Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Drive to the Baltic

Startat av Strv102r, 1 oktober 2008 kl. 14:47:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Har du bara länkat in dem kan jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. Känner inte till om det finns någon bildkvot.

Om du nu länkar in bilderna har jag förresten ett förslag: Ange storleken i pixlar på bilden i länktaggen. På så sätt slipper man, att sidan så att säga hoppar upp när bilden börjar laddas. Som det är nu kommer man om man klickar pås enaste inlägg först till inlägget, sedan blir man raskt kastad uppåt allteftersom bilderna laddas.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Stardust

Citat från: "Elias Nordling"sedan blir man raskt kastad uppåt allteftersom bilderna laddas.

Inte i Firefox, men i IE. :)

Elias Nordling

Jo, i Firefox, som jag kör. Även i Google Chrome.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Felet låg uppenbarligen i min dator hemma! Nu i Stockholm så går det ju bra!

Grön grupp lyckas vidga brohuvudet och ta sig över nordost om pansarkåren.

Röd grupp nöter på.

Tysken lappar och lagar.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Åh! En teaser-bild. Härnäst får vi se hela handen, sedan får vi betala för att se mer kött.  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Framgångar både för röd och grön grupp! I öst tvingas tysken bakåt från det större vattendraget i nordlig riktning medan vi även i väster vtar terräng. Tysken lappar och lagar men går också till motanfall i blå sektor. Och får framgång. Syftet är osäkert med tanke på hans resurser. Kan vara att han bara måste få anfalla och få utlopp för lite aggression.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Mina begränsade resurser gör att jag inte kan nyttja framgången i både öster och väster. Jag väljer att prioritera i vsäter och röd grupp gör en rejäl framryckning mot kusten. Grön grupp står still.

Tysken avbryter anfallet i den blå sektorn och drar sig tillbaka.

Strv102r

Bristen på resurser medför återigen en prioritering i väst. Min tät närmar sig kusten! Bara två StuGbrigader (eg bataljoner) står i vägen men de lyckas hålla stånd en impuls.

Tysken får in GD, 4 och 5 samt 12 och 14 Pzdiv plus 510 tunga Strvbat. GD och 510 går in i norr medan de övriga kommer in längre söderut. Sedan ett tag finns 7 Pz inne i ytan mellan RIGA och RIGA STRAND. Tysken kan välja mellan en direkt metod, att direkt göra motanfall mot mina täter vid RIGA STRAND, eller en indirekt metod, anfalla över SCHAULEN, BIRZEN mot FRIEDSTADT och därigenom avskära alla mina förband nordväst därom. Det är jag mer rädd för. Dock förvirras jag av tyskens indelning. Han splittrar sig ju i två delar.

Strv102r

Den gröna gruppen genomför en mindre manöver som skär av två reducerade tyska divisioner. Jag avvaktar tills out of supply ger effekt innan jag anfaller. Det är inte bråttom här.

I väst lyckas de s-tans StuG-resterna stoppa mig igen! OK att de går åt till hälften, men det medger att tysken tar över GD och 510 på den sidan vattendraget. 7 Pz är ju i samma område. Det verkar som om han avser trycka mig bakåt igen. Med GD framför mig är det utsiktslöst att nå kusten här nu.

4 & 5 samt 12 & 14 Pz anfaller två skyttediv med en strvbrigad. De tar sitt mål då jag bara avser fördröja och börja nöta ner honom. Jag tappade ett step på strvbrigaden (peanuts) medan han tappar ett step på 5 Pz (hurra!)

Strv102r

Det stora för mig är mina två nya pansarkårer som markeras med rosa. Jag avser gruppera dem centralt ca 6 hex till nordost i vägskälet för att antingen kunna anfalla mot nordväst för att ta västra delen av RIGA, eller mot nordost för att gå över vattendraget väster o grön grupp och därfeter anfalla i norsvästlig riktning mot östra RIGA.

Tysken startar ett motanfall med GD och 7Pz som huvudkomponenter och driver min västra tät bakåt. Jag avser fördröja, ge lite terräng och minimera förluster i syfte att låta tysken nöta ned sina kvalificerade förband vilket på sikt kan återskapa möjligheterna att återta initiativet i denna sektor.

Strv102r

De två nya kårerna smyger sig till ett noggrant rekat utgånsläge från vilket kåren i täten kan nå RIGAS västra del eftersrom jag om än med stora förluster på infanteriet lyckats slå de förband som skyddade RIGA sydost omstaden. Kårerna kan också gå över floden till nordost och sdean tillsammans med den kåren som finns där anfalla mot nordöstra RIGA.

Tysken trycker på mot röd grupp. En infdiv förstärker västra RIGA. Två Pzdiv omgrupperas strategiskt till nytt operationsområde öster RIGA. Kanske det potentiella hotet från tre av mina kårer norr floden som kan anfalla mot östra RIGA lurat honom till denna kraftssplittring. Längst i nordväst ankommer en Pzbrigad.

Strv102r

Jag slår till mot RIGAS västra delar söder om floden! Staden faller direkt! HURRA! (halva staden alltså...)

Tysken kontrtr med att gå över floden från norra sidan till den södra med de två Pzdiv han transporterade öster RIGA. Han hotar således RIGA styrkans östra flank

Strv102r

Rosa gruppen, eller grupp RIGA, grupperar sig för att göra det så svårt som möjligt för tysken att anfalla RIGA från flera håll samtidigt med de fyra Pzdiv (ja, GD är ju eg en Pzgrendiv) som han har väster RIGA. Visst kan han slå de svaga skyttediv som tar ut djupet i försvaret åt väster, men då tappar han tid. Min andra kår söker kontakt med de två Pzdiv som gick över floden i syfte att begränsa utbredningen. I andra delen av tyskens brohuvud framrycker en pansarkår till (den som var norr floden, och en skyttediv för att begränsa utbredning åt söder. Ytterligare en kår ur röd grupp omgrupperar mot öster (befinner sig i den röda cirkelns sydöstra kant) för att förstärka antingen försvaret av RIGA eller mot fiendens brohuvud.  

Tysken tar över en infdiv och en mot SS infbrigad (Langemark) över floden öster om de två Pzdiv. 11 SS Pzgrendiv Nordland framrycker mot östra RIGA från norr. Ännu har hah inte kraft att göra motanfall mot RIGA. Det skulle kräva att han nästan helt tömmer området i väst, vilket öppnar möjligheter...

Strv102r

För att försvåra för tysken att kraftsamla för mycket mot RIGA låter jag röd grupps kår återgå till röd grupp. Vid det tyska brohuvudet grupperar jag tätt för att hindra utbredning.

Tysken lämnar ändå bara småförband framför röd grupp och GD och 7 Pz anfaller RIGAS västra djupförsvar samtidigt som ytterligare två Pzdiv samlas med Pzbrig vid RIGA STRAND, sannolikt för att ansluta till RIGA när utgångslägen för anfall tagits av GD och 7 Pz. Dock stoppas GD och 7 Pz första anfall.

Strv102r

Grön grupp framrycker och avskär två reducerade tyska div. Nu ska vi bara vänta på att det får effekt sedan slår vi dem.

Längst i väst låter jag skyttediv framrycka norrut mot kusten. Det skulle kunna tvinga tysken att lämnatrupp för att hålla sin underhållsväg öppen. Eftersom jag sitter på västra RIGA får hans förband väster om RIGA allt underhåll från väst och inte från norr.

Tysken slår djupförsvaret väster RIGA. Han framgrupperar för ett anfall mot RIGA itself. Vid brohuvudet tar han terräng i centern genom att trycka mitt skytte bakåt.