till stämmer överens med den dock. Den spelserie som stämmer bäst överens är väll www3-serien från GDW. Spelserien är sedan länge oop, men finns till salu i butiker online som säljer 2nd-hand och vintage-spel. Serien inleddes med detta spel:

Citera1: Hexagoner

check

Citera2: Efter 1945

check

Citera3: Operativt/strategiskt (absolut inte taktiskt)

check

Citera4: Inga höga stacks med blippar (2-3 ok, men ej 5 i varje hex nära varandra, det blir ingen överblick)

Kan bli ganska höga stacks ibland, men i dett spel stör det inte nämvärt eftersom det förekommer på få ställen.

Citera5: Eftersom 75% av mitt spelande sker på egen hand skall det vara anpassat för solo-play dvs klart uppdelade faser utan "reaktioner", inga hemliga kort eller hemliga stacks mm. Dock inga "rena" enpersonsspel.

Funkar bra som solo-spel. Har spelat det solo själv flera gånger för att testa regelsystemet. Men eftersom jag tycker det är så trist att leka med mig själv spelar jag aldrig färdigt mina solo-sessioner... :roll:

Citera6: Påverkbara geopolitiska händelser. T.ex. stad A erövrad av land X från land Y. Slå i tabell 1 och vid 1-2 så blandar sig land Z i med två mekaniserade divisioner, 3-4 blabla, 5 blabla, 6 kärnvapenkrig/spelet över. Ja ni fattar kanske (trots min förklaring).

Regler för detta finns inbyggt i systemet i varierande grad.

Citera7: Spelet skall gå att få tag på.

se ovan.

Citera8: Många scenarios med blandad längd.

Spelet Battle for Germany har väl bara två scenarier, tror jag...

9: Speltid under 20h.

check, såtillvida du inte slår ihop spelen i serien och kör ett superspel (arctic front, battle for germany, South front, Persian Gulf)

10: Behöver inte vara balanserat dvs två jämna sidor. Hellre realistiskt eftersom jag mer vill "simulera" än spela (typ).

check, typ
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

A F

Leta rätt på Victory Games "Central America". Asabra.

Andreas Johnson

Äger Central America men har aldrig spelat det.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

A F

Citat från: "Andreas Johnson"Äger Central America men har aldrig spelat det.

Du har faktiskt missat nått.

Andreas Johnson

Hmmm, kanske skulle plocka fram och kolla på det då..... Har för mig att det är ordentligt med regler att ta sig igenom.

Vad är det du gillar med spelet?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

OCS Korea: The Forgotten War

Inte kampanjen, men det finns småscenarion. Brister på punkt 7, men eBay är ju ett kul ställe.
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Andreas Johnson"Hmmm, kanske skulle plocka fram och kolla på det då..... Har för mig att det är ordentligt med regler att ta sig igenom.

Vad är det du gillar med spelet?

Udda situation. Intressant bakgrungsmaterial. Ganska smidiga regler.

karlsson

Tackar för alla tipsen.
Efter ytterligare läsning på bgg så verkar det mest intressanta för min del vara:

Yom Kippur (The Gamers)
The Korean War (Victory Games)
The Third World War (GDW)
Korea: The Forgotten War (fast om jag ska ge mig in i ocs så kanske jag ska börja men tunisia? ww2 jag vet......)

BigPapaBear

Citat från: "karlsson"Korea: The Forgotten War (fast om jag ska ge mig in i ocs så kanske jag ska börja men tunisia? ww2 jag vet......)

En bra tanke, men inte ett måste. Korea är också ganska snällt att börja med.  :up:
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Jag valde avsiktligt att inte rekommendera Third World War, för det kan faktiskt ha ena ruggiga stackar när disruptions börjar hagla. I övrigt är det en av mina favoriter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"