Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Göran Greider mysteriet

Startat av Snowfox, 6 september 2008 kl. 07:48:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Citeraakademiska flagellanter

skriv så pöbeln förstår vad du menar! :wink:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Snowfox"Undrar hur många av dessa akademiska flagellanter som skulle upptäcka nya sidor av sin karaktär om de själva fick ett lönsamt erbjudande om att skriva Sveriges Historia på förståelig svenska för pöbeln och packet?  :lol:

Jag skulle gissa att siffran är nära 100%...
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraUndrar hur många av dessa akademiska flagellanter som skulle upptäcka nya sidor av sin karaktär om de själva fick ett lönsamt erbjudande om att skriva Sveriges Historia på förståelig svenska för pöbeln och packet?

Frågan är dock hur dessa "flagellanter" skulle reagera på erbjudandet. I "min" värld (alltså personer i det akademiska gebitet) är prestige och våra jämlikars adulation bra mycket mer värt än kortsiktig ekonomisk vinning (till del eftersom prestige och uppskattning kan ge ekonomisk vinst i det långa loppet [läs: professur], men också för att det inte är ekonomisk vinning som är drivkraften - åt pöbelns uppskattning ägnar få, om någon, ens en tanke!).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Frågan är dock hur dessa "flagellanter" skulle reagera på erbjudandet. I "min" värld (alltså personer i det akademiska gebitet) är prestige och våra jämlikars adulation bra mycket mer värt än kortsiktig ekonomisk vinning (till del eftersom prestige och uppskattning kan ge ekonomisk vinst i det långa loppet [läs: professur], men också för att det inte är ekonomisk vinning som är drivkraften - åt pöbelns uppskattning ägnar få, om någon, ens en tanke!).

Idealister schmidealister, my ass!

Så vad du säger är att om ett förlag kom till den genomsnittlige doktoranden och sa "du får 30 miljoner om du skriver en popversion av din avhandling och slänger in lite fräscha bilder" så skulle han/hon inte göra det av rädsla att förlora ansiktet inom akademian?  :roll:

Alla människor är horor, akademiker är inget undantag.  8)

Andreas Lundin

Jag menade inte att de är omutbara. Jag menar inte ens att denna attityd är till gagn för skrået. Jag avsåg endast att förmedla skråets allmäna attityd till det du kallar horeri.

Elias Nordling

Min sambo är forskare i marinbiologi. Hennes gamla professorer har inte förlåtit henne för att hon tagit ett jobb på ett forskningsföretag, något de betraktar som geschäft, och hoppas fortfarande på att hon ska återgå till fållan en dag och fortsätta den rätta karriären mot professuren. Varför man nu skulle välja bort ett välbetalt konsultjobb för att arbeta gratis helger och nätter för att kanske kanske någon gång i framtiden få ett jobb där man söker pengar på heltid och inte har tid att forska, men som i alla fall har hög status.

Så ja, jag kan bekräfta att det råder skumma värderingar inom akademin :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Kan bara bekräfta. Hustrun kan välja mellan Astra Sceneca & Naturhistoriska Museet. Och en löneskillnad på 200 %

Andreas Lundin

visste inte att naturhistoriska var så generösa med lönen...  :P

Elias Nordling

Utan att skämta kan jag säga att det normala systemet är att du får tillbringa en stor del av din arbetstid som forskare med att ragga pengar från välvilligt inställda stiftelser. Universitetet tar sedan sin andel av dessa pengar i betalt av dig för äran att få jobba hos dem. Det rör sig med andra ord om ett slags hallickliknande verksamhet.

Vvornth

Väldigt mycket ett svenskt fenomen detta, mycket pga att filantrofi i Sverige inte innebär några egentliga skattelättnader jämfört med t.ex. landet i väst.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

Universitet som beskyddarverksamhet är i högsta grad ett internationellt fenomen. Där sätter man en ära i att det ska vara likadant överallt.

A F

Citat från: "Vvornth"Väldigt mycket ett svenskt fenomen detta, mycket pga att filantrofi i Sverige inte innebär några egentliga skattelättnader jämfört med t.ex. landet i väst.

Filantropi ses som nått bögigt överklasspåfund. "Det ska inte behövas." Eller så sitter man som många stollar och tror att en som får pengar av staten är mer fri än en som får pengar av Bill Gates.

Förr kallades de som hade betalt av staten för att jönsa sig för "hovnarrar"...

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Förr kallades de som hade betalt av staten för att jönsa sig för "hovnarrar"...

Vänta nu...  :?

Det är ju jag!  :D

Sten Ekedahl

Nästa fredag, 5/12, deltar GG som en av de tävlande i "På spåret" i TV1 kl 20.00! :lol:
Wargames - Laborationer i historia

Snowfox

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraUndrar hur många av dessa akademiska flagellanter som skulle upptäcka nya sidor av sin karaktär om de själva fick ett lönsamt erbjudande om att skriva Sveriges Historia på förståelig svenska för pöbeln och packet?

Frågan är dock hur dessa "flagellanter" skulle reagera på erbjudandet. I "min" värld (alltså personer i det akademiska gebitet) är prestige och våra jämlikars adulation bra mycket mer värt än kortsiktig ekonomisk vinning (till del eftersom prestige och uppskattning kan ge ekonomisk vinst i det långa loppet [läs: professur], men också för att det inte är ekonomisk vinning som är drivkraften - åt pöbelns uppskattning ägnar få, om någon, ens en tanke!).

Mja, uppriktigt sagt tror jag att väldigt få människor klara av att säga nej till en kruka guld som blir din bara du sträcker ut handen och tar chansen. För att veta om din akademiska kompass håller krävs att du hamnar i ett skarpt läge. De flesta som springer med den moraliska fanan högt i det blå har aldrig blivit utsatta för frestelsen. Min tes är att många människor kommer att upptäcka att anden är svag i den situationen.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.