Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Musket & Pike: Nothing Gained but Glory

Startat av Engelbrekt, 3 oktober 2008 kl. 23:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

dagon

CiteraSlaget vid Lund har två scenarier, ett med hela slaget som börjar med uppmarschen eller kapplöpningen mot Lund, och ett med själva huvudstriden.

Spännande! Ska bli kul att se hur pass bra det kommer att gå att simulera det historiska förloppet med armédragracing med mål i Lund.  :)

Kommer definitivt att boka minst ett ex när den dyker upp i P500-listan.
För Kung och Fostervatten

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Engelbrekt"en propagandistisk efterhandskonstruktion

Att denna trafikolycka kan bli ett slag att göra spel på är en propagandistisk jätteseger.

Förstår varken hur det ska gå att sälja sånna här fullständigt obskyra träffningar eller vad det är som just denna lilla träffning intressant. Publikt sett så borde det vara lättare att kränga småstrider från Engelska Inbördeskriget.

Varför så negativ? Gläds istället över att det kan komma att publiceras spel med anknytning till svensk historia!  :D  Eller är det så att du har blivit kommersiellt förekommen?   :P

"You're thinking negative again! Too many negative vibes, man. Think that there is a bridge, and there will be a bridge!" :ultra: :wink:
Wargames - Laborationer i historia

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Varför så negativ?

Född sån.

Citat från: "Sten Ekedahl"Gläds istället över att det kan komma att publiceras spel med anknytning till svensk historia!

Jajamen. Och vilken spännande del av den sen.  :P

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Jajamen. Och vilken spännande del av den sen.  :P

Anders är mer på jakt efter någonting som på ett actionfyllt sätt kan simulera effekterna av det sena 1800-talets spannmålstullar på borgarståndets kvinnor.  :D
En mycket bitter liten man.

A F

På armémusseum hade man en gång på tiden en stor karta över typ "Vasatidens Fälttåg" och där gick det en pil från Umeå-någonstans och bort mot Murmansktrakten. Första halvan av 1500-talet om jag minns rätt. Frågade flera vise vad det var för någon pil och vad det hela gällde. Fick aldrig något svar. Vill hur som helst se ett massivt spel om just det kriget...

(Poängen är att allt som ägt rum inte behöver bli intressanta spel.)

Strv102r

(Poängen är att allt som ägt rum inte behöver bli intressanta spel.)

Det finns nog skäl till att det är relativt ont om spel om Frankrike 1940, Berlin 45 eller Rurh 45. Oavsett hur intressanta situationerna är ur vissa aspekter så är det nog svårt att göra spel som är roliga för båda. Gäller delvis Soummosalmi också. Det finns ju spel om alla dessa slag/fälttåg men man ska nog inte vara för tävlingsinriktad för att ha roligt om man spelar fel sida.

Om just de slag som ingår i "Nothing gained but glory" kvalificerar sig för den kategorin vet jag inte, men jag är villig att ta risken (risk och risk, jag gillar ju också sådana spel som Blood on the snow, To the wolf´s lair etc)
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Om man å andra siden gillar Musket & Pike och inte kräver att få spela direkt krigsavgörande slag så finns det ju oändliga mängder grisiga små drabbningar från 1600-talet. Frågan kanske snarare är hur olika varandra de egentligen är.

Engelbrekt

Väldigt få slag på 1600-talet var direkt avgörande. Det var fältherrarnas stora problem, att de inte lyckades förvandla segrar till strategiska fördelar. I TACW är bara ett av fem slag avgörande för att avsluta kriget (Naseby). Men varje slag i spelet leder var för sig obönhörligen fram till detta avgörande. Samma med Halmstad, slaget i sig kan verka som en obetydlig sidoshow men det hade stor operationell betydelse och framförallt: svenska arméns moral höjdes avsevärt efter det nesliga uttåget ur Skåne. Dessutom började Karl XI här sin bana till en mer förnuftig fältherre. Sen gillar jag situationen vid Fylleån: trötta svenskar skär av danskarna, vars general Duncan då genomför en besynnerlig manöver mitt framför fienden. I spelet kommer det att finnas scenarier där man som dansk kan välja att stanna kvar på norra sidan av Fylleån.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

A F

Citat från: "Engelbrekt"Väldigt få slag på 1600-talet var direkt avgörande.

Och hur kul är just de slagen som spel? Intressant fråga.

Citat från: "Engelbrekt"Sen gillar jag situationen vid Fylleån

Jag tycker att Cardedeu är ett intressant litet slag. :up:  Jag och typ jag...

Engelbrekt

"Och hur kul är just de slagen som spel?"

Uppenbarligen tillräckligt många eftersom det finns fyra spel i serien. Och ett femte på väg, det som denna tråd är menad att handla om.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

pelle

Ser kul ut. Synd att man verkar ha hoppat över KarlX, och gått direkt från 30åk till KarlXI. FInns det några planer på spel om Nordiska kriget också?

Strv102r

Jag föreslog för Ben Hull att man kanske skulle ta med tredagarsslaget om Warzawa 1656 i nästa volym, det var innan den fick det nuvarande namnet och fokuset på Skånska kriget, men han avsåg då att göra ett stand alone spel om just Warzawa. Ungefär som Borodino förhåller sig till Triumph and Glory.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Engelbrekt"Väldigt få slag på 1600-talet var direkt avgörande.

Och hur kul är just de slagen som spel? Intressant fråga.

Om man av princip bara ska spela direkt krigsavgörande slag får man inte många spel i sin hylla - oavsett tidsålder. Ja, möjligtvis antiken innan Romarriket då...
En mycket bitter liten man.

Snowfox

>Och hur kul är just de slagen som spel? Intressant fråga.

Merparten av alla taktiska spel faller ju in i den kategorien då de operativa rörelserna ofta givit en sida ett överläge innan bataljen. Spelen fungerar mer som en studie i hur det gick till på den tiden än ett tvåspelarspel där båda spelarna har möjlighet att vinna genom egen förträfflighet. Ofta räddas de av att designern lyckats skapa intelligenta segervillkor som tillåter båda spelarna att känna att de uträttat något även om ena sidan är predestinerad att får storspö i slaget.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

A F

Citat från: "Snowfox">Och hur kul är just de slagen som spel? Intressant fråga.

Merparten av alla taktiska spel faller ju in i den kategorien då de operativa rörelserna ofta givit en sida ett överläge innan bataljen.

Sen sitter man alltå och administrerar.... En del älskar det.