Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Drive to the Baltic

Startat av Strv102r, 1 oktober 2008 kl. 14:47:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Spelet bygger faktiskt på ett spel av Perry Moore, Army group North, men det använder T3/TTT systemet. Jag har spelat det två gånger innan och tycker det är bra. Det handlar om den ryska sensommaroffensiven mot Östersjökusten som avskar Armégrupp Norr från landförbindelser med Tyskland, och om den efterföljande tyska motoffensiven som öppnade denna förbindelse igen.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

BigPapaBear

Gillar du situationen kan du se fram emot OCS: Baltic Gap nästa (troligtvis) år!  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Har faktiskt noterat detta på designers egen hemsida och mejlat lite med honom. Verkar vara lagom storlek.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Kartan. Jag tycker att det är ett ba nyttjande av yta att ha en mindre spelplan men alla tabeller på den i normalstora kartan. I TTT hade de ju motsatt lösning med en mindre karta, väl anpassad för mindre bord, men med alla tabeller och annat i löspapper.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Kartan. Jag tycker att det är ett ba nyttjande av yta att ha en mindre spelplan men alla tabeller på den i normalstora kartan.

För solitärpill är det givetvis optimalt, men ftf blir det lite trist för spelaren som behöver läsa allting upp och ner.  :insecure:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

En bra poäng. När vi spelar sköter jag all administration så det funkar bra ändå.

Elias Nordling

För mig som är litet handikappad just nu och därför hänvisad till 1/2-kartorstora spel på soffbordet är naturligtvis att TTT-lösningen är bättre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

En terrängorientering.

Strv102r

Dukning klar och avvaktar att Velikye Luki ska ta slut. De ryska förbanden med gul markering är gardesförband.

Sten Ekedahl

Hmmm... ser oroväckande ut för tysken i frontavsnittet ca 8 hex öster Scheddau. :shock:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Ja, det är ett litet hål där va?  :lol:

Och då är vi inne på min stridsplan i stort.

Vit och ljusblå grupp binder. Röd och grön tar enligt plan. Gul tar, men mest i syfte att binda.

Sten Ekedahl

Hmm, du har utvecklar det mer i detalj men mina första tankar var i liknande riktning.  :up: Jag hade dock inte tänkt mig så stora ambitioner för "grön" styrka,  :? men å andra sidan ger bilden för dålig upplösning för att kunna analysera styrkeförhållandena i detalj på respektive frontavsnitt.

En viktig detalj för planeringen är ju också kända egna förstärkningar över tiden och "möjliga" sådana för fienden. Kan du utveckla denna detalj om den finns med i scenariot?
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Tysken setup i mer detalj. Motsvarande skulle bli alldeles för rörig för röd sida så där hanterar jag grupperna. alla tyska förband finns inte på kartan från början, som Pzdiv och Pzgrendiv GD.

Förstärkningar. Mycket lite första veckan för någon. Ungeför halvvägs börjar tyskens Pzdiv för Doppelkopf, motoffensiven, komma in. Då bör jag ha nått kusten. Annars kommer jag aldrig att göra det.

Du har rätt i att grön grupp har det tuffare. Jag ska utveckla planen i lite mer detalj. I den stora helhetsplanen som inte är skedesindelad kan det se ut som om alla agerar samtidigt.

Strv102r

Gröns anfall syftar främst till att binda i första skedet. Men då röd tar JAKOBSTADT  och försvårar för tysken i centern att dra ur kan grön anfalla i syfte att fullborda inringningen.

Strv102r

Som synes så agerar röd grupp enligt plan. Fienden har valt att omgruppera 389 med strategisk transport och bredda norrut med 252 och Korpsabteilung G.