Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Conflict of Heroes - Awakening the Bear

Startat av wingnut, 4 oktober 2008 kl. 10:31:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Är jag en stridsvagn? Värsta Kafkagrejen! "En morgon vaknad Elias Nordling upp och upptäckte att han förvandlats till en stridsvagn..."

Måste vara bättre än att vakna upp och vara en Porsche, eller?  :lol: Dessutom har jag bildbevis, the Bear hade din nuna som avatar i morse, kanske finns ett sublimt budskap i det?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Det kanske var Björn som vaknade upp en morgon och upptäckte att han förvandlats till Elias Nordling? Den lyckans osten!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Någonstans snurrar knark i luften...  :?

Såvitt jag vet har jag varken morfat om till en Kafka-esque kackerlacka eller Elias. Men vad vet jag.  :)
En mycket bitter liten man.

wingnut

Har nu kört 6 omgångar varav fyra f2f. Genomsnittlig speltid 2 h.
De första scenariona har en gradvis stegring av vilka enhetstyper som används, för att främja en enkel inskolning i regelsystemet.

Spelarna få bara aktivera en enhet år gången, den blir då "Used" och sedan går turen över till motståndaren. När alla enheter dragit är rundan över och enheterna kan därefter aktiveras igen i nästa runda.
Varje enhet kan göra egna handlingar och när enheten är "used" kan den ändå aktiveras igen genom spelarens Command Action Points som fylls på i varje runda. Träffar markeras med brickor som är hemliga för fienden, de vet inte om skottet fick någon effekt förrän efter en stund.

Några stora skillnader mot ASL:
Kortare speltid, avsaknad av befäl, lägre detaljupplösning, regelboken bara 10 sidor, tabeller=en dubbelsidig lathund, mycket litet urval av olika enheter, kartor och scenarion, 2-4 spelare samtidigt, 1inch-brickor och hexer.

Systemet där vilken enhet som helst kan reagera på ett fientligt drag gör att bägge spelarna involveras hela tiden. Spelet lämpar sig sämre för solitärspel, eftersom stor del av charmen är överraskningen om NÄR fi tänker reagera på ditt drag. Tänker han skjuta, fly, rycka fram eller kanske spela ett kort som stänger din anfallsväg?

Exempel: Rysk spelares tur- Den stora elaka t-34:an rullar fram och bereder sig på att skjuta, men den lilla PzII:an backar tillbaka bakom kullen. T-34 rullar upp på kullen för nytt skott, och Pz-II:an backar in bakom ett buskage. T-34 har inga action points kvar, PzII överlevde men har förbrukat både sina egna action poäng och några av spelarens dyrbara command poäng. Ryssen blir sur, använder sin egna CAP och drar igång T-34 igen. Rullar in i buskaget och denna gång får han skjuta. För att öka sannolikheten för träff lägger han dessutom till ett par CAP på att modifiera tärningsslaget i egen favör. Det blir en träff. PzII lägger en träffmarker på sin vagn. och turen går över till tysken.

Sammanfattningsvis kommer vi att spela detta många fler gånger. Systemet med okänd träffeffekt gör det spännande och oförutsägbart. Detta är helt klart ett spel för dig som gillar fart framför tunga CRT-analyser.
wingnut

Micke G

Ett riktigt, riktigt bra spel. Det går snabbt och som sagt, man slipper en massa CRT analyser. Spelet använder sig också utav olika kort så som Command, Rally, Sniper, Lay Mines mm. Det finns även olika Weapon Cards som man kan spela ut. Off-Board Artillery representeras också av kort. Enheter kan aktiveras enskilt eller i grupp.

Jag tycket att spelet ger en bra realism-känsla även om det inte är en massa krom. Inte många sidor regler, men det är stora sidor så det ryms en hel del lull-lull också. 10 Firefights ingår plus att det kommer finnas fler för nedladdning.

I nästa spel i serien, Storm of Steel, så kommer det att ingå flyg bla.

wingnut

Det är väl ett spel om första världskriget? Nåja, hoppas de bygger vidare på WW2, med fler enheter/nationer och scenarion. Det behövs lite mer jos om det ska bli ett klassiskt spel.
wingnut

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"Det är väl ett spel om första världskriget? Nåja, hoppas de bygger vidare på WW2, med fler enheter/nationer och scenarion. Det behövs lite mer jos om det ska bli ett klassiskt spel.

Man kan aldrig ha för många spel om WW1.  8)

Micke G

Storms of Steel! -Eastern Front 1943-1945 skall det vara. Sen följer Africa, Airborne Battles och Stalingrad. Efter WW2 så blir det troligtvis Arab-Israeli War, lite modernt alltså  :up:

BigPapaBear

Hmm. Det kanske är dags att stifta bekantskap med spelet.

Vem ska jag prata med om att få fler timmar på dygnet?

Akklokk

Provade idag. Riktigt riktigt bra måste jag säga. Det jag möjligen stör mig lite på är att samtliga scenariona tycks vara konstruerade så att man måste segra inom den ytterst begränsade tidrymd som 5 drag måste utgöra, dvs.: "Okej män, det här ytterst stategiskt viktiga skjulet ska vi ta, kosta vad det kosta vill! (Men fan ta er om det tar mer än en kvart!)", typ. Dylika besynnerliga regel/scenario-konsekvenser är väl iofs snarast normalt i alla system, så det känns som nåt man kan leva med.

Skall införskaffas, helt klart.  :up:

Andreas Lundin

CiteraProvade idag. Riktigt riktigt bra måste jag säga. Det jag möjligen stör mig lite på är att samtliga scenariona tycks vara konstruerade så att man måste segra inom den ytterst begränsade tidrymd som 5 drag måste utgöra

Det var främst detta plus att om man under första rundan hade lite otur med tärningarna spelade det ingen roll hur det gick resten av spelet. - du låg för långt efter för att kunna lyckas ändå - som gjorde att jag skrinlade planer på inköp. Crap. Låt tyskar göra eurogames istället, så gör jänkare (och skandinaver) riktiga krigsspel istället!  :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Citera"Okej män, det här ytterst stategiskt viktiga skjulet ska vi ta, kosta vad det kosta vill! (Men fan ta er om det tar mer än en kvart!)", typ.

En "pet hate" för mig också, vilken leder till löjlig självmordstaktik framför ordentliga förberedelser.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"
Citera"Okej män, det här ytterst stategiskt viktiga skjulet ska vi ta, kosta vad det kosta vill! (Men fan ta er om det tar mer än en kvart!)", typ.

En "pet hate" för mig också, vilken leder till löjlig självmordstaktik framför ordentliga förberedelser.

Agree!!!

ulve

Det är ju så i 9 av 10 ASL-scenarion också. Finns det något spel i den skalan som inte har det problemet?

A F

Citat från: "ulve"Det är ju så i 9 av 10 ASL-scenarion också. Finns det något spel i den skalan som inte har det problemet?

Man skulle ju kunna väga framgång mot egna förluster.